به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۱۷۶۰۵

روش‌های زندگی با کرونا؛ از رستوران‌ تا محل کار

گروه جامعه: حدود چهار ماه از اعلام خبر شیوع کروناویررس در ایران می‌گذرد، در این مدت آمار مبتلایان این بیماری در کشور هنوز وارد روند کاهشی نشده است و خبری هم از واکسن این کووید-۱۹ وجود ندارد. همین مسائل مسئولین را وادار کرده است تا با تصمیمات جدید زندگی‌ها را به حالت عادی بازگردانند.
روش‌های زندگی با کرونا؛ از رستوران‌ تا محل کار
از اواخر فرودین ماه تصمیم‌هایی مبنی بر بازگشایی نصفه و نیمه ادارات و رفع منع تردد در جاده‌ها توسط ستاد مقابله با کرونا گرفته شد، حالا با اعلام رییس جمهور، بازگشایی‌ها وارد مرحله تازه‌ای شده است، مرحله‌ای که تقریبا در آن شرایط زندگی در آن به حالت عادی بازمی‌گردد؛ تمامی مغازه‌ها، رستوران‌ها و ... باز می‌شوند، همه باید به ادارات خودشان برگردند و حتی دوباره طرح ترافیک وجود دارد.البته سرعت این بازگشایی‌ها مخالفت‌هایی هم به همراه داشته است، مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، در این رابطه به ایسنا گفته بود: «دقیقا نمی‌دانم چه تدابیری اندیشیده شد که بازگشایی‌ها صورت گرفت، در این شرایط که برخی مشاغل پر خطر بازگشایی شده‌اند، بهتر است مردم هم به فکر باشند. به طور مثال در باشگاه‌های ورزشی نمی‌توان با داشتن ماسک ورزش کرد آنهم در شرایطی که همه باهم در حال ورزش هستند و به طور ناخودآگاه با افزایش تنفس و دم و بازدم احتمال انتقال ویروس از طریق تنفس بالا می‌رود.»اما به نظر می‌رسد چه بخواهیم، چه نخواهیم دیگر باید آماده بازگشت به زندگی عادی خود باشیم، موضوعی که بدون شک خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، به همین دلیل قوانین اجباری مثل استفاده از ماسک در متروها وجود دارد که این خطرات را کاهش می‌دهد، اما رعایت برخی موارد دیگر هم می‌تواند در این موضوع به شما کمک کند.

حمل‌ونقل عمومی، محلی خطرناک برای شیوع ویروس
قطعا می‌دانید که تاکسی، اتوبوس، مترو و ... همگی محل‌های بسیاری خطرناک و آلوده‌ای هستند، به همین دلیل بهترین راه این است که تا جای ممکن از خودرو شخصی یا دوچرخه برای تردد خود استفاده کنید، اما اگر این کارها برای شما امکان‌پذیر نیست و یا طرح ترافیک اجرایی شد بهتر است در استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی این موارد را رعایت کنید:
‌*از سرفه ‌کنندگان فاصله بگیرید، دیوید فریدمن استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه آلاباما در این رابطه به سایت خبری سی‌آر می‌گوید: اگر متوجه شدید کسی در اتوبوس یا مترو سرفه می‌کند سریعا از او ۲ متر فاصله بگیرید، در این صورت احتمال ابتلای شما به بیماری تا حدی کاهش پیدا می‌کند.
*دست‌هایتان را بعد از پیاده شده ضدعفونی کرده و بشویید، بله اتوبوس‌ و مترو هر روز ضدعفونی می‌شود اما ممکن است نفر قبلی که میله‌ها را لمس کرده کروناویروس داشته باشد، پس حتما بعد از پیاده شدن دست‌هایتان را ضدعفونی کرده و بعد دست‌هایتان را بشویید.
*اصلا صورتتان را لمس نکنید، به همان دلیلی که در بالا گفته شد، به هنگام استفاده از حمل‌ونقل عمومی اصلا صورتتان را لمس نکنید چرا که با این کار احتمال ابتلا به ویروس وجود دارد.
