به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۲۱۸۳۴۲

هوک: تحریم‌ها علیه ایران نتایج عالی داشته

هوک: تحریم‌ها علیه ایران نتایج عالی داشته
گروه بین‌الملل: مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا  می‌گوید که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نتایج «عالی» در پی داشته و ایالات متحده از طریق این فشارها توانسته است که دسترسی تهران به میلیاردها دلار منابع مالی را قطع کند.
برایان هوک در یک گفت‌وگوی ویدئویی با بنیاد هریتج همچنین گفت که واشینگتن در تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. چین و روسیه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که قرار است اواخر مهرماه امسال به اتمام برسد مخالفت کرده‌اند و روز سه‌شنبه نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده است دیگر نمی‌تواند از حق حضور قبلی خود در برجام برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند. هوک در ادامه گفت ایران در خط مقدم تامین مالی تروریسم در جهان است و لغو تحریم‌های تسلیحاتی فرصتی برای جمهوری اسلامی پدید خواهد آورد تا منطقه را بی‌ثبات کند. او ایران را «کشوری منزوی» دانست که «از حمایت‌های بین‌المللی برخوردار نیست».
 
مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا اختلافات سیاسی ایالات متحده با دیگر کشورها را «تاکتیکی» عنوان کرد و گفت که این اختلافات «ریشه‌ای نیست». هوک با اشاره به سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران که گفته بود «لغو تحریم‌های تسلیحاتی پیروزی سیاسی بزرگی برای ایران خواهد بود» اظهار داشت: اگر چنین اتفاقی بیفتد، این خبر بدی برای آمریکا و هم‌پیمانانش خواهد بود.
توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ امضا شد. شش روز پس از آن، ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر این توافق صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد. ایران از ابتدا از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار ندارد اما براساس برجام، و همچنین قطعنامه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این تحریم تسلیحاتی قرار است ۱۸ اکتبر امسال ( ۲۷ مهر ماه ) به پایان برسد.
به گفته برایان هوک، روسیه و چین می‌خواهند به ایران تسلیحات بفروشند و به همین دلیل تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران به مذاق آنها خوش نمی‌آید، با این‌حال آنها با عربستان نیز روابط خوبی دارند، کشوری که «مستقیما هدف موشک‌های ایران قرار گرفت». اشاره این مقام آمریکایی به حملات موشکی پارسال به دو تاسیسات نفتی عربستان در شمال این کشور است. هوک گفت: ایران با استفاده از نیروهای نیابتی‌اش کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهد: «مسلح نکردن ایران خدمتی برای تامین امنیت خاورمیانه است و از حملات رژیم به همسایه‌هایش از طریق نیروهای نیابتی ممانعت خواهد کرد».
او با نام بردن از برخی گروه‌ها مانند حوثی‌های یمن، گروه‌های شیعه عراقی، حماس در نوار غزه و حزب‌الله لبنان، آنها را نیروهای نیابتی ایران نامید. هوک می‌گوید دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی «بسیار محکم» ایستاده، اما درها برای دیپلماسی باز است. به گفته او، آمریکا بر فشار به ایران ادامه خواهد داد و تهران باید پاسخگو باشد. مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به آزادی مایکل وایت، شهروند آمریکایی، گفت که این دومین مورد از آزادی زندانیان آمریکایی از ایران بود که بدون پرداخت پول یا لغو تحریم‌ها انجام شد. مایکل وایت، که دو سال در ایران زندانی بود، پنج‌شنبه هفته گذشته آزاد و روانه کشورش شد. آمریکا نیز مجید طاهری، پزشک ایرانی – آمریکایی ساکن فلوریدا، را آزاد کرد. هوک گفت آزادی مایکل وایت با مذاکرات غیرمستقیم و از طریق دولت سوئیس میسر شد. آذرماه پارسال نیز همزمان با آزادی مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه زندانی در آمریکا، ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی محبوس در ایران نیز آزاد شد.
 
برچسب ها: برایان هوک