کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همزمان با بحران اقتصادی و اعتراضات مردمی،

بشار اسد، چرا نخست‌وزیرش را برکنار کرد؟

23 خرداد 1399 ساعت 16:56

گروه بین‌الملل: بشار اسد، عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه را، بر کنار و حسین عرنوس، را به عنوان سرپرست نخست‌وزیری تعیین کرد. 


عماد خمیس از سال ۲۰۱۶ نخست‌وزیر سوریه بود. احتمال می‌رود این تغییر با بحران اقتصادی و اعتراضات هفته اخیر در سوریه در ارتباط باشد. 
قرار است حسین عرنوس، وزیر فعلی منابع آبی سوریه، (با حفظ سِمت)، تا انتخابات پارلمانی جدید، سرپرست شورای وزیران این کشور باشد. حسین عرنوس از سال ۲۰۱۸ بعنوان وزیر منابع آبی در کابینه دولت حضور داشت. وی پیش از این وزیر مسکن بود. احتمال دارد انتخابات پارلمانی سوریه در ماه تیر برگزار شود. پیش از این قرار بود انتخابات پارلمانی در ماه آوریل/فروردین برگزار شود، اما بدلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ در این کشور به تعویق افتاد. دلیل برکناری عماد خمیس از مقام نخست‌وزیری اعلام نشده است. اما احتمال می‌رود این تغییر با بحران اقتصادی و اعتراضات هفته اخیر در سوریه در ارتباط باشد. شهر سویدا، برای چندین روز متوالی صحنه تظاهرات ضددولتی در اعتراض به شرایط وخیم اقتصادی و معیشتی بود. در شهر سویدا، که بیشتر ساکنان آن دُروزی هستند، معترضان شعار «مرگ بر اسد» سرداده و خواستار سرنگونی حکومت شدند.
طی دوماه گذشته، سوریه با بحران شدید اقتصادی ناشی از تحریم‌های کشورهای غربی و مقررات قرنطینه در مقابله با شیوع ویروس کرونا روبرو بوده است. ارزش واحد پول سوریه، لیر، به شدت سقوط کرده است. هر دلار آمریکا در بازارهای غیررسمی سوریه، در هفته جاری، برابر با ۳ هزار پوند سوریه معامله شد. هر دلار آمریکا قبل از آغاز جنگ داخلی در سوریه معادله ۴۷ لیر سوریه بود. برخی نمایندگان سوریه، سه روز پیش، همزمان با تظاهرات اعتراضی، کابینه این کشور را به ناتوانی در مقابله با بحران رو به وخامت اقتصادی و معیشتی متهم کرده و خواستار سلب رای اعتماد از این کابینه شدند. اما عماد خمیس، در واکنش به این انتقادها، رسانه‌ها و تحریم‌های آمریکا را بعنوان عوامل فشار بر معیشت مردم سوریه مورد سرزنش قرار داده بود. بشار اسد حدود 20 سال است بر سوریه که به دلیل اعتراضات سال 2013 که به جنگ داخلی منتهی و اغلب شهرهای این کشور را به ویرانه مبدل کرده، حکومت می‌کند. نیمی از جمعیت 22 میلیونی سوریه در حال حاضر آواره شده و حدد نیم میلیون شهروند این کشور در زیر بمباران‌های هوایی و جنگ های داخلی کشته شده‌اند.


کد مطلب: 218630

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/218630/بشار-اسد-چرا-نخست-وزیرش-برکنار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir