کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای چهارمین ماه متوالی

ایرانی‌ها صدرنشین خرید خانه در ترکیه

29 خرداد 1399 ساعت 12:50


 گروه جامعه: گزارش جدید مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد ایرانی‌ها برای چهارمین ماه متوالی صدرنشین خریداران خارجی خانه در ترکیه شده‌اند.
به رغم بسته بودن مرزهای ترکیه بر روی شهروندان ایرانی از اوایل اسفند پارسال، ایرانی‌ها خرید خانه در ترکیه را ادامه داده‌اند. ماه گذشته ایرانی‌ها ۲۰۵ واحد خانه در ترکیه خریداری کرده که معادل تقریبا یک چهارم کل خانه‌های فروخته شده به خارجی‌ها در این کشور بوده است. در پنج‌ماه ابتدایی سال، ایرانی‌ها ۲ هزار و ۲۳۰ واحد منزل از ترکیه خریداری کرده‌اند و در دوره یاد شده، باز هم صدرنشین خرید خانه از ترکیه بوده‌اند. البته، این آمارها تنها شامل خرید منازل آپارتمانی است و دیگر املاک مانند املاک تجاری یا صنعتی (مغازه، کارگاه، مراکز تجاری و غیره) را در برنمی‌گیرد.

بر اساس قانون جدید ترکیه که از سپتامبر ۲۰۱۸ اجرایی شد، خارجی‌هایی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار املاک در ترکیه خریداری کنند، واجد دریافت شهروندی این کشور می‌شوند. قبلا شرط اعطای شهروندی سرمایه‌گذاری ۱ میلیون دلاری در بازار املاک ترکیه بود. اواخر پارسال ترکیه اعلام کرد از سال ۲۰۱۷ هفت هزار خارجی از ۱۰۱ کشور توانسته‌اند از طریق خرید املاک، شهروندی این کشور را به دست آورند که ایرانی‌ها با ۱۴۷۵ نفر، صدرنشین بودند. اوایل ماه جاری نیز دولت ترکیه اعلام کرد تاکنون ۹ هزار نفر از خارجی‌ها از طریق سرمایه‌گذاری در بخش املاک، شهروندی ترکیه را دریافت کرده‌اند، اما اشاره‌ای به جزئیات آمار ملیت خارجی‌ها نکرد.
بعد از ایران، شهروندان عراق، روسیه، افغانستان، یمن، اردن، آذربایجان و آلمان بیشترین شمار خرید خانه در ترکیه را طی سال جاری داشته‌اند. طی پنج‌ماه سال جاری میلادی، ترکیه ۱۲ هزار و ۵۹۸ هزار واحد خانه به خارجی‌ها فروخته که نسبت به دور مشابه پارسال ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. علت این امر سقوط چشمگیر فروش خانه به خارجی‌ها در ماه‌های آوریل و مه به خاطر قرنطینه گسترده ناشی از شیوع کرونا بوده است. نیمی از منازل فروخته شده در پنج ماه سال جاری میلادی به خارجی‌ها، در استانبول بوده و آنتالیا، آنکارا و بورسا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. جزئیات آمارها نشان می‌دهد فروش خانه در ترکیه به خارجی‌ها در ماه آوریل نسبت به ماه قبل آن نزدیک ۴ برابر افت داشت، اما در ماه مه نسبت به ماه آوریل مقداری افزایش نشان می‌دهد.


کد مطلب: 219342

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/219342/ایرانی-ها-صدرنشین-خرید-خانه-ترکیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir