به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۲۱۸۶۴۰

داعش و القاعده: آمریکا در حال فروپاشی است

 گروه بین‌الملل: گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در مورد اعتراضات ایالات متحده پیش‌بینی کرده‌اند که این اعتراضات همراه با فشار‌های اقتصادی و بهداشتی ناشی از کووید- ۱۹ به زودی آمریکا را از پا در‌خواهد آورد.
روی جلد نشریه القاعده در حمایت از اعتراضات ضدنژادپرستی اخیر در آمریکا
روی جلد نشریه القاعده در حمایت از اعتراضات ضدنژادپرستی اخیر در آمریکا
نشریه القاعده "امت‌ واحد" که به زبان انگلیسی است و اولین نسخهٔ آن در ماه سپتامبر سال گذشته برای یادآوری حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شد در سرمقالهٔ خود که در آن القاعده به ناآرامی‌های مدنی در ایالات متحده پرداخته است به وضوح مشخص است که توسط فردی که اطلاعات خوبی از مسائل داخلی آمریکا دارد و انگلیسی زبان مادری اوست نوشته یا ترجمه شده است. مقالات دیگر این مجله هم تلاش بر افشای فروپاشی سیاست و اقتصاد و جامعه در ایالات متحده دارد. روی جلد مجله تصویری از نقاشی بنکسی، هنرمند و نقاش بریتانیایی ناشناس دیوارنگارهای خیابانی در حمایت از جنبش "جان سیاهان اهمیت دارد" چاپ شده است که در آن پرچم آمریکا آتش گرفته است. هر چند دیدگاه القاعده با گروه موسوم به دولت ‌اسلامی (داعش) در آخرین نشریهٔ آنها که هفتهٔ پیش منتشر شد، هم‌سویی و هم‌خوانی دارد اما تفاوت موضع گروه القاعده این است که می‌خواهد "دست یاری" به آمریکایی‌ها بدهد.

هفته‌نامه‌ٔ النبا متعلق به داعش: هرج و مرج در آمریکا پس از ویروس چینی

پیام القاعده به "ستمدیدگان" آمریکا در مورد ناآرامی‌های مدنی اخیر شباهت زیادی به پیام آنها به ملت‌های غربی در ۳۱ مارس با موضوع همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ دارد. در هر دو مورد القاعده از غیر‌مسلمانان جهان خواسته است که به اسلام بپیوندند که راه رستگاری است.
در سرمقاله‌ای با عنوان " آمریکا می‌سوزد"، القاعده به روشنی تلاش می‌کند تا از تنش‌های سیاسی موجود در ایالات متحده و احساسات مردم در جنبش "جان سیاهان اهمیت دارد" بهره‌برداری کند. در سرمقاله، تصویری نمادین از جورج‌ فلوید، آمریکایی آفریقایی تبار منتشر شده است که او را در لحظهٔ پیش از مرگش در حالی که پلیس زانوی خود را بر گلوی او گذاشته است، نشان می‌دهد. این مقاله در توصیف مرگ فلوید می‌نویسد:"او فریاد می‌زد" نمی‌توانم نفس بکشم" درحالی‌که با تمام وزنِ غرورِ نژاد‌پرستانه بر گلوی او فشار می‌آوردند". همچنین تصویر اصلی مطلب، معترضان سیاه‌پوست را نشان می‌دهد که پرچم آمریکا را آتش می‌زنند، و در تصویری دیگر پلیسی که احتمالاً آمریکایی است را نشان می‌دهد که اسلحه‌ٔ خود را به سوی معترض آمریکایی آفریقایی‌تباری نشانه رفته است که دختر کوچکش را بر دوش گرفته است. نشریه القاعده می‌نویسد: "معترضان مسلح در سراسر آمریکا دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد جنگ داخلی در جریان است". این گروه جهادی، اولین بار نیست که در تلاش برای سودجویی از مسائل نژادی در آمریکا از مالکوم ایکس، فعال حقوق مدنی و آمریکایی‌ آفریقایی‌تبار یاد کرده که به اسلام گرویده بود. القاعده از مالکوم ایکس برای تشویق آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار برای گرویدن به اسلام استفاده می‌کند. القاعده در مطالب منتشر شده و سخنرانی‌ها به طور گسترده از نام او استفاده کرده است. آنها در پیام‌های سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ خود باراک اوباما را به طور ناخوشایندی با مالکوم ایکس مقایسه کردند و اوباما و باقی سیاستمداران سیاه‌پوست آمریکایی را متهم به خیانت به نژاد خود برای حفظ مقام و خدمت به استقرار سیاسی سفید‌پوستان کردند.
معرفی القاعده به عنوان متحد
در این مطلب القاعده تلاش می‌کند که خود را به عنوان متحدی برای همهٔ "ستمدیدگان" چه مسلمان و چه غیر‌مسلمان نشان دهد و به آمریکایی‌هایی که به دولت خود اعتراض دارند می‌گوید که در راه و روش القاعده کمک و یاری به "ستمدیدگان" تصریح شده است. در این مطلب آمده است:" در اینجا می‌خواهیم برای همهٔ ستمدیدگان در آمریکا و هر جای دیگر جهان، بند پانزدهم "رهنمود‌های عمومی برای جهاد‌گران" که القاعده منتشر کرده است را نقل کنیم: "یاری دادن به ستمدیدگان و مظلومان، چه مسلمان و چه غیر‌مسلمان، که قربانی هر نوع سرکوب و ظلمی شده باشند. حمایت و پشتیبانی از هرکسی که به آنها کمک کند، حتی اگر کسی که پیش‌قدم کمک و یاری شود، مسلمان نباشد".
به نظر می‌رسد این مطلب ارجاع به متن راهنمای عملی برای پیکار‌گران جهادی باشد که این گروه در سپتامبر سال ۲۰۱۳ منتشر کرده است.
القاعده هم‌چنین به معترضان آمریکایی که بر ضد ترامپ تظاهرات می‌کنند گفته است که به دموکرات‌ها امید نبندند چرا که آنها با " سؤ‌استفاده از نارضایتی‌های شما" از آن برای رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند.
در ادامهٔ این مطلب آمده است:"بایدن و اوباما هشت سال بر سر کار بودند. تنها کاری که آنها برای شما انجام دادند تداوم بی‌عدالتی، سرکوب، فقر و نژاد‌پرستی بوده است... برای نانسی پلوسی، که چند دهه عضو کنگره بوده است، کمترین اهمیتی ندارید". القاعده به معترضان آمریکایی آفریقایی‌تبار می‌گوید: "تنها راه رهایی از این بدبختی پیروی از توصیه‌های شهید مالکوم ایکس و پذیرفتن اسلام و زندگی کردن با این شعار درخشان است که "بهای آزادی مرگ است". در این مطلب القاعده می‌گوید که به طور مداوم در تلاش برای تضعیف دولت آمریکاست، مدام نقشه می‌کشد و حملاتی علیه آنها تدارک می‌بیند. تیراندازی در پایگاه هوایی نیروی دریایی فلوریدا در دسامبر۲۰۱۹ را مثال می‌زند و از همه دعوت می‌کند که از چنین الگو‌هایی پیروی کنند. القاعده همواره به ارتباطش با تیر‌انداز این پایگاه، محمد الشامرانی ، افتخار کرده است. این فرد کارآموز هوانوردی اهل عربستان سعودی بود که آمریکا ارتباط او با القاعده در یمن را تأئید کرد. در نسخه‌ٔ عربی ماه مه "امت واحد" القاعده مقاله‌ای مفصل در رثا و تقدیر از اقدام الشامرانی منتشر کرد.
