به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۳۰ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۲۱۹۳۵۵

ژنرال مکنزی: به دنبال درگیری با ایران نیستیم

 گروه بین‌الملل: فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام»، به حملات راکتی به منطقه سبز بغداد واکنش نشان داد .
ژنرال کنت مکنزی
ژنرال کنت مکنزی
به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال کنت مکنزی که در جریان ویدئو کنفرانس با گروه استراتژیک آسپن صحبت می‌کرد، از اقدامات دولت جدید عراق برای مقابله با نفوذ ایران در این کشور تقدیر کرد. فرمانده سنتکام حملات راکتی روزهای اخیر در بغداد را سرآغاز« جهشی» در حملات راکتی به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی دانست و گفت این حملات بدون آن که عاملان این حملات تحریک شده باشند، انجام می‌شوند. مکنزی همچنین تصریح کرد که به نظر او ایران و نیروهای نیابتی مورد حمایتش در عراق دست به این حملات می‌زنند، « چرا که نتوانسته‌اند بر عرصه سیاسی عراق مسلط شوند.»

وی این اظهارات را یک روز پس از اصابت چهار راکت به منطقه سبز امنیتی بغداد مطرح کرد. اخیرا علاوه بر منطقه سبز امنیتی، پایگاه تاجی در شمال بغداد و همچنین فرودگاه بین المللی این شهر هدف حملات راکتی قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه حملات چهارشنبه، پنجمین حمله راکتی به بغداد و حومه طی ده روز گذشته بود.  در همین حال، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز پنجشنبه در توییتی تاکید کرد که این حملات راکتی «ثبات و آینده» عراق را تهدید می‌کنند و نمی‌بایست در برابر آن کوتاه آمد. مصطفی الکاظمی در ادامه تصریح کرده است که عراق اجازه نخواهد داد که جریان‌های « قانون‌گریز» کشور را به گروگان گرفته و به «هرج و مرج» بکشند.

پاسخ به اقدامات ایران
ژنرال کنت مکنزی در بخشی دیگر از اظهارات خود تصریح کرده است، کشورهای منطقه، بارها اقدامات «تحریک آمیز » جدی و «غیر مسئولانه» ایران را با اقدامات حساب شده و دفاعی پاسخ داده اند تا تنش را کاهش دهند. فرمانده سنتکام در ادامه تصریح کرد: ما، ایالات متحده، به دنبال درگیری با ایران نیستیم و عربستان سعودی، امارات متحده و دیگر شرکا و متحدان‌مان در منطقه هم به دنبال درگیری با ایران نیستند. ما هرگز نبوده‌ایم. مکنزی هفته گذشته گفته بود که اقدامات آمریکا باعث شده است که جمهوری اسلامی وادار به بازنگری در محاسبات خود شود. وی گفته بود: برآورد من این است که ما وارد مرحله تازه‌ای شده‌ایم که من آن را بازدارندگی رقابتی با ایران می‌نامم . این برهه در واقع با تبادل حملات در ژانویه آغاز شد، زمانی که ما به قاسم سلیمانی حمله کردیم و آنها به نیروهای ما در اربیل و همچنین در پایگاه الاسد حمله کردند. وی تصریح کرد: از این شرایط به بعد، فکر می‌کنم، ایرانی‌ها وادار به بازنگری در محاسبات خود شدند، چرا که باور نمی‌کردند که ما علیه آنها واقعا دست به چنین اقدامی بزنیم.
برچسب ها: ژنرال کنت مکنزی