به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۲۱۶۴۸۹
آمریکا نفتکش‌های حامل سوخت ایران را به تحریم تهدید کرد

دو نفتکش حامل سوخت ایران حرکت به سوی ونزوئلا را متوقف کردند‎

گروه بین‌الملل: منابع خبری روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه گزارش داده‌اند دولت آمریکا نفتکش‌های حامل سوخت ایران را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کرده‌اند.
دو نفتکش حامل سوخت ایران حرکت به سوی ونزوئلا را متوقف کردند‎
روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از برخی منابع آمریکایی گزارش داده است بجز پنج نفتکش ایرانی که سوخت ایران را به ونزوئلا منتقل می‌کنند، دو نفتکش غیرایرانی نیز در همین مسیر حرکت می‌کردند اما به دنبال تهدید آمریکا به تحریم آنها، حرکت‌ به سوی ونزوئلا را متوقف کردند. وال‌استریت جورنال روز پنجشنبه هشتم خرداد گزارش داد این دو نفتکش که مالک یونانی دارند و با پرچم لیبریا حرکت می‌کنند «پس از تهدید آمریکا به تحریم» انتقال محموله خود را فعلا متوقف کرده‌اند.
از کاروان پنج نفتکش ایرانی حامل سوخت به ونزوئلا تاکنون چند نفتکش، بنابر برخی گزارش‌ها سه و بنابر برخی دیگر چهار نفتکش، به مقصد رسیده‌اند. به نوشته وال‌استریت جورنال، دو نفتکش دیگر نیز ماه گذشته در برخی نقاط خلیج فارس که به عنوان محل انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی ایران شناخته می‌شود بارگیری کردند و رهسپار ونزوئلا شدند. بنابر داده‌های وبسایت‌های رهگیری دریایی، این دو نفتکش گاهی مقصد خود را «پهلو گرفتن در ترینیداد» ذکر می‌کردند، گاه نام یکی از قاره‌ها را ثبت می‌کردند و پس از ورود به مدیترانه نیز ترانسپوندرهای ماهواره‌ای خود را خاموش کردند. مقام‌های آمریکایی مرتبط با این پرونده به وال‌استریت جورنال گفته‌اند: در حال تماس با مالکان کشتی‌ها هستیم و تحریم آنها را تهدید می‌کند. وال‌استریت جورنال نامی از این مقام‌ها نبرده و مقام‌های رسمی آمریکا نیز هنوز واکنشی به این گزارش ابراز نکرده‌اند.
یکی از مقام‌های ارشد نیز که وال‌استریت جورنال نام او را ذکر نکرده است با اشاره به اینکه اگر شرکت یونانی مشمول تحریم آمریکا شود دیگر قادر به خرید بیمه از شرکت‌های معتبر نخواهد بود و احتمالا باید کار خود را کنار بگذارد، به این روزنامه گفت: این دو نفتکش در حال حاضر بین سنگال و «دماغه سبز» هستند و به سوی جنوب حرکت می‌کنند. به نوشته وال‌استریت جورنال هر یک از این هفت نفتکش، شامل پنج نفتکش ایرانی و دو نفتکش یونانی، حامل یک ماده سوختی خاص هستند و پالایشگاه‌های ونزوئلا به هر هفت ماده سوختی نیاز دارند. این روزنامه گزارش داده است مقام‌های اداره ایالتی مربوطه در آمریکا به درخواست وال‌استریت برای اظهار نظر پاسخی نداده‌اند و از ایران و ونزوئلا نیز واکنشی در این زمینه منتشر نشده است.
خبر انتقال مواد سوختی از ایران به ونزوئلا در یک ماه گذشته اظهار نظرهای مختلف مقام‌های ایران و ونزوئلا را در پی داشت.
هر دو کشور مشمول تحریم‌های آمریکا هستند و یک مقام آمریکایی نیز چندی پیش به رویترز گفته بود درباره نحوه واکنش به این اقدام تصمیم‌گیری خواهد شد. وال‌استریت جورنال نوشته است شماری از افسران آمریکایی چندان با مقابله نظامی با این نفتکش‌ها و به ویژه دخیل کردن ناوگان آمریکایی مبارزه با مواد مخدر که در آب‌های منطقه است موافق نبودند و راه‌های غیرنظامی جایگزین پیشنهاد کردند. دولت آمریکا و مقام‌های پنتاگون هنوز به گزارش منتشرشده در وال‌استریت جورنال واکنش نشان نداده‌اند.
برچسب ها: نفتکش ایرانی