به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۲۱۸۱۲

حکایت غم​انگيز کمبود تجهیزات دیالیز

گروه جامعه:​ حکایت تکراری است اما عمق حادثه و تلخی ابعاد ان برای گرفتاران نارسایی کلیوی همواره تازه و دردناک است ،کمبود دستگاه های دیالیز بیماران کلیوی را می گویم .
حکایت غم​انگيز کمبود تجهیزات دیالیز
 یک فرد نیکوکار در جریان یک همایش که در خصوص مسایل بیماران کلیوی چندی پیش برگزار شد گفت که 90 درصد بیماران کلیوی تحت پوشش موسسه خیریه وی هزینه رفت و آمد به مراکز دیالیز را هم ندارند. وی سوال کرد: آیا می توان رنج بیماری که برای انجام دیالیز 400 کیلومتر آمد و شد می​کنند درک کرد؟ وی با اشاره به پسربچه​ای که با پوششی از لباس محلی کرمانی در محل حاضر بود گفت: «ابراهیم، بیا». وی تصریح کرد: ابراهیم برای انجام دیالیز مجبور است یک روز در میان مسافت 400 کیلومتری راه طی کند.

امثال ابراهیم در کشور زیاد هستند و امثال گزارش هایی از این قبیل از رسانه های متعدد که هر کدام از زبان دست اندرکاران متعدد حکایت کرده اند نیز فراوان و مکرر. رییس انجمن نفرولوژی کشور به استان هایی اشاره می کند که کمبود دستگاه دیالیز دارند و بیماران دیالیزی هفته ای سه بار گاه مسافت ها طولانی می پیمایند تا درمان مناسب بگیرند. دکتر « محمد رضا گنجی» اضافه کرد: سال گذشته پنج هزار و 500بیمار دیالیزی جدید توسط همکاران پزشک گزارش شد که این میزان را باید به 24 هزار بیمار دیالیزی کشور اضافه کرد.

وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی یک هزار دستگاه دیالیز را خریداری کرده است اما رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی، با ناکافی دانستن این تعداد گفت: به دستگاه​های بیشتری نیاز است.«مصطفی قاسمی» که خودش یک بیمار پیوندی است، شمار دستگاه های دیالیز فعال در کشور را چهار هزار و 650 فقره عنوان کرد. وی افزود: بدون حذف دستگاه های فرسوده و یا ایجاد بخش جدید، سه تا چهار هزار دستگاه دیالیز دیگر لازم دارند. رییس انجمن نفرولوژی کشور هر چند به کمبود دستگاه دیالیز در برخی مناطق کشور اشاره می کند اما زیرپوست شهر تهران و شهر های نزدیک به آن نیز کمبود تجهیزات دیالیز وجود دارد.

«داریوش آرمان» دبیرهیات رییسه انجمن حمایت بیماران کلیوی افزود: بیش از 300 بیمار دیالیزی هفته ای سه بار از استان البرز و شهرهایی همچون ساوجبلاغ به تهران برای دیالیز می آیند. فرسودگی دستگاه های دیالیز نیز در کنار کمبود وپراکنش نامناسب مراکز دیالیز از دیگر موارد رنج اور بیماران کلیوی است. «هاشم قاسمی » مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی عمر بسیاری از دستگاه های دیالیز در ایران را تا 20 سال هم عنوان می کند و اینکه در کشورهای توسعه یافته متوسط عمر این دستگاه پنج سال است.

تحریم ها و قوز بالا قوز شدن مشکلات بیماران کلیوی
هر چند از سال های پیش و حداقل تا آنجا که حافظه نگارنده این گزارش یاری می دهد بیماران کلیوی با کمبود و فرسوده بودن دستگاه های دیالیز دست و پنجه نرم می کردند اما تحریم های تجاری نظام سلطه نیز تاثیر منفی و تبعات بدی در بخش سلامت برجای گذاشته است. از جمله اینکه، بخش 10 تخته دیالیز خونی درمانگاه شفا وابسته به انجمن حمایت از بیماران کلیوی به خاطر نداشتن یک قطعه پلاستیکی به اسم ˈپکیج آپشن دیالیزˈ هم اکنون بلا استفاده مانده است. این درحالی است که قسمتی از این بخش دیالیز سه میلیارد تومانی با هزینه افراد خیری تجهیز شده که امروز برخی از آنها به رحمت خدا رفته اند اما نام و نشان آنها روی دستگاه های دیالیزی اهدایی حک شده است. دبیر هیات رییسه انجمن حمایت ازبیماران کلیوی می گوید: برخلاف ادعاهای تحریم کنندگان مبنی بر اینکه بخش سلامت در فهرست تحریم نیست شواهد نشان می دهد که تحریم به یقین سلامت مردم را نشانه گرفته است.

دبیرهیات رییسه انجمن حمایت از بیماران کلیوی با یاداوری اینکه اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قول هایی در رابطه با تامین این قطعه داده است اظهار داشت: که مسوولان هلال احمر را مسوول اصلی تامین این قطعه میدانند. مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز درب اتاقکی را که بیشتر به انباری شباهت دارد را باز کرده و دستگاه تصفیه آب دیالیزی را به خبرنگاران نشان می دهد که حداقل 50 میلیون تومان بابت خرید آن هزینه شده اما آن هم در حال خاک خوردن است. «هاشم قاسمی» افزود: با راه اندازی این بخش می توان ماهانه به حدود یک هزار بیمار خدمات دیالیز ارائه کرد.

 آمار بیماران کلیوی را نداریم
دکتر گنجی در خصوص آمار بیماران کلیوی اظهار می دارد : آمار بیماران کلیوی نداریم و فقط می توانیم از روی نتایج برخی پژوهش ها حدس بزنیم که چقدر بیمار کلیوی در کشور بسر می برند. وی به عنوان مثال به نتایج پژوهشی در روستاهای بندر ترکمن اشاره می کند که توسط انجمن گوارش از 50 هزار خانوار بدست آمد و بر اساس این اطلاعات 20 درصد افراد تحت بررسی دارای نارسایی مزمن کلیه هستند. ˈمصطفی قاسمیˈ با ذکر این پیش بینی که تا سال 1400 بیش از 95 هزار نفر به بیماری کلیوی مبتلا می شوند گفت: برای اطلاع رسانی و پیشگیری از بیماری های کلیوی برنامه ریزی درازمدتی انجام نشده است. وی افزود: در ایران از هر 9 نفر یک نفر مشکل کلیوی دارد و از هر 10 نفر بیمار کلیوی هم 9 نفر از بیماری خود خبرندارد. همچنین در زمان حاضر هفت تا هشت میلیون ایرانی نشان هایی از مشکلات کلیوی و یا نارسایی کلیه در مراحل اولیه را دارند.
23 تا 30 آبان ماه را هفته حمایت از بیماران کلیوی نامگذاری کرده اند.
مرجع : ايرنا

۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۰:۵۴
خدا یا فقط سلامتی (172372)