به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب : ۲۱۷۹۱

ظریف حاضر است حتي استیضاح شود اما...!

گروه سياسي: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جلسه دیشب این کمیسیون با تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: «آقای ظریف و دیگر اعضای جلسه تاکید کردند اگر آمریکا تحریم های جدیدی علیه کشورمان وضع کند دیگر دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت و مذاکرات تعلیق خواهد شد.»
ظریف حاضر است حتي استیضاح شود اما...!
احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «در جلسات قبلی کمیسیون نگرانی هایی از سوی برخی اعضاء نسبت به روند مذاکرات هسته ای و اینکه نمایندگان در جریان جزئیات این مذاکرات نیستند ابراز شده بود. منتهی آقای ظریف و تیم مذاکره کننده اعلام کرده بودند که با طرف مقابل توافق کردند که جزئیات مذاکرات محرمانه بماند.» وی ادامه داد: «حتی قرار شد که یکی از اعضای کمیسیون در مذاکرات شرکت داشته باشد که ابتدا آقای ظریف پذیرفته بودند اما سپس دولت این درخواست را رد کرد.»

وی افزود: «لذا برای رفع این سوء تفاهمات جلسه دیشب میان اعضای کمیسیون و تیم مذاکره کننده ترتیب داده شد. در ابتدای این جلسه آقای ظریف حضور نداشتند و آقای عراقچی گزارش کاملی از مذاکرات استانبول تا مذاکرات اخیر در ژنو ارائه دادند و درباره کلیات مذاکرات صحبت کردند.» این نماینده مجلس اظهار کرد: «سپس آقای ظریف وارد جلسه شدند و به سوالات اعضای کمیسیون پاسخ دادند. ایشان بر دغدغه های نمایندگان تاکید کردند و عنوان نمودند حقوق ملت قابل مذاکره نیست و خطوط قرمز حتما رعایت می شود و منافع ملی مدنظر است و نگرانی ها بی مورد است.» وی ادامه داد: «منتهی در این جلسه به هیچ وجه درباره جزئیات مذاکرات ژنو صحبتی نشد که موجب نگرانی اعضای کمیسیون امنیت ملی هم شد؛ اما آقای ظریف اعلام کردند حاضرند استیضاح و برکنار بشوند اما جزئیات مذاکرات را فاش نکنند.»

وی افزود: «همچنین آقای ظریف عنوان کردند در شورای عالی امنیت ملی توافق شده که جزئیات مذاکرات را نگویند.» شوهانی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس از استدلال آقای ظریف قانع شدند؟، گفت: «خیر؛ به نظر من اکثر نمایندگان قانع نشدند، چون عنوان می کردند اسرائیلی ها، کانادا و کنگره آمریکا از جزئیات مذاکرات خبر دارند، اما ما نمایندگان مردم از جزئیات خبر نداریم. بنده هم قانع نشدم.»

شوهانی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است علت این تصمیم آقای ظریف این باشد که دفعه قبل یکی از اعضای کمیسیون جزئیات جلسه محرمانه با ایشان را فاش کرده بود؟، گفت: «بله؛ آن کاری اشتباه بود که صورت گرفت. بنده دیروز هم در جلسه عنوان کردم در این اعتمادسوزی میان کمیسیون و تیم مذاکره کننده ما هم مقصر هستیم. وقتی عنوان می شود مطالب محرمانه است دیگر نباید به بیرون درز کند.»

شوهانی در پاسخ به این سوال که در جلسه دیشب درباره برخورد ایران با احتمال تصویب تحریم های جدید توسط آمریکا چه صحبتی شد؟، گفت: «در این باره آقای ظریف و دیگر اعضای جلسه تاکید کردند اگر آمریکا تحریم های جدیدی علیه کشورمان وضع کند دیگر دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت و مذاکرات تعلیق خواهد شد.» شوهانی درباره جو جلسه و امیدواری نسبت به مذاکرات پیش رو گفت: «به نظر من فضای مذاکرت اکنون کمی پیچیده شده است. فرانسه، اسرائیل و جدیدا کانادا وضعیت را پیچیده کردند.»

