به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۲۱۸۵۲۶

مکنزی: ایران همچنان بزرگترین تهدید است

گروه بین‌الملل: فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام»، گفته است، ایران همچنان بزرگترین تهدید برای منطقه خاورمیانه است.
مکنزی: ایران همچنان بزرگترین تهدید است
ژنرال کنت مکنزی که از قطر در کنفرانس ویدئویی با اندیشکده خاورمیانه در واشینگتن صحبت می کرد، با اشاره به این که «ایران بزرگترین تهدید علیه ثبات و امنیت منطقه است»، مدعی شد که جمهوری اسلامی از تروریسم و گروههای تروریستی حمایت مالی می‌کند، حکومت بشار اسد را تقویت می‌کند؛ برای حوثی‌ها در یمن سلاح‌های پیشرفته می فرستد، هدایت حملات به نفتکش‌های بین‌المللی در تنگه هرمز را به عهده دارد، و به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و نیروهای آمریکایی در عراق حمله می‌کند. فرمانده سنتکام تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران با هدف تسلط بر منطقه خاورمیانه، ضمن تضعیف امنیت منطقه به طورفعالانه بی‌ثباتی را گسترش می‌دهد.

وی در ادامه به راهبرد «فشار حداکثری» دولت آمریکا در قبال ایران اشاره کرد و گفت، هدف این راهبرد این است که ایران را تحت فشار قرار دهد تا این کشور جاه طلبی هسته‌ای، برنامه موشکی، حمایت از تروریسم و اقدام علیه همسایگان را متوقف کند. وی در عین حال تاکید کرد که کارزار فشار حداکثری آمریکا ابعاد نظامی ندارد. فرمانده سنتکام در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت در قبال ایران در آینده گفت: برآورد من این است که ما وارد مرحله تازه‌ای شده‌ایم که من آن را بازدارندگی رقابتی با ایران می‌نامم. این برهه در واقع با تبادل حملات در ژانویه آغاز شد، زمانی که ما به قاسم سلیمانی حمله کردیم و آنها به نیروهای ما در اربیل و همچنین در پایگاه الاسد حمله کردند. وی تصریح کرد، از این شرایط به بعد، فکر می‌کنم، ایرانی‌ها وادار به بازنگری در محاسبات خود شدند، چرا که باور نمی‌کردند که ما علیه آنها واقعا دست به چنین اقدامی بزنیم.

کنت مکنزی همچنین گفت: آنها سال‌ها بود فشار وارد می کردند تا جایی که خط قرمز را پیدا و مشخص بکنند و در نهایت این خط قرمز را یافتند و ایالات متحده با قدرت به آن پاسخ داد. به همین علت آنها وادار شدند تا در محاسبات خود بازنگری بکنند که ما چه کارهایی را مایلیم انجام دهیم و چه کارهایی را مایلیم نیستیم انجام دهیم. به نظر من این تاثیر بسیار بزرگی برای ایجاد و دوباره ایجاد کردن بازدارندگی قاطع داشت. فرمانده سنتکام در ادامه گفته است که ایران هم اکنون از «فعالیت‌هایی» مانند گذشته باز داشته شده‌٬ چرا که شاهد توانایی آمریکا در پاسخگویی در منطقه و جهان بوده است.

گفتنی اینكه، رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که ایالات متحده از توافق برنامه جامع مشترک (برجام) بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام خارج می‌شود و تمامی تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. دونالد ترامپ از برجام به عنوان بدترین توافق تاریخ یاد کرده بود. آمریکا خواهان دستیابی به توافق جدیدی با ایران است که علاوه بر برنامه هسته ای، برنامه موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران را در بر بگیرد. ایران در مقابل هرگونه مذاکره مجدد را رد کرده است.