به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۲۱۷۹۲۳

رفتار عکس با کرونا؛شیوع بیشتر، محدودیت کمتر

گروه جامعه: ویروس کرونا دنیا را تحت تاثیر قرار داد و در دو ماه آخر سال ۹۸ وارد کشور شده و زندگی خیلی‌ها را تغییر داد و محدودیت‌های زیادی نیز ایجاد شد.
رفتار عکس با کرونا؛شیوع بیشتر، محدودیت کمتر
این ویروس منحوس همچنان با ماست و در کمین بوده و حتی در روزهای گذشته آمار تعداد مبتلایان نسبت به چند هفته نخست شیوع آن هم بیشتر شده است.این روزها افزایش مبتلایان در حالی است که خیلی از محدودیت‌ها برداشته شده و اکثر مردم به زندگی قبل از کرونا برگشته‌اند و با خیال نیمه‌راحت یا راحت فرمان زندگی را می‌چرخانند، هرچند که برخی مردم از همان اول بی‌خیال این ویروس بوده و زندگی را به خودشان سخت نمی‌گرفتند.اکثر مشاغل پس از چند وقت تعطیلی دوباره فعالیت را رسماً آغاز کرده‌اند و فقط چند مورد ازجمله هتل‌ها، تالارهای پذیرایی و یکی دو مورد دیگر هنوز اجازه فعالیت ندارند. این روزها اماکن عمومی نیز از تعطیلی درآمده و تقریباً زندگی پیشاکرونا بازهم رواج یافته است.در حالی محدودیت‌ها برداشته شده که طی روزهای اخیر میانگین آمار روزانه تعداد مبتلایان در لرستان بیش از یک‌صد نفر بود و ۱۸ خرداد این آمار به ۱۴۰ مبتلا رسید و همچنان محدودیتی هم در کار نیست.یک ورزشکار لرستانی به ایسنا گفت: بیش از یک ماه پیش با احتیاط زیاد به باشگاه پرورش‌اندام می‌رفتیم و مراقب بودیم که کسی ما را نبیند اما الان دیگر مشکلی وجود ندارد و باشگاه رسماً فعالیت می‌کند.وی ادامه داد: شرایط در باشگاه مثل قبل نیست و خیلی مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنیم که مشکلی رخ ندهد.

خبری از ماسک و دستکش نیست!
یک شهروند خرم‌آبادی نیز به ایسنا گفت: بانک‌ها و ادارات این شهرستان مثل قبل فعالیت دارند و خیلی از ارباب رجوع ماسک و دستکش ندارند.وی تصریح کرد: چند روز پیش برای کار واجب به بانک رفتم که شاید حدود ۳۰ نفر آنجا بود و به استثنای کارمندان بانک، یک نفر ماسک نزده بود.وی تاکید کرد: باتوجه به گرما مردم از ماسک و دستکش خسته شده و اینکه معتقد هستند که ویروس کرونا ضعیف شده در حالی که این‌طور نیست و همچنان باید مثل اوایل شیوع این ویروس فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

منع عروسی و خطر جدایی!
یک جوان لرستانی که در شرف ازدواج است به ایسنا گفت: یک ماه است که تقریبا تمامی ادارات و اصناف باز هستند و مردم فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند اما متاسفانه اجازه فعالیت به تالارهای جشن را نمی‌دهند!
وی ادامه داد: با این شرایط چرا اجازه برگزاری مراسم عروسی با رعایت مسایل بهداشتی داده نمی‌شود. ما زوج‌ها نیاز است که زندگی‌مان را شروع کنیم، کما اینکه این به تاخیر افتادن مراسم ازدواج باعث اختلاف زوج‌ها و حتی جدایی در ابتدای زندگی شود.او تاکید کرد: بدون شک برگزاری مراسم عروسی به اندازه دفاتر پیشخوان و بانک‌ها که برای سیم‌کارت و سهام عدالت و... تجمع می‌کنند خطرناک نیست!در روزهای اخیر خبر آمد که با اعلام وزارت بهداشت چهار شهرستان لرستان ازجمله پلدختر در وضعیت سفید قرار گرفته اما فرماندار این شهرستان شرایط را بدتر از روزهای قبل توصیف کرده است.حسن رضائیان، فرماندار پلدختر در این باره به ایسنا گفت: ۱۷ خرداد ۱۵ نفر به آمار کرونایی‌های پلدختر اضافه شد و تعداد مبتلایان در این شهرستان به ۱۰۵ نفر رسیده و در دو سه روز اخیر وضعیت بدتر شده است.وی با بیان اینکه انتظار داریم مردم فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، تاکید کرد: وضعیت مناسب و قابل قبولی در شیوع ویروس کرونا نداریم.
فرماندار پلدختر با بیان اینکه همه مشاغل در این شهرستان فعالیت دارند، افزود: اگر این روند ادامه داشته باشد و مردم رعایت نکنند در روزهای آینده تصمیمات دیگری خواهیم گرفت.به نظر می‌رسد پس از اینکه اعلام شد پلدختر در وضعیت سفید بیماری کرونا قرار دارد برخی از مردم با خیال راحت‌تر امور جاری را ادامه داده و همین باعث افزایش رکوردی تعداد مبتلایان روزانه شد.

