به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۲۱۶۴۵۶
در پی حادثه قتل دخترک تالشی

چرا داس؟

گروه جامعه: یک جرم شناس با بیان اینکه قتل‌ها به دو دسته از پیش برنامه‌ریزی شده و هیجانی تقسیم ‌می‌شوند گفت: اگر قتل فردی از روی کینه باشد معمولا از ابزاری که مقتول را زجر بدهد استفاده می‌شود.
چرا داس؟
به گزارش ایسنا، دکتر علی صفاری درباره اینکه چرا برخی افراد برای انجام قتل از ابزارهای خاص و خشن‌تر استفاده می‌کنند اظهار کرد: اینکه قاتلان از چه ابزاری برای ارتکاب جرم استفاده می‌کنند بستگی به نوع قتل دارد.
وی ادامه داد: گاهی قتل‌ از پیش برنامه ریزی شده و گاهی احساسی و بر اثر هیجانات است.این جرم شناس درباره قتل‌هایی که از پیش برنامه‌ریزی می‌شود گفت: در این شرایط ممکن است که قاتل ابزار مناسبی را انتخاب کند. اگر قاتل از پیش تصمیم گرفته باشد جان فرد خاصی را به دلیل خاصی بگیرد، سلاحی را انتخاب می‌کند که موفقیتش را بالا ببرد.وی درباره ابزاری که در زمینه قتل‌های احساسی و هیجانی استفاده می‌شود نیز اظهار کرد: این قتل‌ها عموما تحت تاثیر هیجانات هستند و با اولین ابزارهایی که دم دست باشند صورت می‌گیرد.وی افزود: البته افرادی هم هستند که واقعا مشکلات روان دارند و از همین رو مرتکب قتل می‌شوند، برای مثال گاهی فرد با یک ضربه چاقو هم جان خود را از دست می‌دهد اما قاتل ۲۰ یا ۳۰ ضربه چاقو به مقتول می‌زند که یا از روی تنفر و کینه است یا فرد مشکلات روانی دارد.صفاری با بیان اینکه با توجه به ابزاری که قاتل انتخاب می‌کند میزان زجری که مقتول تحمل می‌کند متفاوت است گفت: اگر قتل از پیش تصمیم گرفته شده باشد قاتل معمولا ابزاری را انتخاب می کند که نتیجه آن حتمی باشد و فقط به برجای گذاشتن یک مصدومیت منجر نشود.

وی نوع آلت قتاله را بیانگر بخشی از علت و ماجرای یک قتل دانست و افزود: به برخی از قتل‌ها نیز جرائم ناشی از تنفر گفته می‌شود و این تنفرها که می‌تواند ریشه‌های قومی، نژادی، دینی و... داشته باشد در انتخاب ابزار موثر است. گاهی برای انجام یک قتل ابزاری انتخاب می‌شود که به اصطلاح عوام دل قاتل خنک شود و فرد مقابلش را زجر بدهد، به همین جهت اگر قتل فردی از روی کینه باشد معمولا از ابزاری که مقتول را زجر بدهد استفاده می‌شود.
این جرم شناس در پاسخ به این سوال که معمولا قتل‌های ناموسی با چه آلت قتاله‌ای اتفاق می‌افتد؟ گفت: قتل‌های ناموسی معمولا طوری انجام می‌شود که قتل سریع باشد. البته از آن‌جایی که عصبانیت، خشم و کینه هم وجود دارد بعید هم نیست که فرد قاتل حواس جمعی داشته باشد.صفاری با اشاره به قتل رومینا دختر ۱۴ساله‌ به دست پدرش با ضربه‌های داس گفت: احتمالا این وسیله دم دست فرد بوده است، البته با توجه به اینکه گفته می‌شود آسیب به دو ضربه ختم شده است، نشان می‌دهد که شاید این فرد نمی‌خواسته مقتول زجر بکشد.وی گفت: متاسفانه طی وقوع قتل‌های ناموسی قاتل مدعی می شود که به خاطر حفظ شرافتش مرتکب قتل شده است، بنابراین گاهی برای او تسهیلات هم قائل می‌شوند که البته درست نیست چرا که باعث رواج و شیوع این دسته از قتل‌ها می‌شود. ضمن آنکه حقوقدان‌ها به قوانین درباره پدرانی که فرزندان خود را به قتل‌ می‌رسانند نقدهایی دارند
برچسب ها: قتل رومینا اشرفی