وی ادامه داد: «در این جلسه آقای دکتر ظریف عنوان کردند شاید علت ناراحتی فرانسه این بود که ایران با آمریکا به صورت دو جانبه مذاکره کرد و فرانسوی ها ناراحت بودند که به حاشیه رانده شدند.» وی افزود: «آقای ظریف گفتند با جان کری تا 90 درصد درباره محور بیانیه توافق کرده بودند و تنها 10 درصد باقی مانده بود که آن هم در حال توافق بود؛ اما فرانسوی ها کار را خراب کردند و موضوعات جدیدی به بیانیه اضافه کردند که مورد قبول ایران نبود. لذا توافقی صورت نگرفت و مذاکرات به دوره بعد که قرار است از چهارشنبه آغاز شود موکول شد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: «آقای ظریف نسبت به مذاکرات پیش رو امیدوار بودند. البته ایشان عنوان کردند در مذاکرات گذشته توافق میان ایران و آمریکا و به صورت دو جانبه بود و آمریکا تضمین داده بود که سایر کشورها را راضی می کند که نتوانست و حداقل فرانسه راضی نشد.» وی ادامه داد: «لذا متنی که روی آن توافق شده بود کنار گذاشته شد و غربی ها متن جدیدی که مورد توافق همه آنها بود به ایران ارائه کردند و قرار شد ایران روی این متن کار کند و در مذاکرات پیش رو درباره این متن جدید مذاکره کنند.»

شوهانی در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه دیشب این موضوع مطرح شد که ممکن است اقدام فرانسه با آگاهی آمریکا صورت گرفته باشد؟، گفت: «در این جلسه دو بحث مطرح شد. یکی اینکه فرانسه احساس کرد در حال کنار گذاشته شدن از فرایند مذاکرات است و نقش اصلی را ندارد و دوم اینکه ممکن است این اقدام فرانسه یک بازی است که از سوی آمریکا انجام گرفت تا بتواند 10 درصد مابقی توافق که مورد اختلاف بود را از ایران امتیاز بگیرد.»
مرجع : فرارو

۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۰:۱۹
همه مشکل اینه که شما نمایندگان واقعی ملت نیستید عزیزم (172064)
جواد شمسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۰:۲۳
درود بر دکتر ظریف. ما به شما اعتماد کامل داریم، چه از جزئیات مذاکرات آگاه باشیم و چه آگاه نباشیم. (172073)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۰:۳۲
اینو میگن پای حرف ایستادن. ای ول حاضره استیضاح بشه اما حاضر نیست غیر اخلاقی رفتار کنه.
آقای دکتر روحانی رییس جمهور صبور و عزیز تبریگ میگم به انتخابتون. (172089)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۰:۳۳
این مجلسی ها طفلکی ها موندن چه اتفاقی داره می افته که با شدت و حدت جلوش وایسن به بهای از دست رفتن منافع ملی! (172092)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۰:۳۹
اقای ظریف عزیز شما حق دارید مذاکرات محرمانه را لو ندهید ان شا الله موفق باشید (172101)
naser
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۰:۴۸
سلام
بااينكه مذاكرات پيش رو ميتونه اميدوار كننده باشه تا مسايلي روشن وحل شه ولي به يقين آمريكا علاوه بر منافع خودش منافع اسراييل رو هم تو اين مذاكرات بايد تامين كنه بايدش حتميه .فرانسه وديگر كشورها بنظرم نوعي بازي خود آمريكاست اگه اينطوري نبود خب چرا آمريكا به فرانسه اعتراضي نكرد حين امضاي توافقنامه .نكته دوم اينكه آقاي ظريف و همكاران محترمشون بايد با آگاهي كامل از حقوق ايران دفاع كنند و نبايد عقب نشيني كرده يا دستشونو باز كنن تا با موفقيت مذاكراتو به پايان برسونن .يك نكته در سياست اينكه نبايد به طرف مقابل به طور كامل اعتماد كرد . ما كه دعا ميكنيم به حق اين روزاي عزيز دكتر ظريف عزيز و همكاران سربلند ازاين كارزار سخت بيرون بيان. (172113)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۱:۱۸
درود بر شرفت
هرگز تصور نمیکردم انقد مردونگی داشته باشی (172143)
نوید
United States
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۱:۳۰
آقای طریف یک دیپلمات واقعی است (172160)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۱:۳۷
هیهات من الذله! درود بر ظریف خردمند و بزرگ,دعای خیر همه ما بدرقه شما مردان خیر خواه باد. (172167)
میرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۰۷
درود بر محمد جواد ظریف
نمایندگان انتصابی مجلس در حدی نیستند که از مذاکرات مطلع شوند (172208)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۲۴
تو هم در حدی نیستی که بخوای اینجوری اظهار نظر کنی (172238)
گهرخاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۲۸
دمت گرمك عالي گفتي اينا كه نماينده ملت نيستنند (172244)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۲۸
جواد ظریف هم مورد اعتماد همین مجلس انتصابی است (172327)
مهلا
Canada
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۲۹
عجب حرف چرندی . نمایندگان منصوب نیستند بلکه ما آنها را انتخاب کردیم . اگر نمایندگان منصوب باشند ، ظریف هم که توسط همین نمایندگان رای اعتماد گرفته است . شما اصلا حرف دهنت رو می فهمی ؟؟؟؟؟ (172330)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۱۳
حالا چون اسرائیلی ها، کانادا و کنگره آمریکا از مذاکره خبر دارند ، باید بورکینافاسو - بولیوی - ونزوئلا - سودان و غیره هم خبردار شوند؟؟؟؟؟ (172222)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۰۲
خیلی قشنگ گفتی حض کردم (172294)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۱۷
ظریف جون قربونت برم ، ماجرای شما مثل اون کسی هست که رفت خواستگاری و گفت 50 درصد حله و اونهم موافقت من هست . شاید اون ده درصد از 90 درصد اساسی تر بوده که شما فکر می کنید بدون دلیل مذاکرات بهم خورده است.

بهار جون لطفن سانسور نکن . بخدا مردیم از این وضع . بگذار مسئولین سخنان متفاوت را هم بشنوند . بخدا فقط اونها تو کشور کارشناس نیستند. (172229)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۴۰
نمایندگان بایستی جایگاه دولت را رعایت کتتد و قرار نیست که مجلس در جزئیات مداخله کند و نمایندگانی که دنبال این مسائل هستند جایگاهشان را نمیداتتچرا زمان احمدی نژاد اینگونه قدرتمندانه عمل نمیکردند (172261)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۴۲
این چه رفتاری که نمایندگان می کنند؟ گویا هرچه بهشون احترام بذاری فکر میکنند که ترسیدی. من کم کم به این نتیجه می رسم که احمدی نژاد برای این مجلس خوب بود که تحویلشون نمی گرفت. (172267)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۵۳
چرا برای بعضی از مطالب نظرات را بسته اید ؟ مثل سخنان رئیس نیروی انتظامی (172279)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۰۴
نباید هم بگن! اینا از چیزی خبر ندارن اینطوری شاخ و شونه میکشن واسه دولت،وای به روزی که خبردار هم بشن (172299)
sara
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۱۳
خدا به ظریف صبر بده زیر بار این همه فشار !! خدا قوت ، خیلی انسانه ، دوستش میدارم. (172308)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۱۷
دکتر ظریف یدونه باشه (172313)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۲۴
اصولگرایان و شریعتمداری از نتانیاهو بدترند چون نتانیاهو دشمنی اش رو است اینان در لباس دوست اما دشمن ملتند (172321)