کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشخیص‌زودهنگام کرونا‌بدون تجهیزات‌آزمایشگاهی

10 خرداد 1399 ساعت 9:36

گروه علمی: دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) نوعی آزمایش تشخیصی کووید-19 طراحی کردند که می‌تواند به‌صورت بصری حضور ویروس را در 10 دقیقه تشخیص ‌دهد.


در این روش تشخیصی از تغییر رنگ نانو ذرات طلای پلاسمونیک در برابر ویروس استفاده‌شده است و دیگر برای انجام آزمایش نیازی به استفاده از روش‌های پیشرفته آزمایشگاهی مانند تقویت DNA نیست.محققان بر اساس نتایج اولیه این تحقیق معتقدند که این روش جدید امیدوارکننده، ممکن است ماده اولیه RNA را از ابتدای روز اول آلودگی به ویروس تشخیص دهد. بااین‌حال، اثبات این مورد نیازمند مطالعات بیشتری است.با استفاده از نمونه ترشحات بینی یا بزاق بیماران، نمونه RNA در مدت 10 دقیقه از بیمار گرفته می‌شود.در این آزمایش از یک مولکول خاص متصل به نانو ذرات طلا برای تشخیص یک پروتئین خاص استفاده می‌شود. این پروتئین بخشی از توالی ژنتیکی منحصربه‌فرد کروناویروس جدید است. هنگامی‌که حسگر زیستی به‌ توالی ژن ویروس متصل شود، نانو ذرات طلا با تبدیل ماده مایع از بنفش به آبی واکنش نشان می‌دهند.محقق این تحقیق دکتر دیپانجان پان، استاد رادیولوژی تشخیصی و پزشکی هسته‌ای این دانشگاه گفت: صحت این آزمایش به دلیل شناسایی صحیح ویروس است به این معنی که نتیجه آن در صورت وجود و یا عدم وجود ویروس کاذب نیست. در نمونه‌گیری‌های کنونی امکان تشخیص ویروس تا زمان بروز عفونت وجود ندارد به همین دلیل تا حدودی نتایج کاذب گزارش می‌شود.

دکتر پان، شرکتی به نام VitruVian Bio ایجاد کرده تا کاربردهای تجاری این آزمایش را توسعه دهد. وی قصد دارد مجوز استفاده از این روش را از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دریافت کند. سیاست جدید FDA اجازه می‌دهد تا بازاریابی ابزارهای تشخیص کووید-19 بدون نیاز به انجام مراحل تصویب یا ترخیص معمول انجام شود. بااین‌حال، باید برخی از الزامات اعتبار سنجی آزمایش رعایت شود.ماتیو فریمن، محقق دیگر این تحقیق و دانشیار میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشگاه مریلند گفت: "این آزمایش مبتنی بر RNA، بسیار امیدوارکننده است و نتایج، بدون نیاز به یک مرکز آزمایشگاهی پیشرفته ارائه می‌شود."وی خاطرنشان کرد: اگرچه در این زمینه مطالعات بالینی بیشتری ضروری است، اما این آزمایش  بسیار ارزان‌قیمت‌تر از آزمایش‌های استاندارد کووید-19است و برای اجرای آزمایش و تجزیه‌وتحلیل نتایج به تجهیزات آزمایشگاهی یا پرسنل آموزش‌دیده نیازی نیست. اگر این آزمایش جدید انتظارات FDA را برآورده کند، می‌تواند به‌طور بالقوه در مراکز مراقبت‌های روزانه، مراکز مراقبت از سالمندان، مراکز دانشگاهی و مکان‌های کاری به‌عنوان یک روش نظارت برای احتمال آلودگی افراد مورداستفاده قرار گیرد.


کد مطلب: 216591

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/216591/تشخیص-زودهنگام-کرونا-بدون-تجهیزات-آزمایشگاهی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir