به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۲۱۹۶۰۷

کرونا و کودکان؛ آنچه باید بدانیم

گروه علمی: در انگلستان بعضی بچه‌ها به مدرسه باز می‌گردند در حالی که هنوز نقش کودکان و مدرسه‌ها در این همه‌گیری جهانی کاملا معلوم نیست.
کرونا و کودکان؛ آنچه باید بدانیم
کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند ولی بیماریشان بندرت وخیم می‌شود و معلوم نیست تا چه حد می‌توانند این ویروس را به یکدیگر یا بزرگسالان، بخصوص کارکنان مدرسه منتقل کنند. اما درباره کرونا و کودکان چه می‌دانیم؟
آیا کودکان همه به کرونا مبتلا می‌شوند؟
اکنون مشخص شده که افراد مسن بیشتر در خطر کرونا هستند. بررسی یک موسسه خیریه نشان داده تا ۲۴ آوریل (حدود سه هفته پیش)، در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی میانگین سن افرادی که در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده‌اند ۶۰ سال بوده است. پرفسور آدیلیا واریس، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان در دانشگاه اکستر می‌گوید: "تا به حال بین یک تا پنج درصد از مبتلایان ثابت شده کرونا، کودکان بوده‌اند. بیماری در آنها خفیف‌تر و مرگ بسیار نادر است."
کودکان "پخش‌کننده" هستند یا "اَبَرپخش‌کننده"؟
کودکان ابرپخش‌کننده‌های بیماری‌های دیگر مانند آنفلوآنزا هستند. آنها یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر در ابتلا به آنفلوآنزا هستند ولی به نظر می‌رسد وقتی به کرونا مبتلا می‌شوند، بیماریشان وخیم نمی‌شود. سوال مهم این است که کودکان حتی اگر خودشان بیمار نشوند چقدر می‌توانند ناقل ویروس باشند و آن را پخش کنند.هنوز معلوم نیست افراد آلوده به ویروس که علائم بیماری ندارند یا آنها که بیماری خفیفی دارند، تا چه حد آن را سرایت می‌دهند. ویروس کرونا هم مانند ویروس آنفلوآنزا منتقل می‌شود، از راه تنفس قطرک‌های حاوی ویروس که با سرفه و عطسه پخش می‌شوند یا دست زدن به اشیا آلوده مانند خودکار و دستگیره در. از این رو رعایت دو متر فاصله با دیگران و شستن دست قبل از لمس صورت یا خوردن غذا، خطر انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد اما رعایت این کارهای پیشگیرانه حتی برای بزرگسالان هم آسان نیست.پرفسور متیو اسنیپ در دانشگاه آکسفورد تحقیق جدیدی را آغاز کرده درباره تعداد کودکانی و نوجوانانی که به کرونا آلوده شده و در مقابل آن مصونیت پیدا کرده اند. او می‌گوید:"اینکه آیا بچه‌ها پخش‌کننده کرونا هستند یا نه یکی از ناشناخته‌های پرشمار ما درباره این همه‌گیری است. پاسخ به این سوال برای درک نحوه مدیریت بیماری و زمان بازگشایی مدارس مهم است."
چرا در انگلستان ابتدا بچه‌ها به مدرسه‌ها برمی‌گردند؟
طبق دستورالعمل دولت، بازگشایی مدارس با دانش آموزان پیش‌دبستانی، کلاس اول و کلاس ششم آغاز می‌شود به دلیل اینکه:
این کودکان نیازهای آموزشی مهمی دارند
در صورت بیماری، بعید است کودکان کم سن و سال حالشان وخیم شود
کودکان بزرگتر، تماس‌های بیشتری خارج از مدرسه دارند که خطر بزرگی در انتقال ویروس محسوب می‌شود
کودگان بزرگتر معمولا بهتر قادر به یادگیری در خانه هستند
آیا بچه‌ها در مدرسه باید ماسک بزنند؟
زمانی که رعایت فاصله اجتماعی سخت است، پوشاندن صورت می‌تواند احتمال انتقال ویروس را پایین آورد. با این حال دولت استفاده از ماسک را در مدارس بریتانیا توصیه نمی کند. طبق توصیه دولت، استفاده از ماسک بدون کمک گرفتن از دیگران برای کودکان ممکن است سخت باشد، بنابراین بهتر است بر شستن دست و سایر اقدامات بهداشتی تاکید شود.
