به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۲۱۷۱۰۵

سرورهای نسل نهم و دهم HPE کدام بهتر است پاسخ از کارشناسان آی تی باز (Gen9 vs Gen10)

گروه دانش: سرورهای نسل نهم و دهم HPE یکی از بهترین نمونه‌های سروری هستند که تا کنون به دنیای فناوری اطلاعات عرضه شده‌اند. در این مقاله به بررسی این سرورها می‌اندازیم و همچنین سعی می‌کنیم به سوالاتی نظیر« قیمت سرور hp چه طور تعیین می‌شود؟، قیمت سرور hp dl380 g10 بیشتر است یا g9؟» نیز پاسخ‌های درخوری بدهیم، و در ادامه از کارشناسان سایت itbaz.net خواستیم که ما را در ارائه این مقاله یاری کنند.

نگاهی کلی به سرورهای HPE نسل نهم و دهم.
هنگامی که سخن از سرورهای HPE به میان می‌آید، به سختی می‌توان به نقطه ضعف خاصی اشاره کرد. شرکت HPE به حق در زمینه تولید سرور سنگ تمام گذاشته است و می‌توان گفت که پرچمدار دنیای سروره، سرور HPE است.
شرکت HPE به صورت مداوم و پیوسته کیفیت محصولات خود را افزایش می‌دهد و سعی در آن دارد که بهترین‌ها را در محصولاتش به کار ببرد. برای راحتی کار مخاطبین و کاربران و همچنین امکان مدیریت کردن بهتر این پیشرفت‌ها، این شرکت، بعد از مدتی (غالبا دو تا سه ساله) از مجموعه‌ای از فناوری‌های تازه و یا بهینه شده در قالب «نسل Generation» پرده برداری می‌کند. نسل‌های نشان دهنده تغییر رویکردها، بهینه‌تر شدن‌ها و اغلب افزایش قابل توجه توانمندی‌های یک سرور و یا سامانه ارائه شده از سوی شرکت HPE است.
تا کنون شرکت HPE نزدیک به 10 نسل سرور HPE ProLiant را به بازار ارائه کرده است. در ادامه به بررسی نسل آخر سرورهای شرکت اچ‌پی و با نسل قبل از آن می‌پردازیم.

اساس طراحی
در نسل نهم، اساس کار افزایش قدرت‌های پردازشی برای پاسخگویی به جریان‌های کاری بود. در واقع در نسل هشتم، به خاطر افزایش توانمندی‌های قطعات جانبی ، قدرت پردازش کمی به حاشیه رفته بود، ولی در نسل نهم سرورهای hp سعی شد که این موضوع در اساس کار قرار بگیرد، به خصوص که موضوعاتی مانند اشتراک منابع به شکل مجازی و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی نیز بیشتر احساس می‌شد.
در نسل دهم سرورهای HPE سعی بر آن شد که امنیت سرورها ارتقا پیدا کند. اشتراک منابع در فضاهای ابری و استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی سبب می‌شد که امنیت این فضاها به عنوان یک دغدغه اساسی مطرح باشد. حفظ جریان کاری و دسترسی به داده‌ها و حفظ امنیت و سلامت جریان کاری یکی از مهمترین مواردی است که در این سرورها بسیار مد نظر بوده است. البته این رویکرد به صورت همزمان در استوریج‌های این شرکت نیز دنبال شده است که در جای خود به موضوع آن نیز خواهیم پرداخت.

پردازنده‌ها
یکی از نکات بسیار مهم در زمینه قیمت سرور hp پردازنده‌هاست. در واقع در هنگام خرید، قدرت پردازشی تا 70 درصد هزینه‌های را شامل می‌شود، پردازنده، رم‌ها، شاسی مناسب و در نهایت سرعت تبادل اطلاعات بین پردازنده‌ها و سایر اجزای سرور، می‌تواند به مفهوم قدرت و یا ضعف یک شبکه بشاشد.
در نسل نهم سرورهای HPE از پردازنده‌های اینتل زئون سری E5-26xx استفاده شد، البته برخی از خانواده‌های دیگر این پردازنده‌ها نیز در برخی از سرورهای همین رده به کار برده شدند. همچنین پردازنده‌های هم رده از شرکت AMD نیز در این خانواده از سرورها به خدمت گرفته شدند.
در سروهای نسل دهم HPE امکان استفاده از تمام خانواده‌های پردازنده‌های اینتل زئون و AMD وجود دارد و تعداد هسته هر پردازنده نیز می‌تواند تا 28 هسته افزایش پیدا کند. به علاوه توجه زیادی به موضوع کش‌های داخل پردازنده، رم‌های سریع و نیز ارتباط سریعتر پردازنده با شاسی شده است.

رم‌های سرورها
رم‌ها در هر دو نسل از سرور تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهند. یکی از مهمترین موارد شاید، استفاده از کش‌های داخل پردازنده است که سبب شده است بهره‌گیری از قدرت رم‌ها کاهش زیادی را نشان دهد. در هر دو خانواده نسل نهم و دهم سرورهای اچ‌پی می‌توان از رم‌های DDR4 استفاده کرد.
در سرورهای نسل نهم اچ‌پی امکان استفاده از رم‌هایDDR4 با باس 2400 مگاتراکنش بر ثانیه وجود دارد و ظرفیت آن نیز حداکثر به 128 گیگابایت می‌رسد.
در سرورهای نسل دهم اچ‌پی امکان استفاده از رم‌های DDR4 با باس2400 ، 2666 و 2933 مگاتراکنش بر ثانیه وجود دارد و ظرفیت‌های 256 و 512 گیگابایتی در این نسل به تازگی معرفی گردیده اند .
با توجه به آنچه که گفته شد، قیمت سرور hp در نسل دهم به خاطر بهره‌گیری از رم‌های پیشرفته‌تر بیشتر است.

پاور سرور
سرورها یکی از پر مصرف‌ترین دستگاه‌های دیتاسنترها هستند. به همین خاطر بسیاری از ادمین‌های دیتاسنترها به این مهم توجه بسیار زیادی دارند.
در سرورهای نسل نهم اچ‌پی امکان استفاده از پاورهای استاندارد سری پلاتینیوم با کارآیی بالا وجود دارد.در عوض در سرورهای نسل دهم HPE امکان بهره‌گیری از پاورهای‌هالوژن کم مصرف‌تر با کارایی بالاتر سری پلاتینیوم وجود دارد.
پاورهای جدیدتر امکان بهره‌مندی بهتر از انرژی را به ما می‌دهند و در نتیجه می‌توان به شکل بهینه‌تری از انرژی در دیتاسنترها استفاده کرد.

ذخیره‌سازی
وقتی صحبت از ذخیره‌سازی می‌شود، موضوع کمی پیچیده می‌شوند. سرورهای اچ‌پی اساسا برای ذخیره‌سازی داده‌های عظیم طراحی نمی‌شوند، اما گاهی، به خصوص در امر مجازی‌سازی، افزایش حجم حافظه‌ها یک امر ضروری است. وقتی که به سرورهای مختلف نگاهی بیندازیم پیچیدگی این امر بیشتر درک می‌شود. برای درک بهتر ما موضوع ذخیره‌سازی در سرروهای نسل نهم و دهم اچ‌پی را به صورت جدول‌بندی شده ارائه می‌کنیم.
دقت کنید که قیمت سرور hp اغلب بدون‌هارد ارائه می‌شود و تعداد‌هارد ممکن است که قیمت سرور hp را بسیار تغییر دهد. و دوم آنکه این مقادیر به صورت پیش فرض است و ممکن است که شاسی سرور بدون هیچ حافظه‌ای و یا با آرایش‌های متفاوت ارائه شوند.
 
سرور نسل نهم نسل دهم
DL360 4 درایو LFF یا 8 درایو SFF
 
4 درایو LFF یا 10 درایو SFF با پشتیبانی مستقیم از حافظه‌های NVMe و SSD ، همچنین امکان پیکربندی به صورت 8 درایو SFF و 2 درایو NVMe
DL380 4 یا 12 درایو LFF و یا 8 تا 24 درایو SFF، به علاوه امکان اضافه کردن 2 درایو در عقب به صورت اختیاری 8 یا 12 درایو LFF و یا 8 تا 30 درایو SFF با امکان اضافه کردن کیج‌های عقبی و جلویی اختیاری
DL 560 8 درایو SFF در ماژول‌های Base و Entry و 16 درایو SFF در ماژول‌های Performance 8 درایو SFF در ماژول‌های Base و Entry و 24 درایو SFF در ماژول‌های Performance
DL 580 48 داریو SFF 48 داریو SFF
ML 110 8 درایو LFF و با قابلیت پشتیبانی از 16 درایو SFF 8 درایو LFF و با قابلیت پشتیانی از 16 درایو SFF
ML 350 8 درایو LFF قابل ارتقا تا 24 درایو LFF و 8 درایو SFF قابل ارتقا تا 48 درایو SFF 4 درایو LFF قابل ارتقا به 12 درایو LFF و 8 درایو SFF قابل ارتقا به 24 درایو SFF
 
 




















کنترلرهای
در نسل‌های نهم سرور hp امکان استفاده از کنترلرهایی نظیر B140 SATA وجود دارد همچنین می‌توان از کنترلرهای HPE 24x HBAs و P44x و P84x به همراه کش‌های داخلی استفاده کرد.
در نسل دهم سرور HPE امکان استفاده از کنترل‌های S100 SATA ، E208، P4088، P816 به همراه کش وجود دارد. تعداد کنترلرها نیز ممکن است کم و زیاد شود.
کارت شبکه
در سرورهای نسل نهم امکان استفاده از پورت‌های فیبر نوری با سرعت 8 یا 16 گیگابیت بر ثانیه وجود دارد.
در سرورهای نسل دهم اچ‌پی، امکان استفاده از پورت‌های فیبر نوری با سرعت 8 یا 16 یا 32 گیگابیت بر ثانیه وجود دارد.
کارت‌های شبکه در نسل نهم از نوع 1 یا 10 گیگابایت هستند ولی در نسل دهم امکان استفاده از کارت‌های 25 گیگابیت نیز وجود دارد.

 پورت مدیریت iLO
کیت‌های به کار رفته در نسل نهم از سری iLO 4 هستند. نسخه‌های پیشرفته (Advanced) این پورت در برخی از سرورهای نسل نهم به خدمت گرفته شده است.
کیت‌های به کار رفته در نسل دهم سرورهای اچ‌پی iLO5 است، همچنین امکان استفاده از نسخه Advanced Premium Security نیز وجود دارد.

قیمت سرور hp
همانطور که در بالا دیدید، نسل‌های سرور HPE در طی دو نسل تغییراتی داشته‌اند. به همین خاطر قیمت سرور HP در این دو نسل متفاوت است.
برای مثال قیمت سرور hp dl380 g10 به خاطر قابلیت‌هایی که در این نسل پیدا کرده است می‌تواند بیشتر از نسل‌های قبل خود باشد، اما ممکن است به خاطر نوع قطعات به کار رفته در سرور اعم از پردازنده و یا رم و‌هاردهایی که در هنگام خرید به آن اضافه و یا از آن کسر می‌شود، قیمت پایین‌تری داشته باشد.

قیمت سرور hp dl380 g10
یکی از سوالات پرتکراری که از ما پرسیده می‌شود آن است که «قیمت سرور HPE DL380 Gen10 چقدر است؟» همانطور که در بالا دیدید، قیمت سرور HP DL380 G10 نیز به مانند تمامی سرورهای شرکت HPE تابعی از اصالت و کیفیت قطعات، تعداد و در نهایت نرم‌افزارهای همراه آن است. برای مشاوره و دریافت اطلاعات بهتر است به سراغ سایت itbaz.net بروید.
در این سایت امکانات بسیار خوبی برای انجام مقایسه‌ها وجود دارد.

سایت آی تی باز (itbaz.net) بهترین مکان برای سنجش ویژگی‌ها
فروش سرور hp کار تخصصی است و شیوه‌های سنتی نمی‌توانند به راحتی نیازهای مشتریان را برآورده سازند. برای همین سایت آی‌تی باز اقدام به ابتکار کرده است و با بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن و دیجیتالی ابزارها و اطلاعات کافی را در اختیار مشتریان قرار داده است که بتوانند به راحتی مدل‌های سرور hp را با همدیگر مقایسه کنند و یا حتی آن‌ها را به صورت دیجیتالی و مجازی کانفیگ کنند.
همچنین مجموعه‌ای کامل از تجهیزات جانبی مانند استوریج‌ها و فایروال‌ها نیز در این سامانه ارائه شده است که نیاز شما را در هر زمینه دیتاسنتر بر طرف می‌کند.