به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۲۱۹۴۹۴

آیا رانا، فیس‌لیفت ایرانی یادگار فرانسوی‌هاست؟

گروه اقتصادی: شاید زمانی که ایران‌خودرو از محصول ملی جدید خود به عنوان جایگزین ارزان‌قیمت پیکان سخن گفت، کمتر کسی انتظار معرفی رانا را داشت. رانا که در ظاهر خودرویی زیبا و مدرن جلوه نمود، برای اولین بار در سال 88 شمسي رونمایی شد و قرار بر این بود تا با قیمت حدود 10 میلیون تومان، جایگزینی مناسب برای پیکان باشد. اما وقتی در سال 91 شمسي شرکت ایران‌خودرو نخستین بار پیش‌فروش آن را آغاز كرد، قیمتی بالغ بر 20 میلیون تومان داشت.
بازخوانی تولد يک رانا
بگذارید کمی به عقب برگردیم، در سال 85 ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا با تکیه بر خلاقیت و دانش مهندسان خود و کمک از شرکای اروپایی، نسخه سدان یا همان صندوقدار پژو 206 را با نام پژو 206 آریان تولید کند. این پژو سدان که بعدها با نام SD در میان مردم رواج پیدا کرد، با طراحی اروپایی خود و نمای جلویی کاملا مشابه با نسخه‌هاچبک و محبوب 206، توانست حجم قابل توجهی از مشتریان خودروهای سدان را به خود اختصاص دهد. حال اگر بار دیگر به رانا به عنوان یک خودروي جدید و مستقل نگاهی بیندازیم، درمی‌یابیم که رانا در حقیقت یک نمونه فیس‌لیفت از 206 صندوقدار با همان پلتفرم است که تغییرات و اصلاحاتی در طراحی آن صورت گرفته است. اینکه این تغییرات ظاهری در جهت زیبا و مدرن‌تر شدن این خودرو بوده یا خیر، امری کاملا سلیقه‌ای است. شاید بتوان نقطه قوت طراحی بدنه رانا را، طراحی زیبای سپرهای آن دانست، ولیکن متأسفانه با داخلی‌سازی قطعات و استفاده از متریال نامرغوب و واردات قطعات چینی، از نظر کیفی این سپرها به یکی از نقاط ضعف بدنه رانا بدل شده‌اند. در طراحی داخلی اما، مهندسان طراح ایرانی کاملا مستقل عمل کرده‌اند. نمای داخلی کابین متفاوت، ولی از نگاه بسیاری از کاربران و کارشناسان کاملا ناموزون وناهماهنگ و کسل کننده است. از آنجا که پلتفرم رانا شبیه 206 SD است، فضای داخلی کابین تقریبا کوچک و فضای جلوی ردیف صندلی‌های عقب تنگ است، در نتیجه این امر ممکن است برای مسافرت‌های طولانی و خانوادگی آزار دهنده باشد.
 
تغییرات رانا از آغاز تاکنون
رانا نیز مانند اکثر خودروهای داخلی، برای خالی نبودن عریضه و بدون پیشرفت و تغییر قابل توجه، در تیپ‌های مختلفی عرضه شده است. تیپ 1 یا همان رانا EL پس از 2 سال توقف تولید شد. تیپ ۲ هم رانا LX نام دارد. این 2 تیپ در واقع از نظر فنی و ظاهری تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت در میزان امکانات و تجهیزات آنهاست. هر دو به موتور TU5 که یک موتور 4 سیلندرِ 16 سوپاپ و 1600 سی‌سی مجهز هستند (این موتور پیش از این بر روی خودروهای پژو 206 تیپ 5، پژو پارس LX و پژو 405 SLX نصب شده بود) که قادر به تولید 105 اسب‌بخار (rpm5800) و گشتاور 142 نیوتن بر متر (rpm 4000) است. هر دو دارای گیربکس دستی 5 سرعته و دیفرانسیل جلو هستند و از شتاب صفر تا صد 12 ثانیه برخوردارند. گنجایش باک بنزین 50 لیتری و مصرف سوخت ترکیبی 6.9 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز از ویژگی‌های مشترک آنهاست. ازامکانات رانا LX می‌توان به ترمز ضد قفل ABS و EBD، کیسه هوای سرنشین و راننده، فرمان هیدرولیک، صندلی راننده با قابلیت تنطیم ارتفاع و... اشاره کرد.
با در نظر گرفتن تمامی مطالب گفته شده، به نظر می‌رسد کفه سنگین نقاط ضعف و کیفیت پایین ساخت، متریال و مونتاژ، مصداق به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن باشد، یعنی ارزانی در گروی بی‌کیفیتی. از این رو احتمالا رانا بسیاری از خریداران خود را راضی نکرده باشد و بازار دست دوم آن داغ‌تر از بازار صفر آن باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع می‌توانید به سایت www.divar.ir و ديگر سايت‌هاي خريد و فروش خودرو مراجعه کنید.
 
آیا رانا پلاس تحولی اساسی در ساختار این خودروست؟
در سال 1398 ایران‌خودرو رانا پلاس (نمونه ارتقا یافته رانا ال‌ايكس) را عرضه کرد که قرار است این خودرو در بهار 99 به تولید انبوه برساند. در ابتدا نسخه دنده‌ای به بازار کشور عرضه می‌شود و اندکی بعد فروش نسخه اتومات رانا پلاس آغاز خواهد شد. به نظر می‌رسد علاوه برتفاوت‌های ظاهری نظیر هم‌رنگ شدن زه‌ها و دستگیره‌ها با بدنه، تغییر گرافیک چراغ‌ها و مجهز شدن به دی‌لایت نئونی، تغییر قاب آینه‌ها و مواردی دیگر از نظر فنی نیز پیشرفت‌های زیادی خواهد داشت؛ از جمله استاندارد آلایندگی یورو 5 و استفاده از فرمان برقی و کروز کنترل در رانا پلاس اتومات. با تولید رانا پلاس قرار نیست خط تولید رانا LX متوقف شود، بنابراین اگر طرفدار این خودرو هستید هنوز هم می‌توانید پیگیر بازار کارکرده و صفر این خودرو باشید و با بررسي وضعيت خرید رانا در دیوار و ديگر سايت‌ها به مقایسه و بررسی این خودرو با سایرگزینه‌های هم قیمت آن بپردازید.