به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۲۱۷۳۸

دیابت، شایع‌ترین عامل نارسایی کلیه

گروه علمي: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دیابت کنترل نشده، شایع‌ترین عامل قطع عضو، نابینایی و نارسایی کلیه در بیماران مبتلا است.
دیابت، شایع‌ترین عامل نارسایی کلیه
نادر نیک‌پرست اظهار کرد: پرخوری، پرنوشی و پرادراری جزء علایم دیابت است البته این بیماری در سال‌های اولیه علایم مشخصی ندارد. وی با بیان این که دیابت، شایع‌ترین عامل نابینایی، قطع عضو و نارسایی کلیه است و هزینه‌های اقتصادی فراوانی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد، افزود: تغییر سبک زندگی با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، پیروی از رژیم غذایی صحیح و کنترل وزن در پیشگیری از بروز این بیماری تأثیر به سزایی دارد.

نیک‌پرست ادامه داد: با توجه به عوارض دیابت بر ارگان‌های مختلف، بهتر است کنترل قند خون به طور مرتب انجام شود تا عوامل خطرساز گریبان‌گیر بیماران نشود. وی گفت: در نقاط روستایی استان برنامه غربالگری این بیماری در دو نوبت انجام و چهار هزار بیمار دیابتی شناسایی شده‌ است، این افراد تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

نیک‌پرست یادآور شد: برنامه غربالگری دیابت در نقاط شهری استان و در شهرهای بالاتر از 100 هزار نفر جمعیت در دست اجرا است و راهکارهای لازم برای درمان و ارجاع بیماران دیابتی به سطوح بالاتر در این شهرها انجام شده است.
مرجع : ايسنا