*دیگران را مریض نکنید، فراموش نکنید دوره نهفتگی کروناویروس حداکثر ۱۴ روز است، پس شما هم ممکن است به کروناویروس مبتلا باشید. به همین دلیل از ماسک استفاده کنید تا دیگران را در خطر قرار ندهید، اگر ماسک ندارید در هنگام سرفه یا عطسه از دستمال کاغذی استفاده کنید و اگر علائم بیماری را در خود مشاهده می‌کنید به هیچ وجه از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید. همچنین فراموش نکنید که استفاده از ماسک در مترو اجباری است.

کار کردن با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی
بعد از اتمام مرحله حمل‌ونقل عمومی، به محل کار می‌رسید اولین موضوعی که قطعا باید آن را رعایت کنید، دست ندادن با همکارنتان است. همچنین احتمالا ادارات قوانین مختلفی برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد کرده‌اند، برای سلامت خودتان این قوانین را رعایت کنید. برخی موارد دیگر که در محل کار باید رعایت شود از این قرار است:
*رعایت فاصله دو متری، اگر امکان ایجاد فاصله ۲ متری بین شما و همکارانتان وجود ندارد، حتما با تغییر چینش محل کار این موضوع را اجباری کنید و اگر اجازه این کار را ندارید از مدیرانتان بخواهید که این کار عملی کنند، حواستان باشد به هنگام استراحت و ناهار هم این فاصله‌ها رعایت شود.
*دست‌های خودتان را بشووید، این شاید تکراری‌ترین اما موثرترین روش مقابه با کووید-۱۹ است، هنگامی که در حل کار هستید حتما چند بار هم با آب و صابون و هم با مواد ضدعفونی کننده دست‌هایتان را بشویید و از تماس دستتان با چشم و دهان پرهیز کنید. دکتر گرگ پولند، متخصص بیماری‌های عفونی، در این رابطه به فربز می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم همه را به افرادی وسواسی تبدیل کنیم، اما در این شرایط وسواس داشت یک کار عقلانی است.»
*مراقب این دو مکان باشید، هرجایی کار می‌کنید، بیش از هرچیزی مراقب دستشویی و محل استراحت باشید، پولند می‌گوید: «مطالعات مشاهداتی نشان می‌دهد که وضعیت بهداشتی دستشویی‌ها وحشتناک است.» به همین دلیل بهتر است بعد از حضور در این مکان‌ها ۲۰ تا ۳۰ ثانیه دست‌هایتان را بشویید.
*همکاران بیمار را به مدیرهایتان گزارش دهید، اگر متوجه علائم بیماری در یکی همکارنتان شدید، حتما از او بخواهید که به محل کار نیاید و اگر چنین کاری برای شما مقدور نیست، این موضوع را به مدیرانتان گزارش بدهید.
*مطالبه از مدیران، اگر هیچ پروتکل بهداشتی در محل کارتان رعایت نمی‌شود به مدیران اعتراض کنید، همچنین از آن‌ها بخواهید که مناطق مختلف مثل میزها یا دستگیره‌های در ضدعفونی شوند.
مقابله با کرونا در هواپیماها
تا جای امکان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید و سوار هواپیما نشوید، اما اگر مجبور به انجام این کار هستید، حتما این نکات را رعایت کنید:
به دستورات گوش بدهید، شرکت‌های هواپیمای مختلف دستورالعمل‌های مختلفی برای نحوه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صف‌ها و داخل هواپیما به وجود آورده‌اند، به همین دلیل حتما اقدامات گفته شده را انجام بدهید.
ماسک بپوشید، اگر می‌توانید هنگامی که سوار هواپیما شدید ماسک بپوشید.
به صورتتان دست نزنید، فراموش نکنید که قبل از شما هزاران نفر دیگر وارد همان هواپیما شده‌اند، پس به هیچ عنوان هنگامی سوار هواپیما شده‌اید، صورتتان را لمس نکنید.
دست‌هایتان را بشویید، امکان آلودگی سطوح وجود دارد، پس تا جای امکان در هواپیما دست‌هایتان را شسته و ضدعفونی کنید.
تجمع نکنید، برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هنگار انتظار در ورودی یا خروجی‌ها تجمع نکنید.
خرید با وجود کروناویروس
هنگام خرید در مغازه‌ها، تماس افراد در آن به شدت افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که به شکل اینترنتی خریدتان را انجام دهید، اما اگر این کار برای شما ممکن نیست، این موارد را رعایت کنید:
*سریع خرید کنید، موارد خرید خود را قبل به خاطر بسپارید و تا جای ممکن کالاهای کمتری را لمس کنید. همچنین در این هنگام به هیچ وجه دهان یا بینی خود را لمس نکنید.
*تماس را به حداقل برسانید، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صف به ایستید، با کارت یا اینترنت بانک هزینه خریدتان را پرداخت کنید و از فروشنده بخواهید که خودش رمز کارت را وارد کند. اگر هم این کار را نکردید، حتما بعد از این اقدام دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.
*از هر مغازه‌ای خرید نکنید، تا جای امکان وارد مغازه‌هایی شوید که متوجه شدید که فاصله‌گذاری اجتماعی در آن رعایت شده است و اجازه ورود تعداد محدودی به آن داده می‌شود.
به رستوران نروید، اما اگر می‌روید
قطعا بسیاری از شما دلتان برای رستوران‌گردی‌های قبل از شیوع کرونا تنگ شده است، خبر خوب این که رستوران‌ها باز شده‌اند، خبر بد این که متخصصان نسبت به حضور در رستوران‌ها هشدارهای ترسناکی داده‌اند. مینو محرز با بیان اینکه رستوران‌ها یکی از بدترین مکان‌ها برای انتقال ویروس کرونا است، گفت: «افراد حداقل دو ساعت زمان خود را در رستوران بدون داشتن ماسک سپری می‌کنند که این موضوع ریسک انتقال ویروس از فرد آلوده را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای در این زمینه در آمریکا صورت گرفته است که می‌گوید بدترین جا برای انتقال کرونا رستوران‌ها است.»
به همین دلیل توصیه اول این است که به رستورانی نروید، اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید ریسک کنید، این موارد را رعایت کنید:
پرس‌وجو کنید، قبل از این که به هر رستورانی بروید در رابطه با رعایت نکات بهداشتی در آن پرس‌وجو کنید، این که آیا مواد ضدعفونی کننده در آن وجود دارد؟ کارمندهای آن موارد بهداشتی مثل استفاده از ماسک را رعایت می‌کنند؟
به اطرافتان نگاه کنید، این اقدام خیلی ساده است، وقتی به رستوران رسیدید به اطرافتان نگاه کنید و ببینید شرایط آن با دوره قبل از پاندمی تغییری کرده است یا نه. اگر این چنین نبود، سریعا رستوران را ترک کنید. برای مثال یکی مواردی که این روزها در رستوران‌ها باید رعایت شود ایجاد فاصله بین مشتری‌هاست.
در فضای باز غذا بخورید، اخبار راست و دروغ زیادی درباره شیوع کرونا در فضای بسته منتشر می‌شود، به همین دلیل بهتر است در فضای باز یک رستوران غذا بخورید تا از هرگونه خطر احتمالی جلوگیری شود.
ماسک را فراموش نکنید، بله شکی نیست که با پوشیدن ماسک غذا خوردن امکانپذیر نیست، اما بعد از اتمام غذا و زمانی که در حال صحبت کردن با دوستانتان هستید حتما ماسک بپوشید.
با سطوح تماس برقرار نکنید، اگرچه لمس سطوح دیگر به عنوان عامل اصلی انتقال ویروش شناخته نمی‌شود، اما بهتر است که در رستوران‌ها موارد ایمنی را رعایت کنید. مثلا اگر روی میز نشسته‌اید و ساندویچ همبرگر سفارش داده‌اید، حتما قبل از خوردن غذا دست‌هایتان را ضدعفونی کرده یا بشویید، البته این کاری است که در نبود پاندمی هم باید انجام بشود.
برچسب ها: ویروس کرونا