به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۲۱۸۹۹۰

تاثیر مثبت گل و گیاه در تسریع بهبودی بیماران

گروه علمی: رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: اثر گل و گیاه در تامین سلامت روان و تسریع بهبودی بیماران با هیچ چیز قابل قیاس نیست.
تاثیر مثبت گل و گیاه در تسریع بهبودی بیماران
صنعت گل و گیاهان زینتی از حوزه هایی است که بیشترین لطمه را از شیوع کووید ۱۹ متحمل شده است. خصوصا این که همه گیری این ویروس در کشور مصادف شد با نوروز که از پررونق ترین زمان های فروش گل در ایران است.
پژمان آزادی رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی همزمان با ۲۵ خرداد روز ملی گل و گیاهان زینتی، با تاکید بر این‌که نقش گل و گیاه در تامین سلامت روانی فرد و جامعه با هیچ چیز قابل قیاس نیست، اظهار داشت: رونق بخشیدن به این حوزه و توجه به سنت هدیه دادن و پرورش گل می تواند اثر چشمگیری در بهبود شرایط روانی و تقویت احساسات مثبت در بیماران و جامعه داشته باشد.وی افزود: تحقیقات و مطالعات علمی مختلف، تاثیرات مثبت روانی هدیه دادن و ارتباط با گل ها و گیاهان را اثبات کرده است. مثلا مشخص شده افرادی که در خانه خود گل دارند، احساس شادی و آرامش بیشتری کرده و احتمال ابتلا به افسردگی ناشی از استرس در آنها کاهش می یابد. پژوهشی دیگر حاکی از ارتباط مستقیم بین علاقه به گل ها و احساسات مثبت مانند قدردانی، امید، همدلی، شادی، عشق، غرور و آرامش است.رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران با بیان این که ارتباط با گل ها و گیاهان، حس خوشبختی، آرامش و امنیت را در افراد تقویت می کند، خاطرنشان کرد:گلها تأثیرات آنی و بلندمدت بر احساسات، خلق و خوی و حتی حافظه زنان و مردان دارند. براساس یافته های یک پژوهش زنانی که گل دریافت می کنند تا چندین روز از روحیه مثبت بیشتری برخوردارند. همچنین مشخص شده افرادی که در ساعات اولیه صبح انرژی بالایی ندارند، پس از دیدن گلها در صبح، شادتر و پرانرژی تر می شوند.

آزادی تصریح کرد: گلها با کاهش استرس و افسردگی، تقویت روحیه و  حس امیدواری روند بهبودی بیماران  می گردند را تسریع می کنند. براساس تحقیقات، وجود گل و گیاه در اتاق، توانایی بیمار برای تحمل درد ناشی از بیماری را افزایش داده و نیاز به مصرف مسکن ها را کاهش می دهد. نکته قابل توجه این که تاثیرات مثبت گل ها در سالمندان به مراتب بیش از سایر گروه هاست. اهدای گل به افراد مسن باعث ایجاد روحیه مثبت و بهبود حافظه اپیزودیک (حافظه وقایع روزمره) می شود.رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران در ادامه به فواید ویژه سنت هدیه دادن گل اشاره کرد و گفت: گلها احساسات مثبتی را ایجاد می کنند که با فرم لبخند، قابل اندازه گیری است. براساس یک تحقیق هنگامی که گل هدیه داده می شود، زنان همیشه با یک لبخند واقعی پاسخ می دهند. لبخند واقعی وقتی است که فرد لب و چشم لبخند می زند و با ایجاد واکنش مثبت متقابل، هر دو فرد شاد می شوند.وی ادامه داد: سایر هدایای رایج میزان کمتری از پاسخ اولیه مثبت در دریافت کننده هدیه ایجاد می کنند و اثر ماندگاری کمتری دارند. براساس یک تحقیق دیگر ۶۵ درصد از افراد هنگام دریافت گل، احساس می کنند که بسیار ویژه هستند و ۶۰ درصد افراد عنوان کرده اند که هدیه گرفتن گل برای آنها معنایی ویژه و متفاوت با هر هدیه دیگر دارد.آزادی با ابراز تاسف از سرانه پایین مصرف گل در کشور اظهار داشت: در حوزه گل و گیاهان زینتی فرصت های سرمایه گذاری، اشتغال و ارزآوری بالایی وجود دارد که جا دارد مسوولان با توجه ویژه به این بخش و کاهش نقش واسطه ها در بازار گل و گیاه کشور از فعالان این حوزه که خصوصا در ماه های اخیر با مشکلات مضاعفی مواجه شده اند، حمایت کنند.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی در خصوص وضعیت اشتغال و صادرات صنعت گل و گیاهان زینتی ایران گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار تولیدکننده گل و گیاهان زینتی در ایران فعالیت دارند که نزدیک به هفت هزار هکتار فضای باز و گلخانه ای را زیر کشت این محصولات برده اند.وی افزود: البته در مجموع حدود ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم در حوزه گل و گیاهان زینتی اشتغال دارند که با توجه به ظرفیت بالقوه بالای این بخش که بسیار بیشتر از صادرات ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلاری کنونی است در صورت حمایت مناسب دستگاه های مسئول، زمینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های جدید شغلی در این بخش وجود دارد.آزادی گفت: نظرسنجی جامعی توسط انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران به منظور برآورد خسارات ناشی از شیوع کرونا بر صنعت گل و گیاه کشور انجام شده و نتایج آن به زودی به اطلاع مسئولان و رسانه ها خواهد رسید.