به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۲۱۷۷۹۲

عوامل‌ایجاد عصبانیت‌و‌روش‌های‌کنترل آن‌را بشناسید

گروه علمی: عصبانیت از مشکلات شایع در میان افراد است و به دلایل گوناگون بروز می‌کند که برای کنترل آن راهکارهای فراوانی وجود دارد.
عوامل‌ایجاد عصبانیت‌و‌روش‌های‌کنترل آن‌را بشناسید
عصبانیت یا پرخاشگری یکی از مشکلات شایع در جوامع بشری است که ممکن است به علت‌های گوناگون از قبیل خستگی زیاد، فشارکاری، مشکلات مالی یا اقتصادی و ... رخ دهد.متخصصان روانپزشکی معتقد هستند که عصبانیت در طولانی مدت باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن شده و ممکن است شانس ابتلا به بیماری‌های گوناگون از جمله سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد. به همین علت در صورت عصبی شدن حتما آرامش خود را حفظ کنید و بعد از کشیدن چند نفس عمیق به کار خود ادامه دهید. در ادامه به عواملی که باعث ایجاد عصبانیت در افراد می‌شوند، پرداخته ایم.

افراد عصبانی چه علائمی دارند؟
داد و فریاد کردن بیش از حد، خروج از حق در سخن گفتن، بر افروخته شدن چهره، تغییر رفتار به سرعت از آرامش به خشم، استفاده از الفاظ ناپسند و دشنام در سخن گفتن از علائم عصبانیت در افراد است که بلافاصله بعد از مشاهده فرد باید برای درمان تحت نظر قرار بگیرد تا به این صورت از آسیب به افراد دیگر به خصوص خانواده او جلوگیری شود.

عوامل ایجاد عصبانیت
همانند سازی و تقلید از والدین و دوستان، وجود صفاتی مانند حسادت، کبر و غرور، حرص، حب مال، عدم اعتماد به نفس کافی، خود کم بینی و کم ظرفیتی، ناکامی و شکست، تحقق نیافتن آزوها، بدشانسی، احساس بدبختی و ... عواملی هستند که باعث ایجاد عصبانیت در افراد می‌شوند.

چگونه با فرد عصبی برخورد کنیم؟
در صورت نزدیکی با فرد عصبی یا پرخاشگر در درجه اول آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و سپس فضا یا مکانی که در آن با فرد عصبی کنار هم هستید را تغییر دهید. لمس دست یا شانه فرد عصبانی و پیشنهاد راهی برای حل مشکل از دیگر راه‌ها برای رفتار با فرد عصبی است. همچنین در صورتی که حرف شما باعث عصبی شدن طرف مقابل شده است حتما بابت اشتباهتان از او معذرت خواهی کنید. اگر شما عامل عصبانیت فرد نیستید از معذرت خواهی پرهیز کنید؛ زیرا فرد مقابل شما بد عادت شده و تحت هر شرایطی حتی اگر حق با او نبود عصبی خواهد شد.اگر قصد آرام کردن فرد عصبی را دارید حتما از او بپرسید که چه چیزی ناراحتش کرده است؟ و در صورت امکان واقعیت‌ها را مد نظر قرار دهید و منطقی حرف بزنید. احساسی حرف زدن در این زمان و حمایت از فرد عصبی و گناهکار تنها شرایط را بدتر می‌کند، در واقع فرد پرخاشگر با دانستن واقعیت باید کنترل اعصاب خود را داشته باشد.
برچسب ها: عصبانیت عوامل