به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۲۱۶۹۹۸
آنتی فا چیست؟

ترامپ، یک گروه آنارشیست را تروریستی خواند

ترامپ، یک گروه آنارشیست را تروریستی خواند
گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت که "آنتی‌فا" را در زمره "سازمان‌های تروریستی" قرار خواهد داد.

اندکی پس از توئیت دونالد ترامپ، در روز یکشنبه ویلیام بار اظهارات دیگری را در مورد ناآرامی‌های ایالات متحده مطرح کرد. وی گفت: «با شورش‌هایی که در بسیاری از شهرهای ما در سراسر کشور در حال رخ دادن است، صدای اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و قانونی از سوی عناصر تندروی خشن در حال انحراف است. گروه‌هایی از افراط‌گرایان و آشوبگران از بیرون در حال سواستفاده از اوضاع برای پیگیری برنامه‌های جداگانه، خشن و افراطی خود هستند.» دادستان کل آمریکا تاکید کرد که وقت آن است از تماشای خشونت‌ها دست بکشیم و با آن مقابله کنیم و در راستای متوقف کردن آن گام برداریم.

بار تصریح کرد که کارگروه‌های مشترک تروریسم در پلیس فدرال آمریکا برای شناسایی مظنونان و هماهنگی‌های قانونی تلاش خواهند کرد. این کارگروه‌ها هم با تهدیدهای تروریستی داخلی و هم خارجی مقابله می‌کنند. با این حال فعالیت‌ آن‌ها برای مقابله با آنچه که تهدیدهای تروریستی داخلی نامیده می‌شود و نظارت بر گروه‌های سیاسی داخلی بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.
 اوبراین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، نیز در گفت‌وگویی با ای‌بی‌سی گفت: «ستیزه‌جویان تندرو آنتیفا از یک ایالت به ایالت دیگر سفر می‌کنند و از روش‌های به سبک نظامی برای به آتش‌ کشیدن شهرها استفاده می‌کنند.» وی خواستار اقدام پلیس فدرال آمریکا علیه این گروه شد.

آنتی‌فا که یک گروه هرج و مرج طلب و آنارشیستی محسوب می‌شود، منشا جنبش خود را از زمان مبارزه با فاشیست‌های اروپا در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ می‌دانند. مارک بری نویسنده کتاب "آنتی‌فا، کتابچه راهنمای ضد فاشیست"، می‌گوید جنبش آنتی‌فای آمریکا از دهه ۱۹۸۰ با گروهی به نام "اقدام ضدنژادپرستی" آغاز شد و اعضای آن با فاشیست‌ها در گردهمایی‌های پانک‌ها در غرب میانه آمریکا و جاهای دیگر درگیر می‌شدند. در دهه اول قرن بیست و یکم این جنبش تقریبا خاموش بود تا ظهور دونالد ترامپ و راست افراطی یا به اصطلاح آلت ‌رایت. مثل دیگر جنبش‌های اعتراضی که ریشه‌شان به آنارشیست‌های آلمان غربی در دوران جنگ سرد برمی‌گردد، هواداران آنتی‌فا اغلب همگی سیاه می‌پوشند و گاهی صورتشان را با ماسک یا کلاه کاسکت می‌پوشانند تا گروه‌های رقیب و پلیس نتوانند آنها را بشناسند. آنها تاکتیک مرعوب‌کننده‌ای دارند که امکان می‌دهد همگی با هم به عنوان یک گروه ناشناس اقدام کنند. آنها گروه‌های فرعی هم دارند. یک گروه آنتی‌فا در ارگون "واحد خوردنی" دارد که در زمان تظاهرات به معترضان آب و غذا می‌رساند.

آنتی‌فا به دنبال بر هم زدن سخنرانی‌های راست افراطی و گردهمایی‌های آلت‌رایت است و برای این کار از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند مثل داد و فریاد و سرود خواندن و تشکیل زنجیره انسانی برای جلوگیری از حرکت تظاهرکنندگان راست‌گرا. برخی از آنها بی‌پروا از فعالیت آنلاین خود می‌گویند که شامل زیر نظر گرفتن راست افراطی در شبکه‌های اجتماعی هم هست. آنها اطلاعاتی شخصی طرف‌های مقابل را در اینترنت منتشر می‌کنند و باعث اخراج بعضی از طرفداران آلت‌رایت شده‌اند چون هویت آنها در اینترنت فاش شده است. آنها همچنین از روش‌های سنتی‌تر محلی برای راه‌اندازی تمجع و تظاهرات استفاده می‌کنند. افراطی‌ترین آنها ممکن است اسپری فلفل، چاقو، سنگ و زنجیر حمل کنند. آنها خشونت را کاملا نفی نمی‌کنند. تمایل به استفاده از خشونت، آنتی‌فا را از بسیاری از دیگر گروه‌های چپ افراطی متمایز می‌‌کند. اقدام مستقیم خیابانی شاید بیشتر حوزه مردان بوده اما شمار قابل توجهی از زنان عضو گروه‌های آنتی‌فا هستند و در تظاهرات ضد راست افراطی در کالیفرنیا و جاهای دیگر دستگیر شده‌اند.
برچسب ها: گروه آنارشیست