به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۲۱۶۵۸۶

بعد از سفر ۱۴ روز مراوده نکنید

گروه جامعه: «وزارت میراث فرهنگی به خیل عظیم مردمی که در تعطیلات عید فطر، پا بر تمام توصیه‌ها و خواهش‌ها و اخطارهای مسئولان گذاشتند و راهی سفرهای تفریحی به استان‌های مسافرپذیر شدند، توصیه کرد تا ۱۴ روز مراودات اجتماعی خود را کم کنند تا در صورت ناقل بودن کووید ۱۹، حداقل باقی افراد و اطرافیان‌شان را گرفتار بیماری نکنند.
بعد از سفر ۱۴ روز مراوده نکنید
این توصیه از این بابت درخور تامل است که اوایل هفته منتهی به تعطیلات عید فطر، مسئولان وزارت بهداشت، به کرات هشدار پرخطر بودن سفر در این ایام را گوشزد کرده و از ساکنان تمام استان‌ها درخواست می‌کردند که حداقل، اگر به حفظ سلامت خودشان بی‌توجهند، نگران بر هم خوردن شرایط در سایر استان‌های گردشگرپذیر باشند و از سوغات بردن ویروس کرونا به این استان‌ها که هنوز هم به شرایط ثبات ابتلا و کندشدن گردش ویروس نرسیده‌اند، خودداری کنند. متاسفانه نه‌تنها این توصیه از سوی بسیاری شهروندان نادیده گرفته شد، حالا مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند که استان‌هایی که پیش از ایام تعطیلات عید فطر، به ثبات نسبی ابتلا رسیده بودند، دوباره در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.دیروز سخنگوی وزارت بهداشت به دنبال اعلام آمار روزانه از تعداد مبتلایان و متوفیان و بهبودیافتگان جدید کووید ۱۹ در کشور، از بازگشت وضعیت هشدار به ۸ استان کشور خبر داد. کیانوش جهانپور در ارایه گزارش خود گفت: «در فاصله ۸ تا ۹ خرداد امسال، ۲ هزار و ۸۱۹ مبتلای جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و حالا تعداد کل مبتلایان به ۱۴۶ هزار و ۶۶۸ نفر رسیده است. در این بازه ۲۴ ساعته، ۵۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع تعداد متوفیان بیماری به ۷ هزار و ۶۷۷ نفر رسید. تا امروز ۱۱۴ هزار و ۹۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما ۲ هزار و ۵۴۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در این بازه ۲۴ ساعته، در ۱۵ استان کشور، فوت مبتلای کووید ۱۹، صفر بوده و در پنج استان فقط یک مورد فوتی ناشی از این بیماری گزارش شده اما وضعیت استان خوزستان، همچنان قرمز است و استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان‌های شرقی و غربی، لرستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و مازندران هم در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.»

علاوه بر این، معاون کل وزارت بهداشت هشدار داد که وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ در استان خوزستان از میزان متوسط کشوری بالاتر رفته و روند ابتلا در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه و مازندران هم صعودی شده است. ایرج حریرچی در ادامه این هشدارها، بر ضرورت اجرای تصمیمات منطقه‌ای توسط مسئولان استانی مناطق دچار آمار صعودی بیماری به دنبال مجوز جدید رییس‌جمهوری برای اعمال محدودیت‌های بیشتر تاکید کرد و اشاره او به دستور دیروز حسن روحانی به وزیر بهداشت بود که در یک گفت‌وگو با عضو کابینه خود، سعید نمکی را ملزم به همکاری با کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مقابله با کرونا و اعمال کنترل و نظارت دقیق بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای شاهد رشد ابتلا به بیماری کرده بود.رییس‌جمهوری در این گفت‌وگو و به دنبال ابراز نگرانی وزیر بهداشت از بابت افزایش انتقال ویروس به دلیل سفرهای بین شهری مردم، خطاب به شهروندان هم خواستار آن شده بود که به گونه‌ای به رعایت دقت پروتکل‌های بهداشتی توجه کنند که اوج‌گیری دوباره بیماری به خاطر عدم اصول بهداشتی، بازگشت برخی محدودیت‌ها و تداوم آثار و تبعات زیان‌ بار برای زندگی اجتماعی و اقتصاد را رقم نزند. گزارش منتشرشده در خبرگزاری‌ها به نقل از مسئولان استان‌های مسافرپذیر و دارای جاذبه‌های گردشگری نشان داده که ورود مسافر و گردشگر به این استان‌ها ظرف دو هفته قبل و در روزهای منتهی به تعطیلات عید فطر، تفاوت چندانی با ایام عادی سال نداشته است. مدیر کل راهداری استان مازندران، از ثبت ۱۲ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی این استان خبر داده و تاکید کرده که این مقدار تردد، در مقایسه با ایام مشابه سال ۹۸، فقط ۶.۵ درصد کمتر بوده است.

فرمانده پلیس راه استان خراسان رضوی اعلام کرده که در ایام منتهی به تعطیلات عید فطر امسال و با وجود ممنوعیت ورود زایر به حرم امام رضا(ع) تردد در محورهای مواصلاتی این استان، افزایش ۱۵ درصدی داشته. رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌ شرقی هم خبر داده که در تعطیلات عید فطر امسال ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو در جاده‌های استان تردد کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان هم خبر داده که در فاصله ۳۱ اردیبهشت تا ۵ خرداد، ۵۱۱ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودرو وارد استان شده و صرفا روز اول خرداد، به عنوان پرترافیک‌ترین روز جاده‌ای استان، ورود ۶۲۳ هزار و ۷۴ دستگاه خودرو به استان ثبت شده است. کارشناس مدیریت راه‌های استان همدان هم اعلام کرده که در آستانه تعطیلات عید فطر امسال، تردد خودروها در جاده‌های این استان، نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۵ الی ۲۷ درصدی داشته و صرفا در یکی از روزهای این ایام تعطیل، تردد ۵۶۳ هزار خودرو در جاده‌های استان ثبت شده است. در حالی که جاده‌های استان سمنان هم از مسیرهای پرتردد به دلیل دسترسی به محورهای استان خراسان رضوی هستند، مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سمنان هم خبر داده که در ایام تعطیلات عید فطر، دو میلیون و ۱۸ هزار تردد در محور‌های مواصلاتی استان ثبت‌ شده است.  علاوه بر این، رییس پلیس راه استان کرمانشاه هم از افزایش ۱۰ درصدی ترددهای جاده‌ای در ایام تعطیلات عید فطر خبر داده و مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل هم گفته که در این ایام، بیش از یک میلیون و ۵۲۶ هزار تردد در جاده‌های استان ثبت شده که از این تعداد، فقط ۹ درصد وسایل نقلیه سنگین بوده‌اند.»
مرجع : روزنامه اعتماد
برچسب ها: ویروس کرونا