به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۵ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۲۱۷۳۹۳

ابزاری‌که لخته‌های‌خون را‌به سرعت‌شناسایی می‌کند

گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی، ابزار جدیدی ابداع کرده‌اند که هزینه کمی دارد و می‌تواند با سرعت بالا به شناسایی لخته‌های خون بپردازد.
ابزاری‌که لخته‌های‌خون را‌به سرعت‌شناسایی می‌کند
به گزارش ایسنا، پژوهشگران بخش مهندسی پزشکی "دانشگاه ای اند ام تگزاس" (Texas A&M)، روشی برای شناسایی لخته‌های خون در بیماران به خصوص در کودکان بیمار یافته‌اند.رگ‌های خونی برخلاف آنچه که شاید در برخی کتاب‌های درسی نشان داده شده، لوله‌هایی صاف نیستند بلکه پیچ و خم دارند و منحنی‌های پیچیده‌ای را شامل می‌شوند. هنگامی که خون به این منحنی‌ها می‌رسد، تغییراتی را در مکانیسم‌ها و تعاملات خود با دیواره رگ اعمال می‌کند. این تغییرات در یک انسان سالم، با محیط پر تنش هماهنگ می‌شوند اما اگر انسان بیمار باشد، چنین محیطی می‌تواند شرایط پیچیده‌ای را برای جریان خون ایجاد کند که پروتئین‌ها و سلول‌ها را فعال می‌کند و نهایتا به ایجاد لخته‌های خون منجر می‌شود.دکتر "آبیشک جین" (Abhishek Jain)، استادیار دانشگاه ای اند ام تگزاس گفت: یک چالش بزرگ در حوزه پزشکی این است که ابزارهای پزشکی که می‌توانند لخته‌ها خون را شناسایی کنند و به ارزیابی اثرات داروهای لخته خون بپردازند، با جریان خون در رگ‌هایی که به صورت طبیعی چرخیده و پیچ خورده‌اند و تنظیم‌کننده‌های فیزیکی لخته خون هستند، همراه نمی‌شوند؛ در نتیجه می‌توانند اثرات مثبت و منفی کاذبی به همراه داشته باشند.پژوهشگران برای نزدیک شدن به این مشکل از یک زاویه جدید، ابزار بسیار کوچکی طراحی کرده‌اند که از رگ‌های خونی تقلید می‌کند و خود را با فضای موجود تطبیق می‌دهد. آنها در این پژوهش نشان دادند که می‌توان از این ابزار برای طراحی و بررسی داروهایی استفاده کرد که برای بیماران مبتلا به اختلالات لخته شدن خون تجویز می‌شوند.

جین ادامه داد: این ابزار می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد و در بخش‌های گوناگونی از جمله بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان و واحدهای مراقبت نظامی مورد استفاده قرار بگیرد. از این ابزار می‌توان برای شناسایی اختلالات لخته‌کننده خون و در حوزه پزشکی دقیق نیز استفاده کرد تا رویکرد درمانی مناسب انتخاب شود.پژوهشگران پس از ابداع این ابزار، آن را در یک بررسی آزمایشی به کار گرفتند. آنها ابزار خود را روی کودکان بیماری که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند و قلب و ریه آنها به درستی کار نمی‌کرد، آزمایش کردند.
این بیماران، به روش "اکسیژناسیون غشایی برون‌پیکری" (ECMO) نیاز داشتند که امکان حمایت قلبی و تنفسی را در خارج از بدن فراهم می‌کند تا احیای قلبی- تنفسی بیمار به درستی صورت بگیرد. یکی از پیامدهای متداول اکسیژناسیون غشایی برون‌پیکری، لخته شدن خون است؛ در نتیجه پزشکان معمولا برای بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند، داروهایی تجویز می‌کنند تا از لخته شدن خون آنها جلوگیری شود.آزمایش‌های کنونی لخته شدن خون، پرهزینه و زمان‌بر هستند و بدون حضور یک متخصص ماهر نمی‌توان به آنها اطمینان کرد. سیستمی که جین و گروهش ابداع کرده‌اند، به داروهای پرهزینه نیازی ندارد، کار خود را به سرعت و طی 10 تا 15 دقیقه انجام می‌دهد، حجم کمی از خون را مصرف می‌کند و کار کردن با آن نیز آسان است.جین اضافه کرد: این ابزار می‌تواند به پزشکان کمک کند تا کار خود را با سرعت بیشتری انجام دهند و اطلاعات قابل اطمینانی در مورد بیمار خود به دست آورند؛ در نتیجه مراقبت از بیمار، به بهترین روش ممکن صورت می‌گیرد.
برچسب ها: لخته های خون دارو