به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۲۱۹۴۸۴
غیبت رهبر کره شمالی و فرصت قدرت‌نمایی خواهر

​​​​​​​کیم یو جونگ؛ خطرناک‌تر و مرموزتر از برادر

​​​​​​​کیم یو جونگ؛ خطرناک‌تر و مرموزتر از برادر
گروه بین‌الملل: وقتی گرد و غبار ناشی از انفجار دفتر روابط مشترک دو کره در شهر مرزی کائسونگ فرونشست، چهره خواهر کیم جونگ-اون از پس آن پیدا شد؛ آخرین فرزند کیم جونگ-ایل فقید که زمانی گفته بود دوست دارد دخترش به فردی قدرتمند در ساختار حکومت کره شمالی تبدیل شود و البته آنقدرها زنده نماند تا این قدرت‌نمایی را به چشم ببیند.این روزها که کیم جونگ-اون کمتر در رسانه‌ها و انظار عمومی ظاهر می‌شود، خواهر او فرصت را غنیمت شمرده و شاید برای جانشینی برادر ۳۶ ساله خود در آینده نزدیک یا دور تمرین می‌کند. منفجر کردن دفتری که همین دو سال پیش برای بهبود روابط کره شمالی با همسایه جنوبی راه‌اندازی شده بود، یک اقدام نمادین و البته راهبردی بود که نشان داد یو-جونگ به دومین فرد قدرتمند و تاثیرگذار در ساختار حزبی پیونگ‌یانگ پس از برادرش تبدیل شده است.

کیم یو-جونگ که تصور می‌شود حدود ۳۰ یا ۳۱ سال داشته باشد، تنها فرد از خاندان کیم است که همراه برادر نقشی اساسی و آشکار در سیاست کره شمالی دارد. او نماینده رسمی کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی بود و پس از آن هم مدیریت برنامه‌های برادر بزرگ‌تر را بر عهده گرفته تا مطمئن شود همه چیز بر اساس نقشه و طرح قبلی پیش می‌رود. یو-جونگ چنان هوای اون را دارد که هنگام بدرقه او برای دیدار با دانلد ترامپ در ویتنام، زیرسیگاری برادر را هم خودش نگه داشته بود.پس از آنکه غیبت‌های کیم جونگ-اون در سال تازه زیادتر و طولانی‌تر شد، خواهر کوچک‌تر او عملا زمام قدرت را دست گرفت و راهبرد دشمن دانستن همسایه جنوبی را به بهترین شکل ممکن پیش برد. بهانه کیم یو-جونگ برای تخطئه سئول در هفته‌های اخیر ارسال شبنامه‌های تبلیغاتی علیه رهبران پیونگ‌یانگ از خاک کره جنوبی در منطقه مرزی بود. او همان زمان گفته بود اگر ارسال شبنامه‌ها پایان نیابد، دور تازه اقدام شدید کره شمالی علیه جنوبی‌ها آغاز می‌شود.

هر چند همان زمان هم می‌شد پیش‌بینی کرد جنگ لفظی مقام‌های ارشد دو کره شدت می‌گیرد و به اوج می‌رسد اما کمتر کسی تصور می‌کرد تهدید کیم یو-جونگ به اقدام نظامی علیه سئول جدی باشد. با این حال، خواهر جاه‌طلب اون در اولین فرصت سراغ دفتر روابط مشترک دو کره رفت و به بهانه اینکه این دفتر در ماه‌های گذشته بدون استفاده مانده، آن را با خاک یکسان کرد. دفتر روابط مشترک در دیدار سران دو کره در تابستان ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده بود.حالا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نفر شماره دو ساختار قدرت در کره شمالی بسیار سرسخت‌تر از برادری است که همگان او را به کله‌شق بودن می‌شناسند. انفجار دفتر مشترک روابط دو کره پیامی نمادین به کره جنوبی و بعد آمریکا فرستاد تا بیشتر مراقب ادامه روند گفتگوهای خود با کره شمالی باشند. مثلث سئول، واشنگتن و پیونگ‌یانگ بارها برای استقرار آرامش در شبه‌جزیره کره تلاش کرده‌اند اما وقتی تمام قول‌های آمریکا توخالی از آب درآمد، کره شمالی شمشیر را از رو بست.پس از شدت گرفتن بحران در روزهای اخیر، رئیس جمهوری کره جنوبی پیشنهاد کرد از هر طرف نماینده‌ای برای مذاکره و گفتگو اعزام شود؛ اقدامی که با پاسخ سرد کره شمالی مواجه شد. کیم یو-جونگ سال‌ها در پشت پرده در نظام تبلیغاتی پیونگ‌یانگ فعالیت کرده و سال ۲۰۱۷ وارد فهرست تحریم‌های ایالات متحده هم شده است. با این وجود، او نخستین فرد از خاندان کیم لقب گرفت که پس از پایان جنگ کره پا به خاک همسایه جنوبی گذاشت و یخ روابط دو کره را در ۲۰۱۸ شکست.رسانه رسمی کره شمالی هم که پیش‌تر فقط بیانیه‌ها و سخنرانی‌های کیم جونگ-اون را پوشش می‌داد، ماه مارس ۲۰۲۰ نخستین بار یک بیانیه از کیم یو-جونگ منتشر کرد تا نشان دهد به خواهر هم به اندازه برادر اهمیت و اعتبار می‌دهد. آیا یو-جونگ قرار است نخستین رهبر زن در کشوری باشد که فقط مردها در آن حکومت کرده‌اند؟ منفجر کردن ساختمانی که نماد صلح و آرامش بود، می‌تواند یک پاسخ مثبت به این پرسش کلیدی باشد.
برچسب ها: کره شمالی