کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حضورپررنگ دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌هادر بورس

16 خرداد 1399 ساعت 13:26

گروه اقتصادی: دستیار معاون علمی و فناوری در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری، گفت: در حال حاضر 35 شرکت دانش‌بنیان بزرگ وارد بورس شده‌اند و هم اینک 5-4 شرکت استارتاپی و دانش‌بنیان نیز آمادگی ورود به بورس را دارند تا اسامی‌شان روی تابلو قرار بگیرد.


سرمایه گذاری در بورس می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین‌شده و در نتیجه رونق کسب‌وکار، اشتغال‌زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.در این میان چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان در زیست‌بوم‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و با تلاش‌های روزافزونی که دارند قدم‌های بزرگی در رشد و تعالی بازارهای داخلی و خارجی کشور برداشته‌اند و اما از غافله‌ای به نام بورس هم عقب‌ نمانده‌اند و در حال حاضر شاهدیم که اسم ۴۰ شرکت بزرگ دانش‌بنیانی بر روی تابلوی بورس خودنمایی می‌کند. 
* بورس و بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته حرف اول را می‌زنند
علیرضا دلیری دستیار معاون علمی و فناوری در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خبرنگار فارس، گفت: بورس و بازار سرمایه در کشورهایی که پیشرفت می‌کنند حرف‌ اول را می‌زنند و تامین مالی‌شان را از طریق بازار سرمایه انجام می‌دهند و چون پول به سمت فعالیت‌های تولیدی می‌رود قطعاً تاثیر بسزایی در اقتصاد می‌‌گذارد؛ بنابراین هرچه بتوانیم بازار بورس را تقویت کنیم بهتر است. وی گفت: شرکت‌هایی که فعال نباشند، رشد نداشته‌ باشند و یا سنتی باشند تا یک شرکتی که پایه دانشی داشته باشد و تحقیق و توسعه قوی داشته باشد و مرتب محصولات و آپشن‌های مدنظر را ارتقاء دهد قطعا می‌تواند در رشد سهام و رشد شاخص بورس تاثیرگذار باشد که شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از این نوع هستند و تاثیرشان روی بازار سرمایه متفاوت‌تر از شرکت‌هایی که مواد یا سیمان تولید می‌کنند. 
* دانش‌بنیان‌ها با رشد و توسعه  قادر به تغییر بازار سرمایه هستند
 دستیار معاون علمی و فناوری در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان مرتب در حال رشد و تغییر هستند و از واحد تحقیق و توسعه به واحدهای تولیدی خروجی دارند و مدام به فکر رشد و ارتقای محصول هستند که می‌توانند بازار سرمایه را تغییر دهند. دلیری اضافه کرد: ما در این زمینه حمایتی، فایلی باز کردیم که بتوانیم تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ را از طریق بورس انجام دهیم چون تامین مالی پایدارتر و سررسید دارد و می‌تواند روی ارزش سایر سهامداران که ذی‌نفع‌های اولیه هستند تاثیرگذار باشد.
* آمادگی ۵ شرکت استارتاپی و دانش‌بنیانی برای ورود به بورس 
وی ادامه داد: در چند سال گذشته بستری فراهم کردیم تا دانش‌بنیان‌ها بتوانند وارد بورس شوند. در حال حاضر اسامی حدود ۵۰۰-۴۵۰ شرکت روی تابلوهای بورسی است که از این تعداد ۳۵ شرکت دانش‌بنیانی و بزرگ هستند. ۵-۴ شرکت جدید یا استارتاپی هم در حال آماده‌سازی هستند که بزودی اسامی‌شان روی تابلو قرار گیرد و به ۴۰ شرکت برسیم که عدد قابل توجهی است و اعتقاد داریم که این درصد باید بیشتر شود و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان های‌تک و استارتاپ‌ها بتوانند روی بورس تاثیر قابل توجهی داشته باشند و روی تابلو قرار گیرند قطعاً روی رشد شاخص، جذب منابع و تحول اقتصاد تاثیرگذار خواهند بود. دستیار معاون علمی و فناوری در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری اضافه کرد: رشد دانش‌بنیان‌ها با سایر شرکت‌هایی که روی تابلو هستند متفاوت است. زمانی که شرکت‌ها را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که ارزش  سهام دانش‌بنیا‌ن‌ها ۲۲ برابر، بعضی ۱۹ برابر و برخی نیز ۱۳ برابر  شده‌اند یعنی میانگین شرکت‌ها بالاتر از ۶ برابر شده است. این نشان‌دهنده این است که این شرکت‌ها مرتب رشد کرده‌اند و ارزش سهام روی افزایش شاخص بورس هم تاثیر دارد. 
* انواع صندوق‌های بورسی 
وی در ادامه گفت: ۷-۶ فایل دیگر در بازار سرمایه داریم که یکی از آنها صندوق جسورانه است که صندوق های سرمایه‌گذاری جسورانه معمولا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد دارایی خود را روی سهام پروژه‌های نوپا سرمایه گذاری می‌کنند و مابقی سرمایه‌شان در اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود.  دلیری به راه‌اندازی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی نیز اشاره کرد و گفت: این صندوق در بورس راه‌اندازی شده و ۴ مجوز دارد و پول‌های خرد جامعه را جمع می‌کند و افرادی که می‌خواهند روی پول‌های جزئی مثل ۲۰۰-۱۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری کنند را شامل می‌شود. دستیار معاون علمی و فناوری در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری افزود: تابلوی بورس ایده و داریی فکری نیز داریم که تابلوی فعالی است. تابلوی دیگری نیز در فرابورس راه‌اندازی شده که به عنوان تابلوی دانش‌بنیان اسمی است که برای شرکت‌های کوچک و نوپا هستند و هنوز به سمت بزرگ شدن پیش نرفته‌اند، از این طریق می‌توانند وارد بورس شوند و به تالار اصلی راه یابند. وی گفت: در زمینه‌های مختلفی مانند اوراق بدهی در حال مذاکره هستیم و در نظر داریم در بورس ایرانی شاخصی طراحی کنیم  که در شورای عالی بورس و شاخص دانش‌بنیانی ملاک‌های ارزیابی شرکت‌ها باشد و قطعا با اتفاقاتی که می‌افتد به سمتی برویم که لینک بین دانش‌بنیان و بازار سرمایه لینک قابل قبولی در سال ۱۴۰۰ باشد. 


کد مطلب: 217520

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/217520/حضورپررنگ-دانش-بنیان-ها-استارتاپ-هادر-بورس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir