به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۶ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۲۱۹۰۷۶

چه تغذیه ای در افزایش رشد قد تاثیر دارد؟

گروه علمی: یکی از مسائل مهمی که ذهن بسیاری از والدین و افراد جامعه را مشغول کرده، این است که چه کاری انجام دهیم تا قدمان بلندتر شود.
چه تغذیه ای در افزایش رشد قد تاثیر دارد؟
محترم یزدانیان دکتری فیزیولوژی ورزشی عصبی عضلانی عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار گفت: قد انسان، یک پدیده کاملا ژنتیکی است که هر فردی حداکثر رشد قدی خود را از والدینش به ارث می‌برد. پس اگر فردی ژن بلند قدی نداشته باشد، امکان بلند قد شدن را ندارد. اما یک سری عوامل هستند که فرد را به حدی که ژنتیک برایش مشخص کرده، می‌رساند.او افزود: رشد طولی استخوان‌ها تا دوران بلوغ و رشد عرضی استخوان‌ها تا پایان عمر ادامه می‌یابد؛ بنابراین اگر فردی دوران بلوغ خود را پشت سر بگذارد و صفحات رشد او بسته شوند، به هیچ عنوان نمی‌تواند افزایش قد داشته باشد.این استاد دانشگاه ادامه داد: در این بین تبلیغات گسترده‌ای وجود دارد که عنوان می‌کنند با مصرف دارو می‌توان رشد قدی داشت، که از نظر علمی، بعد از بسته شدن صفحات رشد، رشد قدی امکان پذیر نیست. دقت کنید که سن بلوغ در افراد با توجه به ژنتیک و بسیاری عوامل، متغیر است.یزدانیان بیان کرد: عوامل خارجی مانند تغذیه مناسب یکی از این عوامل مهم است، مواد غذایی کلسیم دار و فسفردار همچون شیر و انواع لبنیات، میوه جات و سبزیجات تازه، غذا‌های فسفردار مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.او تصریح کرد: ویتامین‌ها و مواد معدنی در رشد استخوان بسیار موثرند. ویتامین ” د » باعث جذب کلسیم در روده می‌شود. این ویتامین در شیر، پنیر، تخم مرغ و روغن ماهی وجود دارد و همچنین بر اثر تابش خورشید به سطح پوست، در بدن تولید می‌شود.
 
 
 عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار تاکید کرد: دیگر عوامل خارجی مهم در رشد استخوان ها، خواب کافی و ورزش است. فعالیت بدنی منظم و استاندارد باعث تحریک رشد استخوان می‌شود. دقت کنید این عوامل کمک می‌کنند تا فرد به حد ژنتیکی خود برسد.یزدانیان با اشاره به عوامل داخلی موثر در افزایش قد، اظهار کرد: ترشح بعضی از هورمون‌ها مانند تیروکسین و سوماتوتروپین «هورمون رشد» در رشد استخوان مؤثر است و هرگونه اختلال در ترشح این هورمون‌ها باعث کوتاهی و غیر طبیعی شدن قد می‌شود.او افزود: هورمون پاراتورمون هم مقدار کلسیم خون را ثابت نگه داشته و در تثبیت و تنظیم کلسیم در بافت استخوانی نقش بسیار مهمی دارد.این مدرس دانشگاه ادامه داد: هورمون‌های جنسی عملکرد جالبی دارند، به این صورت که از یک طرف به افزایش رشد قد در دوران بلوغ کمک بسیار زیادی می‌کنند و از طرف دیگر باعث بسته شدن صفحات رشد و توقف رشد قدی می‌شوند.یزدانیان بیان کرد: با توجه به عوامل ذکر شده، حالا می‌دانید که ژنتیک تعیین کننده اندازه قد هر فرد است و افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد دیگر امکان پذیر نیست.
برچسب ها: افزایش قد تغذیه