برداشتن محدویت‌ها و افزایش مبتلایان به کرونا در سلسله
شریف خسروی، فرماندار سلسله نیز به ایسنا گفت: در شیوع کرونا نسبت به گذشته شرایط این شهرستان خیلی بهتر است اما با برداشتن محدودیت‌ها امکان شیوع بیشتر وجود دارد.وی ادامه داد: تعداد مبتلایان به کرونا در سلسله طی چند روز اخیر رو به افزایش بوده و این در حالی است که مدت زیادی حتی یک مورد مثبت هم نداشتیم.خسروی با بیان اینکه اگر مردم رعایت نکنند با برداشتن محدودیت‌ها شاهد افزایش کرونایی‌ها خواهیم بود، تاکید کرد: این ویروس ضعیف نشده و همچنان نیاز است که مردم سلسله مثل سابق فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.فرماندار سلسله گفت: این شهرستان گردشگرپذیر است و در روزهای اخیر مسافرهایی از استان‌های مختلف به سلسله آمده که در افزایش مبتلایان بی‌تاثیر نبوده است.وی تاکید کرد: از مردم انتظار داریم که منازل و باغ‌های خود را در اختیار مسافران و به‌ویژه افرادی که در استان‌ها با شیوع بالا هستند، قرار ندهند چون این کار سبب افزایش بیش از پیش مبتلایان خواهد شد.خسروی با بیان اینکه ادارات و بانک‌ها سلسله با تمام نیروها فعالیت دارند، افزود: ورود به ادارات بدون ماسک و دستکش همچنان ممنوع است.
فرماندار سلسله بیان کرد: همچنان بر صنوف نظارت داریم و جلوی مواردی که موجب افزایش تعداد مبتلایان می‌شود را تا حد امکان خواهیم گرفت.سلسله نخستین شهرستان لرستان بود که کرونایی داشت و در مقطعی شرایط آن خیلی بد شد که با مدیریت خوب و همکاری مردم از این مرحله عبور کردند و در مقاطعی نیز چندین روز متوالی حتی یک نفر مبتلا به کووید-۱۹ نداشت اما برداشتن محدودیت‌ها موجب شده شرایط این شهرستان مثل سابق شود.

داشتن برنامه برای رفع محدودیت
همچنین نعمت‌الله دستیاری، فرماندار رومشکان به ایسنا گفت: باید برای رفع محدودیت‌ها هم برنامه داشته باشیم تا از این مرحله به خوبی عبور کنیم.وی ادامه داد: طبق اعلام وزارت بهداشت وضعیت رومشکان سفید است و در روزهای اخیر به‌طور میانگین روزانه یک نفر مبتلا به کووید-۱۹ داشته‌ایم و این در حالی است که بیماریابی کرده ایم.
دستیاری تاکید کرد: انتظار می‌رود مردم همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و تصور اینکه ویروس کرونا ضعیف شده نیز اشتباه است.

مجبوریم با کرونا زندگی کنیم
محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با بیان اینکه باید با کرونا زندگی کنیم، تصریح کرد: این کار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میسر خواهد شد.وی ادامه داد: نمی‌توانیم یک‌طرفه قضاوت کرد و به اصناف بگویم تعطیل کنید چراکه زندگی آنان مختل می‌شود اما می‌توان در مراسم ترحیم، عروسی و تجمعات شرکت نکرد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: تمام مشکلات ما در مورد کرونا ویروس مربوط به تجمعات است چنانچه تجمعات محدود و کم شود به همان نسبت بیماری هم کم می‌شود.

مطابق با شرایط تصمیم جدید اتخاذ می‌شود
سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز اظهار کرد: ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در جدیدترین مصوبات خود برگزاری نماز جمعه همه شهرستان‌های سفید و زرد کشور را از تیر ماه با رعایت نکات بهداشتی اعلام کرد.
وی تصریح کرد: بنابراین این مصوبه در صورتی که شرایط بیماری بر همین منوال و تحت کنترل باشد، طبق تاریخ اعلام شده برگزار خواهد شد! اگر تا آن زمان تغییری در وضعیت بیماری مشاهده شود مطابق با شرایط تصمیم جدید اتخاذ خواهد شد.صحبت‌های استاندار لرستان در حالی مطرح شده که آمار مبتلایان در این استان از ۵۰۰۰ نفر عبور کرده اما همچنان هیچ محدودیتی وجود ندارد و خبری از تصمیم جدید نیست.

ناگزیر از اجرای مجدد محدودیت‌ها خواهیم شد
رئیس جمهور کشورمان در اواخر ماه گذشته گفته بود: آنچه اهمیت دارد این است که بازگشایی‌ها باید با رعایت فاصله‌گذاری‌های هوشمند اجتماعی صورت گیرد.وی تاکید کرد: چنانچه از این موضوع غفلت شود قطعا موجب بازگشت و شیوع دوباره بیماری می‌شود و ناگزیر از اجرای مجدد محدودیت‌ها خواهیم شد؛ بنابراین به طور پیوسته و مداوم باید به مردم یادآور شد که از شرایط اصلی رسیدن به مرحله سفید رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.در حالی که تعداد مبتلایان در کشورمان هر روز افزایشی است اما رسماً اکثر محدودیت‌ها برداشته شده و بیشتر مردم نیز به زندگی پیشاکرونا برگشته‌اند و همین سبب شده که ایران در شیوع کرونا روند صعودی داشته باشد و شاهد بر باد رفتن زحمات مدافعان سلامت هستیم.
برچسب ها: ویروس کرونا