به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۲۱۷۹۳۹
در روز جهانی صنایع‌دستی:

معاون صنایع دستی:لطفا امیدتان را از دست ندهید

گروه فرهنگی: وضعیت تولید و فروش صنایع‌دستی پیش روزهای کرونایی هم چندان قابل قبول نبود؛ اما کرونا مثل هر صنعت دیگری، هنرمندان صنایع‌دستی را بی‌نصیب نگذاشت و با کاهش شدید فروش‌های پایان سال ۹۸ و تعطیلی کلیه نمایشگاه‌های نوروزی، بازار این حوزه بیش از پیش کساد شد و بسیاری از فعالان این حوزه را درگیر مشکلات معیشتی کرد.
معاون صنایع دستی:لطفا امیدتان را از دست ندهید
به گزارش ایسنا، در همین راستا، پویا محمودیان _ معاون صنایع دستی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی _ به مناسبت روز صنایع‌دستی (۲۰ خردادماه)  با بیان اینکه «صنایع‌دستی سال خوبی نداشت»، اظهار کرد: برای ما مهم این است که عزیزانی که در این حوزه کار می‌کنند امیدشان را از دست ندهند و با فاصله گرفتن از یاس و ناامیدی کار خودشان را ادامه بدهند. شیوع ویروس کرونا اگرچه به شدت در حوزه صنایع‌دستی را تحت تاثیر خودش قرار داد، اما نه تنها تمام حوزه‌های دیگر کشور بلکه تمام جهان را نیز تحت شعاع قرار داد.
او درباره طرح‌های حمایتی این معاونت از هنرمندان و کارگاه‌هایی که به سبب شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شده‌اند، اظهار کرد: همان‌طور که اطلاع‌ دارید بسته حمایتی دولت شامل حال هنرمندان صنایع‌دستی در زمینه‌های تولید، عرضه و فروش نیز شد که کلمه «فروش» فقط برای حوزه صنایع‌دستی استفاده شده بود. کلیه کسانی که در حوزه صنایع‌دستی دچار خسارت شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت کارا، می‌توانند وام ۱۲ درصد را دریافت کنند.معاون صنایع‌دستی ادامه داد: همچنین به دنبال مذاکراتی که با بنیاد برکت داشتیم، قرار شد به کسانی که شرایط دارند و به تایید ما نیز رسیده‌اند، وام ۴ درصد با بازپرداخت پنج سال تعلق بگیرد. تلاش ما این است که این وام که تا سقف ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است، به افرادی تعلق بگیرد که نقش پشتیبان دارند. همچنین بنیاد برکت اعلام کرد که از ۶ هزار طرح در حوزه صنایع‌دستی حمایت می‌کند. با بنیاد اقتصادی کوثر نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم که در نتیجه قرار شد بسته‌های حمایتی برای هنرمندان خانواده شهدا در نظر گرفته شود. با آستان قدس رضوی نیز گفت‌وگو کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌های این آستان برای فروش آثار صنایع‌دستی هنرمندان بهره ببریم. 


محمودیان خاطرنشان کرد: همچنین به محض اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه بدهد، آمادگی داریم که در استان‌هایی که وضعیت‌ سفید وجود دارد، نمایشگاه‌ها و بازارچه‌ها کوچکی را برگزار کنیم. البته در این مدت به برخی از هنرمندان نیز حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز وام بلاعوض پرداخت شده است. این وام‌های که مبالغ کمی هم داشتند به هنرمندانی تعلق گرفت که از ۳۱ استان، به عنوان هنرمندان آسیب‌پذیر شناخته می‌شوند.معاون صنایع‌دستی همچنین یادآور شد که در این مدت از کسانی که در سایت‌های میراث‌فرهنگی و سایت تاریخی محوصلاتشان را به فروش می‌رساندند، اجاره‌بهایی دریافت نشده است.او در پاسخ به این پرسش که میزان خسارات واردشده به حوزه صنایع‌دستی در ایام کرونا چه میزان بوده است، اظهار کرد: در حوزه تولید بیش از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد برآورد خسارت داشته‌ایم که قطعا در حوزه فروش این مبلغ بسیار بیشتر است. به هر حال علاوه بر تعطیلی کامل فروشگاه‌ها و بازارچه‌ها، تولدکنندگان با انباشت کالا مواجه شدند، صادارت چمدانی کاملا متوقف شد و صادرات رسمی نیز با وقفه‌های قابل توجهی روبه‌رو شد؛ بنابراین خسارات واردشده در حوزه صنایع‌دستی بسیار قابل تامل است.محمودیان در ادامه با اشاره به آغاز هفته صنایع‌دستی اعلام که در این مدت برنامه‌هایی از سوی معاونت صنایع‌دستی همچون انعقاد تفاهم‌نامه و تجلیل هنرمندان پیشکسوت در نظر گرفته شده است.
برچسب ها: صنایع دستی