به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۶ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۲۱۹۰۶۲

شهریه مدارس غیردولتی ۲۳ درصد افزایش یافت

گروه جامعه: رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره افزایش شهریه سال تحصیلی جاری گفت: میانگین افزایش شهریه امسال ۲۳ درصد است که البته سقف افزایش امسال ۳۰ درصد و حداقل شهریه نیز ۱۵ درصد است.
شهریه مدارس غیردولتی ۲۳ درصد افزایش یافت
به گزارش ایلنا، نشست خبری مجتبی زینی‌وند معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی صبح امروز در سالن علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.  زینی‌وند در این نشست اظهار داشت: قانون شوراهای آموزش و پرورش با هدف بسیج امکانات ملی و منطقه‌ای مصوب شد، ما نیز در راستای این قانون سیاست‌های محوری را تسهیل کردیم و در جهت جذب مشارکت‌ها  و استیفای حقوق آموزش و پرورش قدم برداشتیم. با تعاملی که با دستگاها داشتیم سعی کردیم حقوق آموزش و پرورش را از طریق اجرای قانون شوراها مطالبه کنیم. از این رو ظرفیت مدیران و مدارس را هر جا که رفتیم بیان کردیم. الان شوراهای آموزش و پرورش یکی از جدی‌ترین شوراها در برنامه‌های شوراها استانداران و فرمانداران است.وی افزود:در مقایسه سال ۹۸ با ۹۷، حدود ۹۷ درصد رشد درآمدها از محل درست اجرای مواد قانون شوراها بوده است. خوشبختانه یک آیین‌نامه جلب و جذب سمن‌ها تدوین شده است. با توجه به گستردگی مرز مشترک در ایران با کشورهای همسایه و همجوار آیین نامه مرز مشترک تدوین شده است.معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام جامع مشارکت امیداریم تا پایان امسال تدوین و تصویب شود تا به اجرای آن کمک کنیم.رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی یادآور شد: در شوراهای آموزش و پرورش ۱۳ دستگاه مشارکت دارند اما در این بین یکی از قانون‌هایی که در آن اجحاف شد، عدم تمکین دستگاه‌ها به تکالیف‌شان در خصوص مدارس غیردولتی است یعنی نیاز یک الزام به دستگاه برای پاسخگویی احساس می‌شد. از این رو پیشنهاد تشکیل ستاد راهبردی شوراهای آموزش و پرورش داده شد که مورد موافقت دکتر جهانگیری قرار گرفت که امیدواریم قبل از شروع سال تحصیلی این جلسه تشکیل شود.

وی درباره افزایش شهریه گفت: ما با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار جلسه داشتیم که در نهایت شهریه تعیین‌ تکلیف شد. ما امسال شهریه را تعریف کردیم و  میانگین افزایش شهریه امسال را ۲۳ درصد و  سقف افزایش را ۳۰ درصد، کف و حداقل شهریه را نیز ۱۵ درصد در نظر گرفتیم. البته بالاترین میزان شهریه ابتدایی ۱۲ میلیون، متوسطه اول ۱۴ میلیون، متوسطه دوم ۱۷ میلیون و شهریه پایه دوازدهم تحت فعالیت‌های مکمل است که ذیل برنامه‌های غیرآموزشی تعیین می‌شود. الیته قبل از شروع سال تحصیلی موسسان حق ندارند برای کارهای غیرآموزشی پولی دریافت کنند.زینی‌وند گفت: این الگوهای با فوق برنامه آموزشی است‌ البته خدماتی مانند غذا، سرویس، استخر و... جدای از این مبالغ است.معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما ۴۵ مدرسه را شناسایی کردیم که شهریه‌های غیرمتعارف گرفتند. با تعدادی برخورد شد و نهایتا با پیگیری  ما تعداد ۷ مدرسه که جز مدارس برند بودند از طریق شورای نظارت تهران لغو مجوز شدند. البته این مدارس بعد از ۲۰ روز می‌توانند اعتراض کنند. تعدای هم توبیخ کتبی شدند و تعدادی هم منتظریم شورای تهران درباره آنها رای صادر کنند‌. هر مدرسه ای که  شهریه اضافه بگیرد با آن برخورد می‌شود و حاشیه امن ندارد.وی درباره تعطیلی مدارس بر اثر کرونا گفت: مدارسی که هزینه فعالیت های غیرآموزشی گرفتند الزام کردیم شهریه آن فعالیت‌هایی که انجام نشده به اولیا برگردانند یا به عنوان شهریه سال تحصیلی آینده در نظر گرفته شود، در غیر اینصورت با آنها برخورد خواهد شد.