به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۲۱۷۶۶

علاوی: مالکی، عراق‌را مستعمره ایران كرد!

گروه بين‌الملل: ایاد العلاوی، اولين نخست‌وزیر عراق پس از سرنگوني صدام، نوری المالکی نخست وزیر فعلی را متهم کرد که در دفاع از استقلال این کشور ناکام مانده است و استقلال این کشور را تحویل ایران و گروه‌هاي شبه نظامی طرفدارآن کشور داده است.
علاوی: مالکی، عراق‌را مستعمره ایران كرد!
العلاوی که با العربیه گفتگو مي‌کرد گفت: حاکمیت ملی عراق روزانه در حال نقض شدن است و این کشور با مشکلات داخلی عمیقی روبروست. در پاسخ به این سئوال که دلیل شما برای متهم کردن مالکی در نقض حاکمیت ملی عراق چیست؟ گفت: "دلیل من برای این اتهام این است که، مالکی جلوی جنگجویانی را که عازم سوریه هستند نمي‌گیرد تا بدینوسیله بتوان طرح‌هاي ایران را در آن کشور ناکام گذاشت و در همین حال ایران خیلی راحت از حریم فضای عراق برای رساندن سلاح به سوریه استفاده مي‌کند".

وی افزود: "به یاد داشته باشید، هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق پیش از این گفته بود که عراق توان جلوگیری ایران در استفاده از حریم فضای این کشور را ندارد و وی علنا اعلام کرده بود: "ما استفاده از فضای عراق برای حمل و نقل هوایی توسط ایران جهت کمک به سوریه را نکوهش مي‌کنیم. ما نظر خود را به ایران نیز اعلام کرده ایم، ولی در حال حاضر در توان دولت عراق نیست که جلوی این اقدام ایران را بگیرد".

علاوی افزود: "من از کمبودها و ضعف‌هاي نظامی کشورم آگاه هستم که در جلوگیری ایران برای نقض حریم هوایی مان مشکل داریم. اما مسئله این است که نوری مالکی، در صدد و یا خواهان این جلوگیری از نقض حریم هوایی کشورمان نیز نیست". در پاسخ به این سئوال که مالکی برای این مهم چه مي‌تواند بکند؟ گفت: " عراق مي‌تواند به سازمان ملل رجوع کند، به اتحادیه عرب رجوع کند، به سازمان کشورهای اسلامی رجوع کند، اما وی دست به هیچ اقدامی نزده است".

لازم به یادآوری است که احزاب متحد ایاد العلاوی در انتخابات سال 2010 عراق، کرسی‌هاي بیشتری از حزب مالکی به دست آوردند، ولی وی نتوانست به ریاست وزرایی این کشور برسد چون مالکی با ائتلاف گروه‌هاي کوچکتر در پارلمان عراق توانست بر مسند نخست وزیری قرار گیرد.