به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۳۰ ساعت ۰۱:۵۹
کد مطلب : ۲۱۹۳۴۹

سازمان ملل: یک درصد مردم جهان آواره شده‌اند

گروه بین‌الملل: رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل، می‌گوید که یک درصد از جمعیت جهان به‌ دلیل خشونت، آزار و اذیت مجبور به ترک محل زندگی خود شده و آواره شده‌اند.
زن سوری آواره در کنار گاری خود
زن سوری آواره در کنار گاری خود
فلیپه گراندی، به خبرگزاری فرانسه گفت: تا پایان سال گذشته میلادی ۸۰ میلیون نفر مجبور به زندگی در شرایط آوارگی شده‌اند که این رقم نسبت به ۱۰ سال پیش دو برابر شده است. او خصوصا به وضعیت سوریه و کنگو اشاره کرد که خیل عظیمی از مردم مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند.  به گفته گراندی، ۷۹.۵ میلیون آواره در جهان وجود دارد که قادر به بازگشت به خانه خود نیستند. پارسال این رقم حدود ۷۰ میلیون نفر بود که نشان می‌دهد شمار مهاجران و آوارگان در جهان به سرعت در حال افزایش است. گرندی می‌گوید شواهد نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۲ شمار آوارگان در جهان هر سال روند افزایشی داشته است و به نظر نمی‌رسد که این وضعیت بهبود یابد. وی گفته است جامعه جهانی قادر به حل مناقشات در برخی کشورها از طریق سیاسی و دیپلماتیک نیست و توانایی برقراری صلح را ندارد. آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد از ۸۰ میلیون آواره، حدود ۲۶ میلیون مجبور به فرار به کشورهای دیگر شده و ۴۶ میلیون تن نیز در کشور خود مجبور به ترک خانه و رفتن به مناطق دیگر شده‌اند. بیش از چهار میلیون نفر نیز از کشورهای دیگر تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) منتشر شده در سال ۲۰۱۹ شمار آوارگان در جهان به ۷۹ و نیم میلیون نفر رسیده است. این بیشترین تعداد آوارگان در جهان تا امروز است و حدود یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.  بر اساس گزارش نهاد سازمان ملل تعداد آوارگان در جهان در مقایسه با سال ۲۰۱۸ حدود ۹ میلیون نفر بیشتر شده است. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اکنون۷۰ سال است که در باره شمار پناهندگان و آوارگان در سراسر جهان تحقیق و بررسی می‌کند. 
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از جنگ‌های داخلی سوریه و هرج‌ومرج اقتصادی و سیاسی ونزوئلا به عنوان بزرگ‌ترین عوامل افزایش شمار آوارگان جهان در سال گذشته نام برده است. پناهجویان و آوارگان به دلیل جنگ یا آزار و اذیت در مرزهای داخلی، یعنی در چارچوب مرزهای کشور خود مجبور به فرار از زادوبوم خود شده‌اند. براساس این گزارش تا پایان سال گذشته میلادی حدود ۲۹ و نیم میلیون نفر در سراسر جهان به کشور دیگری گریخته‌اند و  ۷ / ۴۵ میلیون نفر در کشور خود آواره شده‌اند. تعداد آوارگان داخلی کشورها نیز  حدود چهار و نیم میلیون نفر افزایش یافته است. شمار پناهجویانی که هنوز در مورد وضعیت آن‌ها تصمیم گرفته نشده است نیز نسبت به یک سال پیش از آن بیش از ۴ میلیون نفر (حدود ۲۰ درصد به نسبت سال ۲۰۱۸)  بیشتر شده است. 

دو برابر شدن تعداد آوارگان در ده سال
شمار آوارگان جهان در سال ۲۰۱۰ از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حدود ۴۰ میلیون نفر اعلام شده بود. در حال حاضر این تعداد دو برابر شده است. به گزارش این نهاد علت اصلی افزایش چشمگیر خیل آوارگان درگیری‌های داخلی به‌ویژه جنگ‌های سوریه، سودان جنوبی و یمن است. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در باره افزایش شمار آوارگان در ۱۰ سال گذشته گفت: «ما شاهد واقعیتی متفاوت هستیم که دیگر پدیده‌ای کوتاه‌مدت و موقتی نیست». به گفته او آوارگان از سال‌ها پیش بدون امید به بازگشت و بدون داشتن دورنمای روشنی در اردوگاه‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهند. 
گراندی گفت: «ما به نگرشی اساسی، مثبت و جدید در مواجهه با آوارگان نیاز مندیم و باید علاوه بر آن با دلایل رنج عظیم این افراد با قاطعیت بیشتر مقابله کرد.» بیش از دو سوم پناهجویانی که از محل زندگی خود به کشورهای دیگر گریخته‌اند از پنج کشور جهان هستند. در میان این آوارگان حدود شش و نیم میلیون نفر از سوریه، ۷ / ۳ میلیون نفر از ونزوئلا، ۷ / ۲ میلیون نفر از افغانستان، ۲ / ۲ میلیون نفر از سودان جنوبی و بیش از یک میلیون نفر از میانمار هستند. بیشترین تعداد پناهجویان جهان در ترکیه (بیش از سه و نیم میلیون نفر) زندگی می‌کنند. پس از آن  کلمبیا (نزدیک دو میلیون نفر) و پاکستان و اوگاندا (حدود یک و نیم میلیون نفر) میزبان بیشترین تعداد آوارگان در جهان هستند. 
 پناهجویان در اروپا و آلمان
به گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اروپا میزبان کمتر از ۱۰ درصد از آوارگان جهان است. با توجه به افزایش شمار آوارگان در جهان و با احتساب آمار آوارگان داخلی این میزان حدود ۲۴ / ۳ درصد در مجموع کاهش یافته است. آلمان همچنان پنجمین کشور میزبان بزرگ پناهندگان است. در این کشور نام حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر به عنوان پناهجو ثبت شده است. این تعداد حدود ۸۳ هزار نفر از سال گذشته بیشتر است. این امر به طور عمده مربوط به افرادی است که پیش از این در آلمان بوده‌اند و به تازگی به پرونده‌های آنها رسیدگی شده است. بر این اساس تعداد پناهجویان در آلمان در سال گذشته حدود ۶۰  هزار نفر کاهش یافته و به ۳۰۹ هزار نفر می‌رسد.
برچسب ها: آواره