مقایسه با جنبش‌های کشور‌های عربی
نویسندهٔ مطلب، جنبش‌های مدنی ایالات متحده را با اعتراضات معروف به بهار عربی که در سال ۲۰۱۱ شروع شد، مقایسه می‌کند. پیکارجویان جهادی و عرب‌ها به طور گسترده به این مقایسه پرداخته‌اند. آنها جورج فلوید را با خالد سعید مصری مقایسه می‌کنند که در بازداشت پلیس کشته شد و باعث شعله‌ور شدن قیام بر ضد دولت حسنی‌مبارک در سال ۲۰۱۱ شد. آنها هم‌چنین تهدید ترامپ به ارسال ارتش برای سرکوب ناآرامی‌ها را با ماجرای "کوچه به کوچه" در لیبی مقایسه می‌کنند. معمّر قذّافی در میان شورش‌ها و اعتراضات لیبی در سال ۲۰۱۱ در یک سخنرانی گفت معترضان را "کوچه به کوچه" تعقیب و دستگیر خواهد کرد و این حرف دستمایهٔ ساخت ترانه‌ای شد که در آن زمان با استقبال وسیعی روبرو شد. این مقاله به مشکلات مختلفی که دولت آمریکا اکنون با آن روبروست می‌پردازد و می‌نویسد:"کرونا، اختلافات داخلی، نژاد‌پرستی، هرج‌و مرج اقتصادی و حملات جهادگران پنج‌ گوشه از تابوت پنج‌ضلعی آمریکا هستند".
القاعده و رقیب سرسختش داعش هر دو از رسانه‌های خود استفاده کردند تا در مورد اعتراضات آمریکا بنویسند. هر دو گروه به عواقب و نتایج این اعتراضات به‌ویژه در پیوند با تأثیرات همه‌گیری جهانی کوویدـ۱۹ بر اقتصاد و نیروی کار آمریکا پرداختند. هر دو گروه پیش‌بینی کرده‌اند که این شرایط مسیر سقوط دولت آمریکا هموار می‌کند و راه پیکارجویان را باز خواهد کرد. در سرمقالهٔ هفته‌نامه‌ٔ النبا تاریخ ۴ ژوئن، داعش گفته است که ناآرامی‌های مدنی را نباید فقط مشکل ایالات‌متحده به تنهایی بدانیم. در این مطلب آمده است که دامنهٔ این اعتراضات به کشور‌های غربی دیگر هم خواهد کشید، درست مثل ویروس کرونا که به سرعت در اروپا و ایالات‌متحده گسترش پیدا کرد.
هر چند پیام‌های القاعده با رقیبش تفاوت دارد، القاعده در حال موعظه و تلاش است تا حمایت آمریکایی‌ها را به دست آورد، در حالی که داعش چنین قصدی ندارد. القاعده در اظهاراتش در ۳۱ مارس در مورد همه‌گیری جهانی کووید ـ۱۹ از همه ملت‌های کشور‌های غربی دعوت کرده بود که به اسلام بپیوندند و به آنها گفته بود: "ما می‌خواهیم همانطور که در زمین با شما شریک هستیم در بهشت هم با شما شریک شویم". آنها هم‌چنین توصیه کرده‌اند که از فرصت تعطیلی قرنطینه استفاده کنند و دربارهٔ اسلام بخوانند و بیاموزند.
القاعده در جدیدترین اظهار‌نظر خود در مورد اعتراضات از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار خواسته است که به دین اسلام بگروند و القاعده را به عنوان متحد خود برگزینند. از طرف دیگر گروه دولت اسلامی معروف به داعش در واکنش به کوویدـ۱۹ به همهٔ پیروانش در سراسر جهان اعلام کرد که از این موقعیت استفاده کنند و حملاتی علیه غرب و کشور‌های دیگر تدارک ببینند. همچنین در موضع‌گیری ۴ ژوئن خود در مورد ناآرامی‌های مدنی اخیر هیچ اشاره‌ای به معترضان نکرد. واکنش متفاوت القاعده و داعش در مورد معترضان و همه‌گیری جهانی نشانهٔ موضع‌گیری خاص هر کدام و راهبرد‌های رسانه‌ای ویژهٔ هر کدام از آنهاست. القاعده گاهی سیاست موسوم به "قلب‌ها و ذهن‌ها" را در پیش می‌گیرد تا مسلمانان عادی و مردمان غربی را جذب خود کند در حالی که داعش موضعی تند و سخت‌گیرانه در پیش می‌گیرد که به ندرت نرمشی با غیر‌مسلمانان نشان می‌دهد.
مرجع : بی بی سی
برچسب ها: داعش القاعده