به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۲۱۷۷۱۱
صنف نانوایان افزایش قیمتی تصویب نکرد

نان به نرخ روز برخی نانوایی ها!

گروه اقتصادی: نان عضو جدانشدنی سفره ایرانیان است و غذای اصلی به شمار می رود، اما این عضو اصلی سفره ها هم به تناسب با افزایش قیمت آرد گران می شود که البته برای آن هم دولت یارانه هایی را در نظر گرفته است.
نان به نرخ روز برخی نانوایی ها!
اما امسال بر خلاف سال های پیش قیمت نان افزایشی نداشته، موضوعی که هر چند برای مردم خوشایند است اما داد نانوایان را در آورده است. افزایش قیمت مواد اولیه مانند شکر، روغن و ... موضوعی است که باعث نارضایتی نانوایان شده و مشکلاتی هم برای آنها ایجاد کرده علاوه بر این افزایش دستمزدها نیز باعث شده که نانوایان در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران با مشکلات متعددی رو به رو شوند. در توجیه گران نشدن نان،  مسئولان می گویند آرد گران نشده پس نانواها نمی توانند افزایش قیمتی را اعمال کنند.علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در رابطه با افزایش قیمت نان گفته است که نرخ آرد نانوایان آزادپز امسال هیچ تغییری نخواهد داشت و افزایش قیمتی در این بخش نداریم. 

هم اکنون افزایش قیمتی در نان‌های فانتزی وجود ندارد
محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی، درباره بازار نان‌های فانتزی اظهار کرد: هم اکنون افزایش قیمتی در نان‌های فانتزی وجود ندارد. اما سایر مواد مثل شکر، روغن، خمیر مایه حتی دستمزد کارگران افزایش قیمت داشته است. رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی بیان کرد: با سازمان حمایت مکاتباتی در خصوص افزایش قیمت داشته ایم و تا زمانی که سازمان حمایت اعلام نکند نمی توانیم افزایش قیمت داشته باشیم. تمام مواد اولیه با نرخ قبل ارائه می شود.کرمی با بیان اینکه مولفه های تولید نان افزایش قیمت داشته است، بیان کرد: تاکنون پاسخ مشخصی از سازمان حمایت مبنی بر افزایش قیمت نان نداشته ایم. تنها به دلیل اینکه قیمت آرد بر اساس قیمت سال ۹۸ ارائه می شود و افزایش نیافته سازمان حمایت سعی در ثابت نگه داشتن قیمت نان دارد. او با اشاره به آخرین وضیعت قیمت نان در نانوایی، ادامه داد: هر نان باگت ۲ هزار تومان، نان ساندویچی هزار و ۵۰۰ تومان، نان همبرگری هزار و ۵۰۰ تومان و نان بربری ساده ۲ هزار تومان و نان بربری کنجدی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نانوایی‌ها به فروش می‌رسد.به گفته این مقام مسئول نانی که در حال حاضر در نانوایی‌ها به فروش می‌رسد بر اساس مصوبه سال ۹۸ است و هم اکنون افزایش قیمت نداشته است.

افزایش قیمت مواد اولیه داد نانوانان را در آورد
بیژن نوروز مقدم آبکنار رئیس اتحادیه نانوایان درباره بازار نان‌ها و افزایش قیمت آن، اظهار کرد: از اواخر سال گذشته تا کنون افزایش هزینه در خصوص تولید نان داشته ایم اما نان افزایش قیمت نداشت. افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه ها به خصوص دستمزد و به دنبال آن بیمه و ... را در این مدت داشته ایم اما قیمت نان تغییر نکرد.رئیس اتحادیه نانوایان بیان کرد: از بهمن سال گذشته تاکنون حدود ۵۰ درصد قیمت خمیر مایه گران شده و به طبع آن افزایش دستمز و بیمه کارگران را داشتیم. بسیاری از کارگران قصد برگشت به شهر خود را داشتند اما به دلیل افزایش دستمزدها توانستیم آن ها را نگه داریم تا کارشان را ادامه دهند اما این رویه نیاز به پشتیبانی دارد.
مقدم افزود: مطابق آخرین بند نرخ گذاری تا زمانی که افزایش قیمت مواد اولیه مانند قیمت آرد، شکر و روغن نداشته ایم نباید قیمت نان گران شود اما اکنون این مواد افزایش قیمت داشته است و منتظریم تا سازمان حمایت مشخص کند قیمت ها افزایش می یابد یا خیر. افزایش هزینه‌ها در سال‌های گذشته و ثابت ماندن قیمت نان سبب متضرر شدن نانوایان شده است.

افزایش قیمتی در خصوص نان سنگک نداشته ایم
اصغر پابرجا رئیس اتحادیه فروشندگان نان‌های سنگکی درباره افزایش قیمت نان سنگک، گفت: افزایش قیمتی در خصوص نان سنگک نداشته ایم اما به شدت به دنبال این افزایش هستیم چرا که قیمت مواد اولیه و حقوق و دستمزد کارگران افزایش داشته است.رئیس اتحادیه فروشندگان نان‌های سنگکی درخصوص تامین آرد در بازار، بیان کرد: شایعه کمبود آرد در بازار صحت ندارد و خوشبختانه تامین می شود. تنها مشکل افزایش قیمت مواد اولیه است که مشکلاتی را برای نانوایان ایجاد کرده است. پابرجا با اشاره به قیمت یارانه‌ای نان سنگک در بازار گفت: قیمت نان سنگک ساده هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار تومان، نان سنگک کنجدی بین ۳ تا ۴ تومان آن هم به درخواست مشتری است. در نان سنگک از آرد سفید استفاده نمی‌شود و کیفیت مطلوبی دارد. در جهت حمایت از واحد‌های نانوایی، قیمت انواع نان در نانوایی‌های سهمیه پز دولتی و آزادپز باید افزایش یابد.حالا باید منتظر ماند و دید که سازمان حمایت چه برنامه ای برای جبران خسارت نانوایان در نظر دارد؛ علاوه بر این موضوع افزایش قیمتی هم اگر در خصوص نان داشته باشیم باید مطلوب باشد تا داد مردم در نیاید.
برچسب ها: نان قیمت