به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۲۱۶۹۹۷

فضاپیمای آمریکایی به ایستگاه فضایی رسید

فضاپیمای آمریکایی به ایستگاه فضایی رسید
گروه بین‌الملل: کپسول «دراگون کرو» حامل دو فضانورد آمریکایی که توسط موشک دومرحله‌ای فالکون ۱۹ ساعت ۳:۲۲ دقیقه عصر شنبه به وقت شرق آمریکا به فضا پرتاب شد، صبح یکشنبه ۱۱ خرداد به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و پهلو گرفت.

اهمیت این پروژه در این نکته است که برای اولین بار یک شرکت خصوصی، «اسپیس اکس»، متعلق به ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی و مدیر خودروسازی تِسلا وارد پروژه‌های فضایی با مقاصد تجاری شده است. این شرکت در قراردادی ۶.۲ میلیارد دلاری با ناسا متعهد شده است شش فضاپیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. استفاده از فضاپیماهای ناسا موسوم به«شاتل فضایی» در سال ۲۰۱۱ متوقف شد و اکنون پس از ۹ سال بار دیگر پرتاب فضاپیما از خاک آمریکا صورت گرفته است. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده که صبح روز یکشنبه، در عرض کمتر از یک روز پس از پرتاب، فضاپیمای خصوصی دراگن کرو به ایستگاه فضایی رسید. قبلا پیش‌بینی شده بود این فضاپیما طی ۱۹ ساعت به ایستگاه فضایی برسد، اما در نهایت ۱۵ دقیقه زودتر رسید و عملیات با موفقیت انجام شد.

دو فضانورد کهنه‌کار آمریکایی به نام‌های داگلاس هِرلی و رابرت بِنکن که با کپسول دراگون کرو به ایستگاه فضایی رسیده‌اند، به سه خدمه دیگر حاضر در این ایستگاه که یکی از آنها آمریکایی و دو نفر دیگر روسی است ملحق می‌شوند و احتمالا تا چهار ماه در آنجا خواهند ماند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد از خصوصیات نوآورانه فضاپیمای یاد شده این است که پهلوگیری آن در ایستگاه فضایی مستقیما توسط کامپیوترهای تعبیه شده در خود فضاپیما و به صورت خودکار انجام شده و نیازی به دخالت و فرماندهی سرنشینان آن نبود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که روز شنبه به مرکز فضایی کندی در فلوریدا رفته بود پس از پرتاب فضاپیما گفت: «واقعا کار ویژه‌ای بود... استعداد واقعی، نبوغ واقعی. هیچ‌کس به خوبی ما این کار را نمی‌کند».