آیا کودکان مصون هستند؟
یکی از سوال‌های مهم درباره کرونا این است که چرا بچه‌ها معمولا علامت ندارند یا علائم خفیفی دارند. یکی از نظریه‌ها این است که شاید ریه‌ آنها گیرنده کمتری دارد، همان گیرنده‌ای که ویروس کرونا از طریق آن وارد سلول می‌شود. ولی هنوز شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد.گزارش‌ها نشان می‌دهند بیماری در تعداد بسیار کمی از کودکان آلوده به ویروس کرونا وخیم می‌شود و سیستم ایمنی‌شان واکنش التهابی شدیدی نشان می‌دهد.
آیا این بیماری شبیه به سندروم کازاواکی است؟
بیماری‌ای شبیه سندروم کازاواکی در برخی کودکان دیده شده است. کازاواکی به رگ‌ها حمله می‌کند و باعث تب بالا، فشار خون پایین، بثورات پوستی و تنگی نفس می‌شود که می‌تواند باعث مرگ شود.این سندروم شبیه واکنش شدید التهابی سیستم ایمنی است که به آن "طوفان سایتوکین" می‌گویند و در مبتلایان به کرونا که حالشان وخیم می‌شود رخ می‌دهد. در این موارد واکنش سیستم ایمنی بیش از خود ویروس وضع بیمار را وخیم می‌کند.اما این سندروم در کودکان نادر است. پرفسور روزالیند اسمیت، فوق‌تخصص بیماری تنفس کودکان می‌گوید: "ما باید بدقت کودکانی که کرونا و بیماری التهابی چند سیستمی دارند را بررسی کنیم و ببینیم آیا این ناشی از کرونا بوده یا نه."
چه زمانی به درمان فوری نیاز است؟
معمولا کرونا در کودکان خطرناک نیست. اگر فرزند شما ناخوش است، به احتمال زیاد مبتلا به کرونا نیست.کالج سلطنتی کودکان و نوزادان به پدر و مادرها توصیه می‌کند بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند در صورتی که فرزنشان:
رنگ‌پریده شده، پوستش لکه‌دار شده و بدنش بسیار سرد است
وقفه تنفسی دارد، تنفسش نامنظم است یا بسختی نفس می‌کشد
مشکل جدی تنفسی دارد، بسیار بی‌قرار است یا به چیزی عکس‌العمل نشان نمی‌دهد
لب‌هایش کبود شده
دچار تشنج شده
بیش از حد مضطرب و پریشان است، بی‌وقفه گریه می‌کند، گیج و بسیار خواب‌آلود شده (نمی‌توان بیدارش کرد) یا به چیزی عکس‌العمل نشان نمی‌دهد
لکه‌هایی روی پوستش ظاهر شده که با فشار از بین نمی‌روند (آزمایش لیوان)
دچار درد بیضه شده است (بخصوص در پسران نوجوان)
بیماری زمینه‌ای دارد
بیماری‌های زمینه‌ای مهم هستند و به سن ربطی ندارند. به عنوان مثال در بریتانیا حدود ۵.۵ میلیون نفر در سنین مختلف آسم دارند. ابتلا به کرونا خطر وخیم شدن این بیماری را بالا می‌برد. کودکان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بسیار آسیب‌پذیر هستند و ممکن است ابتلا به کرونا حال آنها را وخیم کند. به همین دلیل توصیه می‌شود این کودکان در خانه بمانند تا از سرایت ویروس در امان بمانند.