کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سهمیه‌بندی و گرانی قیمت بنزین در ونزوئلا

11 خرداد 1399 ساعت 15:03

گروه بین‌الملل: دولت ونزوئلا پس از سه دهه ثبات قیمت، تصمیم گرفت ضمن اعمال سهمیه بندی بنزین، بهای آن را نیز بیش از ۲ برابر کند.


نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که قیمت بنزین از ماه ژوئن افزایش می‌یابد و هر لیتر آن ۵۰۰۰ بولیوار(۲.۲۵ سنت یورو) به فروش می‌رسد و هر خودرو دارای سهمیه ماهانه ۱۲۰ لیتری خواهد بود. به گفته او قیمت هر لیتر بنزین سوپر نیز معادل ۴۵ سنت یورو خواهد بود. طی دو ماه گذشته و با تشدید مشکل کمبود سوخت در ونزوئلا بهای هر لیتر بنزین از نرخ رسمی معادل ۱ سنت یورو به ۳.۶ یورو در بازار سیاه افزایش یافته است. مادورو علت اتخاذ این تصمیم را وقوع یک «جنگ تمام عیار اقتصادی با آمریکا» عنوان کرد و مدعی شد که ایالات متحده مانع فروش حتی قطره بنزین به این کشور است. رئیس جمهوری ونزوئلا در نطق خود، مردم این کشور «هموطنان عزیزم» خطاب کرد و از آنها خواست تا با پذیرش تصمیم دولت، کشور را در ادامه به تعبیر او «جنگ وحشیانه» با آمریکا یاری کنند.
همزمان، طارق الایسامی، وزیر نفت ونزوئلا هم اعلام کرد که روند توزیع سوخت صنایع و نیروگاه‌های برق این کشور همچنان از سوی شرکت ملی نفت این کشور(PDVSA) با یارانه ۱۰۰ درصدی توزیع خواهد شد و این شرکت قادر است، نیاز سوخت کشور را بر پایه سهمیه‌های اعلام شده، تامین کند. این تصمیم دولت ونزوئلا پس از آن اتخاذ شد که با کمبود فلج کننده سوخت در این کشور، ایران به عنوان متحد این کشور که خود نیز درگیر تحریم‌های نفتی آمریکاست، با اعزام پنج فروند نفتکش، حدود ۱.۵ میلیون بشکه بنزین به این کشور ارسال کرد. قیمت بنزین آخرین بار در سال ۱۹۸۹ توسط دولت ونزوئلا افزایش یافت که این کشور را درگیر شورش‌های شدید شهری کرد. دولت آقای مادورو سال ۲۰۱۸ نیز از قصد خود برای افزایش بهای سوخت خبر داده بود ولی سپس از اجرای آن منصرف شد.


کد مطلب: 216836

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/216836/سهمیه-بندی-گرانی-قیمت-بنزین-ونزوئلا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir