به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۵ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۲۱۷۳۷۵

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

گروه علمی: دانشمندان آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند کبدهای کوچکی که از سلول‌های انسان پرورش یافته بودند، با موفقیت به موش‌ها پیوند بزنند.
پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها
به گزارش ایسنا، تصور کنید کسانی که به پیوند کبد نیاز دارند، به جای منتظر ماندن برای کبد اهدایی، کبد جدیدی داشته باشند که از سلول‌های پوست خودشان پرورش یافته است. دانشمندان "دانشگاه پیتسبرگ" (University of Pittsburgh) آمریکا موفق شده‌اند گام بزرگی برای تحقق بخشیدن به این تصور بردارند. آنها توانسته‌اند کبدهای کوچکی را که از سلول‌های پوست انسان پرورش یافته‌اند، با موفقیت به موش‌ها پیوند بزنند.پیوند اعضا می‌تواند به نجات زندگی بیماران کمک کند اما موانعی نیز در این راه وجود دارند که باید بر آنها غلبه کرد. یکی از این موانع، کمبود اهداکننده است و مانع دیگر نیز این است که شاید در صورت یافتن عضو اهدایی، سیستم ایمنی دریافت‌کننده، از پذیرفتن بافت جدید خودداری کند.شاید پرورش یک اندام جایگزین که از سلول‌های خود بیمار پرورش یافته است، بتواند چنین مشکلاتی را برطرف کند. این را می‌توان هنگامی انجام داد که یک بیمار، به پیوند عضو نیاز دارد. سیستم ایمنی بدن نیز این عضو را پس نخواهد زد زیرا سلول‌های خود را می‌شناسد.دانشمندان دانشگاه پیتسبرگ در این  پژوهش، کبدهایی را از سلول‌های بنیادی انسان پرورش دادند و سپس آنها را به بدن موش‌ها پیوند زدند.

سلول‌های کبد انسان، در کبد یک موش کشت شدند که همه سلول‌های خود را از دست داده بود. بدین ترتیب، چارچوبی برای سلول‌های جدید باقی ماند تا به آن متصل شوند و ساختار اصلی اندام را حفظ کنند.دانشمندان در مرحله بعد، این کبدهای کوچک را به پنج موش پیوند زدند و شرایط آنها را به مدت چهار روز مورد بررسی قرار دادند. بررسی‌ها نشان داد که کبدهای جدید در همه موش‌ها کار می‌کنند.  دانشمندان دریافتند که این کبدها، اسیدهای صفراوی و اوره ترشح می‌کنند. آنها همچنین پروتئین‌هایی را در خون موش‌ها شناسایی کردند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که این آزمایش، بدون مانع پیش نرفته است زیرا مشکلات جریان خون در اطراف بافت پیوندی هر پنج موش ایجاد شد. همچنین این موش‌ها مهندسی شدند تا در برابر پس زدن اندام پیوندی، مقاوم شوند؛ در نتیجه ممکن است که این نتایج در حیوانات دیگر امیدوارکننده نباشند."آلخاندرو سوتو گوتررز" (Alejandro Soto-Gutierrez)، نویسنده ارشد این پروژه گفت: هدف بلندمدت ما این است تا اندام‌هایی را ارائه دهیم که می‌توانند جایگزین اندام اهدایی باشند.