به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۲۱۹۳۴
جولان تندروهای کم سواد در دانشگاه‌ها؛

وزير علوم نبايد فرصت را از دست بدهد

گروه سياسي: در حالی که 100 روز اول فعالیت دولت روحانی طی شده، کارشکنی‌هاي برخی نمایندگان مودب و پرهیاهوی مجلس در فعالیت وزارت علوم دولت جدید، باعث شده تا روند اصلاح این وزارتخانه و به ویژه کنار گذاشتن نیروهای تندرو و کم سواد از راس دانشگاه ها کند شود و برخی معتقدند این میزان هجمه سیاسی و رسانه ای علیه دکتر فرجی دانا با همین هدف دنبال مي‌شود.
وزير علوم نبايد فرصت را از دست بدهد
به گزارش "آینده"، تاکنون تنها بخش کمی از اسناد میزان پاکدستی و روایت اوج ادب و متانت برخی از این نمایندگان در قالب نحوه تحصیل دکترای فرزند یکی از آنان در رسانه ها منتشر شده است، اما این دوستان چنان محجوب و ماخوذ به حیا هستند که همچنان به فضاسازی علیه وزیر علوم مشغولند. نمایندگان تندرو ابتدا به بهانه‌هاي واهی مانع رای میلی منفرد شدند و سپس فشارها باعث شد توفیقی نیز کنار گذاشته شود و فرجی دانا با بیش از دو ماه تاخیر بر کرسی وزارت علوم تکیه زد، اما 10 روز هم از معارفه او نگذشت که تهدید به سوال و استیضاح آغاز شد.

البته کمی مرور زمان نشان داد کلیت مجلس عاقل تر از آن است که در ماه اول کار یک وزیر، پیگیر استیضاح او شود. با این حال نکته آن است که چند نماینده تندرو و عمدتا طیف پایداری مجلس، به همراه چند رسانه مرتزق از بیت المال و وابسته به نهادهای خاص، در حال بزرگنمایی نقدهای یک گرایش سیاسی به مسوولان این وزارتخانه اند. فرجی دانا نیز با وجود آن که دست به تغییر برخی معاونین زد، اما در زمینه جابجایی روسای ضعیف دانشگاه‌ها نیز باید به این روند ادامه دهد، به ویژه که در بیش از سه ماه گذشته و مدیریت توفیقی و فرجی‌دانا، در مجموع تعداد روسای تغییر یافته از حد انگشتان یک دست فراتر نرفته است و نمایندگان تندرو با وجود عقب‌نشینی تاکتیکی، در تحقق این هدف که فرجی‌دانا را منفعل کنند تا تغییر روسای دانشگاهها به تاخیر افتاده یا منتفی شود، تا کنون موفق بوده اند.

این در حالی است که بسیاری از روسای دانشگاه‌ها از جریان افراطی و پایداری در دانشگاه‌ها باقی مانده‌اند و در دولت تدبیر و امید در حال پادشاهی و فشار بر جریان‌هاي مستقل و اصلاح‌طلب و همچنین تداوم اقدامات غیرقانونی و پارتی‌بازی هستند و برای این امر، مثال‌هاي متعددی در تهران و شهرهای مختلف دیده مي‌شود. به نظر مي‌رسد در صورتی که این گونه سستی ادامه یابد، نارضایتی در میان قشر دانشجو که رای آنها یکی از نقاط قوت و عوامل موثر در پیروزی روحانی بود، حاکم شود و مسوولان وزارت علوم باید این زنگ خطر را جدی بگیرند.

البته طبعا در این انتصاب‌ها باید از چهره‌هاي علمی و معتدل که خوشبختانه تعدادشان در دانشگاه ها بسیار است، استفاده شود که در این صورت هم روند علمی دانشگاه‌ها اصلاح مي‌شود و هم زمینه سیاسی کاری در دانشگاه ها ایجاد نمی شود و نشاط علمی و فکری هم به فضای دانشگاه‌ها بر مي‌گردد. در این میان به نظر مي‌رسد گروه‌هاي دانشجویی و مجموعه‌هاي اساتید نیز در بیان مطالبه تغییر روسا و معرفی چهره‌هاي مقبول و کارآمد نقش مهمی دارند و مطالبه آنان، قدرت مانور مسوولان وزارت علوم را افزایش مي‌دهد.