به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۲۱۸۸۳۶

این هفته عرضه اولیه داریم؟

گروه اقتصادی: عرضه اولیه های سهام همواره به دلیل سوددهی حداقل 50 درصدی مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده اند. به دلیل اطمینان از سوددهی عرضه اولیه ها، سهامداران تازه وارد به بازار نیز بسیار پیگیر اخبار عرضه اولیه ها هستند.
این هفته عرضه اولیه داریم؟
عرضه اولیه شرکت ها به روش ثبت سفارش از دی ماه 1395 در بازار سرمایه کشور آغاز شد. از آن زمان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری سهام حدود 66 شرکت به این روش در بورس و فرابورس عرضه شده است.در سال گذشته سهام 23 شرکت عرضه اولیه شد. به عبارت بهتر تقریباً در هر ماه دو عرضه اولیه به صورت میانگین در سال گذشته انجام شد. در سال جاری نیز تاکنون سهام 5 شرکت عرضه اولیه شده است.اولین عرضه اولیه سال جاری در 20 فروردین ماه انجام شد و سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با نماد معاملاتی صبا عرضه اولیه شد. شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد معاملاتی شستا دومین شرکتی بود که سهام آن در سال جاری عرضه اولیه شد. در این عرضه اولیه که در مورخه 27 فروردین ماه سال جاری انجام شد، به هر کد (نفر)، تعداد ۳۶۳۷ سهم در سقف قیمت ۸۶۰۰ ریال، تعلق گرفت.سومین و چهارمین عرضه اولیه سال 99 نیز در اردیبهشت ماه انجام شد. در ماه گذشته سهام دو شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان با نماد معاملاتی غگیلا و شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد معاملاتی پیزد عرضه اولیه شد. در ابتدا در دهم اردیبهشت ماه سال گذشته 34 میلیون سهم شرکت پاستوریزه پگاه گیلان عرضه اولیه شد که در این عرضه اولیه 2 میلیون و 386 هزار کد معاملاتی شرکت کردند. سپس در 31 اردیبهشت ماه 510 میلیون سهم شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد عرضه اولیه شد که در این عرضه اولیه نیز 3 میلیون و 123 هزار و 208 کد معاملاتی مشارکت کردند.پنجمین عرضه اولیه سال جاری در 7 خرداد ماه انجام شد و در آن 229 میلیون و 192 هزار سهم (معادل 5 درصد کل سهام) شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد معاملاتی آریا برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد. میزان مشارکت در این عرضه اولیه ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۴۲ نفر اعلام شد و به هر کد بورسی حداکثر ۵۸ سهم تخصیص داده شد.

آیا در این هفته شاهد ششمین عرضه اولیه سال 99 خواهیم بود؟
با توجه به اینکه تاکنون در هر ماه از سال 99 شاهد دو عرضه اولیه بوده ایم، بنابراین پیش بینی می شود که در خرداد ماه نیز این روند ادامه یابد و حداقل تا پایان خرداد ماه شاهد عرضه اولیه یک نماد دیگر باشیم. همان گونه که عنوان شد تاکنون سهام یک شرکت (پلیمر آریا ساسول) در خرداد ماه عرضه اولیه شده است.حالا پرسش این است که آیا شاهد عرضه اولیه در هفته جاری خواهیم بود؟مصاحبه ها نشان می دهند که احتمال عرضه اولیه یکی از دو نماد معاملاتی وپویا و غزر در هفته جاری وجود دارد.در ابتدا و در مورخه 16 خرداد ماه 1399 افسانه اروجی معاون بازار فرابورس ایران طی مصاحبه ای گفت: هیات پذیرش شرکت ها را مکلف به ثبت افزایش سرمایه پیش از عرضه اولیه، کرده و پویا نیز همچنان درگیر مسائل افزایش است و هنوز به عرضه نرسیده است.فت: فعلا تنها شرکت درج شده برای عرضه اولیه در فرابورس، پویا است و نماد درج شده دیگری نداریم. امیدواریم تا پایان خرداد بتوانیم عرضه اولیه دیگری داشته باشیم.محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس تهران طی مصاحبه ای در مورخه 19 خرداد ماه سال جاری گفت:  برنامه ریزی برای انجام این رویداد در چهارشنبه جاری به نتیجه نرسید و هنوز مراحل نهایی این شرکت 160 میلیارد تومانی به اتمام نرسیده است. وی ادامه داد: بنابراین تلاش می شود عرضه اولیه "غزر" هفته آینده (هفته جاری) و با 12 درصد انجام شود.
برچسب ها: عرضه اولیه بورس