به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۷ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۲۱۶۴۴۱

نور خورشید سلاحی مخفی در برابرکروناست؟

نور خورشید سلاحی مخفی در برابرکروناست؟
گروه علمی:  ماه گذشته آفتابی‌ترین آوریل بود و انگلیس به‌طور متوسط ۲۲۴.۵ ساعت آفتاب داشت. به ‌طوری که رکورد قبلی ۲۱۱.۹ ساعت آفتاب را در سال ۲۰۱۶ شکست. به گفته محققان آسمان آفتابی به همراه تاثیرات قرنطینه به کاهش شیوع ابتلا به ویروس کرونا در انگلیس سرعت بخشید.اما در برخی از کشورهای گرم از جمله ایتالیا و اسپانیا شیوع ویروس کرونا به رغم وجود آفتاب زیاد، گسترده است. محققان می‌گویند این مسئله تا حدودی به این دلیل است که ساکنان جنوب اروپا رنگدانه پوستی تیره دارند و این موضوع باعث می‌شود توانایی بدن در تولید ویتامین D طبیعی کاهش یابد. همچنین محققان خاطرنشان کردند سالمندان در این کشورها از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید پیشگیری می‌کنند و در نتیجه بدن آن‌ها ویتامین D به اندازه کافی جذب نمی‌کند. تحقیقات نشان داده است میانگین بیشترین مصرف ویتامین D در شمال اروپا یافت می‌شود. در این ناحیه از اروپا بیشترین مصرف روغن ماهی و مکمل‌های ویتامین D وجود دارد.چند مطالعه نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند از وخیم شدن علائم بیماری کرونا پیشگیری کند و نور خورشید یکی از بهترین منابع این ویتامین حیاتی است. محققان دانشگاه «ایست‌آنجلیا» با مقایسه سطوح متوسط ویتامین D متوجه شدند که ارتباطی میان سطوح کم ویتامین D و میزان بالای عفونت و مرگ‌ومیر وجود دارد.

ویروس کوویدـ۱۹ هنگامی که فرد آلوده سرفه یا عطسه می‌کند از طریق قطرات ناشی از سرفه و عطسه پخش می‌شود و در شرایط مناسب ساعت‌ها روی اشیا باقی می‌ماند و باعث ابتلای دیگران به این عفونت می‌شود. پروفسور کیت نیل، متخصص همه‌گیرشناسی دانشگاه ناتینگهام‌، بیان کرد: پرتوهای فرابنفش نورخورشید قبل از این‌که ویروس کرونا بتواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود به سرعت این قطرات را خشک می‌کند و از بین می‌برد.پروفسور نیل گفت: نور خورشید شامل اشعه ماوراءبنفش است. این اشعه به DNA و RNA ویروس‌ها آسیب می‌زند. DNA ویروس‌هایی که در فضای باز روی سطوح باقی می‌مانند، بر اثر تابش اشعه ماوراءبنفش نور خورشید آسیب می‌بیند و خشک می‌شود. صحبت کردن و سرفه باعث ایجاد قطرات ریز و درشت معلق در هوا می‌شود. قطراتی که بزرگ‌تر از ذرات معلق موجود در هوا باشند ویروس‌های بیشتری حمل می‌کنند، اما بر اثر گرانش زمین به سرعت روی زمین می‌افتند. قطراتی که از ذرات معلق موجود در هوا کوچک‌ترند می‌توانند به فواصل دورتری منتقل شوند، اما از آنجایی که محتوی آب خود را از دست می‌دهند به سرعت خشک می‌شوند.

فضای باز از لحاظ انتقال ویروس کرونا از فضای بسته بسیار امن‌تر است، زیرا افراد می‌توانند در فواصل بیشتری از یکدیگر قرار گیرند و شرایط مناسب برای زنده ماندن ویروس کرونا و انتقال این ویروس نسبت به فضای بسته کمتر است.شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل‌های ویتامین D خطر آلوده شدن به این ویروس تنفسی را کاهش می‌دهد. همچنین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین D سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند.پروفسیل نیل توضیح داد: نکته مهم این است در محیط باز قطرات ناشی از صحبت کردن، سرفه و عطسه کردن افراد بر اثر نسیم به سرعت خشک می‌شود و از بین می‌رود. اما نکته‌ای که در زمان ملاقات با دوستان در فضای باز باید رعایت کرد این است که ضمن رعایت فاصله اجتماعی باید به نحوی ایستاد که باد در اطراف شما و نه به سمت شما و مخاطبتان بوزد.با این حال نه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و نه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به عنوان روشی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تایید نکرده‌اند. نور UV با شدت زیاد می‌تواند ویروس را از بین ببرد، اما پرتوهای UV طبیعی ناشی از خورشید به اندازه کافی قوی نیستند. کارشناسان می‌گویند برای از بین بردن ویروس باید دما از ۱۴۰ درجه فارنهایت بالاتر باشد.

مطالعه محققان دانشگاه آکسفورد در ماه جاری نشان داد میزان جهانی مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ۰.۲ درصد است در حالی که این میزان در نیمکره شمالی کره زمین که هوا سردتر است ۰/۳ درصد است.ویروس‌ها در فضای باز و در معرض نور خورشید کمتر می‌توانند روی سطوح باقی بمانند و از آنجایی که اشعه UV به ماده ژنتیکی آن‌ها آسیب می‌زند، افراد کمتر به آن آلوده می‌شوند. همچنین شواهد مبنی بر باقی ماندن ویروس در هوا قطعی نیست، اما در عین حال غیرممکن نیز نیست.کارشناسان بهداشت عمومی و محققان معتقدند ویروس کرونا در فضای باز یا در آب‌وهوای گرم تا اندازه‌ای تهدید کمتری ایجاد می‌کند، اما این به آن معنی نیست که تابستان ویروس‌ها را از بین می‌برد.
برچسب ها: ویروس کرونا