به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۲۱۸۳۷۴

تظاهرات در چند شهر سوریه علیه بشار اسد

عکس مربوط به تظاهرات سالگرد اعتراضات در سوریه، ادلب، مارس ۲۰۲۰
عکس مربوط به تظاهرات سالگرد اعتراضات در سوریه، ادلب، مارس ۲۰۲۰
گروه بین‌الملل: برای نخستین بار در شهر سویدا در سوریه در اعتراض به بحران اقتصادی تظاهرات برپا شد و مردم علیه بشار اسد، حاکم این کشور شعار دادند. لیر سوریه سقوط کرده و اقتصاد این کشور دچار بحران شدیدی شده است.

خبرگزاری آلمان از تظاهراتی در سوریه گزارش داده است که چندین روز ادامه داشته است. در شهر سویدا، محل زندگی دوروزی‌های سوریه واقع در جنوب این کشور مردم به شرایط وخیم اقتصادی اعتراض کردند.  در فیلم‌هایی که از طرف فعالان سوری در سایت فیسبوک "سویدا ۲۴" گذاشته شده نشان می‌دهد که معترضین علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شعار داده‌ و در مرکز این شهر دست به راهپیمایی زده‌اند. در یکی ازفیلم‌ها معترضین مقابل ساختمان اصلی استانداری سویدا شعارهای ضد دولتی می‌دهند.
یک شاهد عینی به خبرگزاری آلمان گفته است در روزهای گذشته صدها نفر به خیابان‌ها آمدند و معترضین با سر دادن شعار "مرگ بر بشار اسد" خواستار برکناری رئیس جمهور این کشور شدند. به نوشته این خبرگزاری تظاهرات در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به ندرت پیش می‌آید. اما در بهار امسال هم اهالی سویدا در اعتراض به شرایط  بد اقتصادی استان سیود تظاهرات کردند. این استان تحت کنترل نیروهای بشار اسد قرار دارد و تابحال به دولت این کشور وفادار بوده است.
تظاهرات علیه بشار اسد در سال ۲۰۱۱ توسط نیروهای امنیتی رژیم سوریه به شدت سرکوب و سرانجام به جنگ داخلی منجر شد. سوریه در حال حاضر دچار بحران شدید اقتصادی شده و لیر این کشور ارزش خود را در مقابل دلار به شدت از دست داده است. یک دلار آمریکا برابر است با ۳۵۰۰ لیر سوریه.  با سقوط لیر سوری بهای اجناس و کالاهای ضروری بیش از حد افزایش پیدا کرده و بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیل اعلام شدند.
این درحالی است که حدود پنج ماه پیش هر دلار هزار لیر معامله می‌شد. پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه هر دلار برابر با ۴۸ لیر بود. سوریه در انزوای کامل بین‌المللی قرار دارد و اکنون تحت تاثیر بحران اقتصادی لبنان و پیامدهای پاندمی کرونا قرار گرفته است. علاوه بر آن در این ماه تحریم‌های آمریکا تحت عنوان "لایحه سزار" علیه رژیم بشار اسد نیز اعمال می‌شود که اوضاع را در این کشور بدتر خواهد کرد.
نام این لایحه برگرفته از نام مستعار یک عکاس نظامی سوریه است که سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۵۵ هزار تصویر از شکنجه و قتل هزاران غیرنظامی در زندان‌های حکومت اسد منتشر کرد. این تصاویر که صحت آنها توسط اف‌بی‌‌آی تأیید شده و در سراسر جهان منتشر شدند، به گفته منتقدان حکومت اسد، تنها بخش کوچکی از جنایات جنگی رژیم سوریه علیه مردم این کشور را بازتاب می‌دهد. تارنمای "میدل ایست نیوز" هم به نقل از روزنامه فرانسوی "لیبراسیون" نوشته است بشار اسد به سوی بیست‌مین سالگرد ریاست جمهوری خود پس از درگذشت حافظ پدرش گام برمی‌دارد. او پس از گذشت نه سال از جنگ ویرانگر داخلی با چنددستگی و اختلافات در حلقه اصلی قدرت که امور دولت را از سال ۱۹۷۰ در دست دارد، دست به گریبان است.
به نوشته لیبراسیون فراخوان تظاهرات سوریه از هفته گذشته از طریق شبکه‌های اجتماعی و با استفاده از هشتگ "بدنا نعیش" (می خواهیم زندگی کنیم) راه افتاد و در آن از صاحبان مغازه ها خواسته شد که تا زمان یافتن راه حل برای مشکلات، کسب و کار خود را تعطیل کنند. به غیر از سویدا در چند شهر استان درعا نیز تظاهراتی مشابه انجام گرفته است. شعارها در این تظاهرات هم در آغاز اقتصادی بوده اما بعد با مطالباتی از جمله "اخراج روسیه و ایران از سوریه" و توقف "حمایت از حزب الله" و همچنین شعار تغییر نظام همراه بوده است.
برچسب ها: بشار اسد