به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۹ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۲۱۹۳۴۰

یک سکوت عجیب در باره پرونده اکبر طبری

یک سکوت عجیب در باره پرونده اکبر طبری
گروه سیاسی: سایت دیده‌بان ایران نوشت: «چه تاریخی بشود این تاریخ طبری!» این جمله کنایه آمیزی بود که روز گذشته «حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور روحانی در واکنش به اظهارات اخیر حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای که گفته بود «برای بسیاری از معاونین عالی قوه قضاییه، رییس پیشین و حتی من تخلف اکبر طبری احراز نشد»، در توییترش نوشت. چند ساعت پس از آنکه برای نخستین بار در همین رابطه و ایضاً در واکنش به همین اظهارات معاون اول رییس قوه قضاییه نوشته بود: تمسک به “عدم احراز صلاحیت” در طول سال‌های گذشته هزاران نفر را از امکان نمایندگی ملت محروم کرده‌است. چطور حال که نوبت به نزدیکانتان رسیده است دشواری احرازِ عدمِ صلاحیت را بهانه می‌کنید؟ 
 
به نظر می رسد هر چه در بررسی پرونده اکبر طبری پیش می رویم نه تنها پازل این فساد گسترده تکمیل نمی شود، بلکه بر تعداد سوال هایی که در ذهن مردم طرح می شود؛ اضافه می گردد. درست اندکی پس از اظهارات محسنی اژه ای مبنی بر باز بودن درب «توبه» برای متهمان! «فرهاد مشایخ» یکی از دو برادرهای! اکبر طبری در پرونده فساد ذکر شده در دادگاه عنوان می کند که غلط کردم و گول خوردم! غلطی که تنها در یک فقره پولی که با عنوان رشوه بین مشایخ و طبری جا به جا شده است می توانست جان هزاران «آسیه پناهی» را نجات دهد

اما در این بین اساسی ترین سوالی که مطرح می شود این است که جای خالی آیت الله آملی لاریجانی در این پرونده کجاست؟ آیا آنطور که معاون اول و ابراهیم رئیسی می گوید؛ هنوز هم برای آنها فساد گسترده اکبر طبری احراز نشده؟ و اگر نشده پس این عناوین اتهامی که در دادگاه مطرح می شود برای چه کسی یا در مذمت مدیریت چه کسانی است؟ آنهم وقتی که نماینده ولی فقیه در حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در رابطه با همین موضوع و اندک زمانی پس اظهارات محسنی اژه ای در ورامین گفت: «پرونده اکبر طبری، جعبه سیاه بسیاری از فسادها در کشور است که کلام رهبر معظم انقلاب در مراقبت از نفوذی‌های دشمن را به اثبات رساند.»
 
این در حالی است که سایت الف متعلق به «احمد توکلی» و نزدیک به طیف سنتی اصولگرایان هَم با مطرح کردن چند پرسش و اظهارت اخیر محسنی اژه‌ای درباره پرونده فساد اکبر طبری و رفقایش می نویسد: عدم اطلاع یا ثابت‌نشدن تخلفات برای مقامات عالی قضایی افکارعمومی را قانع نمی‌کند چرا که ایشان دسترسی به تمام زوایای پرونده داشته‌اند و غیرممکن است این حجم از اقدامات که شائبه تخلف و جرم دارند برای ایشان حتی اتهام را هم اثبات نکند. چه‌اینکه حتی در صورت وجود اتهام باید ایشان به دادگاه معرفی می‌شدند تا به اتهامشان رسیدگی شود. البته اگر عرف و فرهنگ سیاسی کشور ما اجازه می‌داد ممکن بود ایشان به دادگاه احضار شوند و در آنجا پاسخگو باشند. اما حداقل کاری که از ایشان برمی‌آید توضیح صادقانه به افکار عمومی است.  این سایت در ادامه پیشنهاد می دهد که؛ «آیت‌الله لاریجانی بهتر است در برابر خبرنگاران حاضر شده و درباره این موضوع و عدم اطلاع خود از اتهامات طبری توضیح دهند.»
 
پیشنهادی که به نظر می رسد لااقل در این فرصت زمانی غیرممکن باشد. چرا که علی رغم بروز همین شائبه ها، هفته گذشته رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه با روسای سه قوه به عنوان رییس کمیته ضد فساد معرفی شد.
 پرونده اکبر طبری با وجود داشتن ۲۲ متهم یکی از مفصل ترین پرونده های فساد ظرف چند سال گذشته است که همانطوریکه نماینده ولی فقیه در ح اطلاعات سپاه به آن اشاره داشت، بررسی دقیق آن می تواند اطلاعات جالبی را در رابطه با این جعبه سیاه در اختیار مقامات و یا مردم بگذارد اما سوالی اصلی این است که چرا در چنین مواقعی بر اساس کدام اصل از قانون اساسی کشور...! «دیگرانِ مسئول» نباید پاسخگوی حق ضایع شده از مردم باشند؟