به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۲۱۹۷۵۵

چگونه درباره ویروس کرونا با کودکان صحبت کنیم؟

گروه جامعه: یک روانشناس بالینی کودک و نوجوان گفت: با گسترش ویروس کرونا لازم است که بزرگسالان با آرامش در این زمینه با کودکان صحبت کنند.
چگونه درباره ویروس کرونا با کودکان صحبت کنیم؟
لیلا شقاقی، روانشناس بالینی کودک و نوجوان  درباره آموزش و نترساندن کودکان از ویروس همیشگی کرونا در زندگی اظهار کرد: بسیاری از مدارس و مهد کودک‌ها طرح آموزش‌های لازم درباره وقوع زلزله را با بازی و برنامه‌های تفریحی و شاد به بچه‌ها آموزش می‌دادند تا از اضطراب و ترس آنها کم شود.او افزود: ترساندن کودکان جز احساس ناامنی سودی به حال آنها نخواهد داشت زیرا کودکان توان تفسیر و‌ تحلیل این موقعیت را ندارند، بنابراین فقط در زمینه رعایت اصول بهداشتی آموزش های لازم را به آنها بدهید.این روانشناس تاکید کرد: کودکان متوجه تبعات کرونا مانند تعطیلی محیط‌های آموزشی، قطع ارتباط حضوری آنها با دوستانشان خواهند شد، بنابراین لازم است که بزرگسالان با آرامش در این زمینه با کودکان صحبت کنند.او ادامه داد: به کودکان توضیح دهید که این بیماری شبیه نوعی سرماخوردگی شدید است و برای پیشگیری باید بهداشت را رعایت کنند. با بازی سعی کرده استرس کودکان را کم کنید؛ مثلا از آنها بخواهید برای کار‌های روزمره فقط از یک دست استفاده کنند و با دست دیگر صورت و مو‌های خود را لمس نکنند و به ازای هر باری که این کارو انجام دادند یک علامت ستاره می‌گیرند، یعنی از سیستم امتیاز دهی برای آنها به کار ببرید تا تغییراتی در  عادت های آنها ایجاد شود.شقاقی بیان کرد: بازی‌هایی انجام دهید تا از طریق آنها بتوانند مفاهیم مراقبت بهداشت را یاد بگیرند. حتما به کودکان اطلاعات  مناسبی در مورد ویروس کرونا بدهید. آنها ممکن است درک و تصویری غیرواقعی از کرونا داشته باشند.

توضیح دهیم که تعطیلی مدارس، پوشیدن ماسک و استفاده از مواد ضدعفونی کننده به این دلیل است که ویروس به دیگران سرایت نکند.این روانشناس ادامه داد: اطلاعات مفید مربوط به چگونگی مراقبت و پیشگیری مانند شستشو مرتب دست ها، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی، عدم روبوسی و دست دادن را تهیه و به کودکان آموزش دهید. اگر والدین، خودشان اضطراب داشته باشند، احتمال دارد تا از طریق چهره، لحن صدا و واکنش‌های کلامی، ناخواسته سطح اضطراب کودکان را افزایش دهند.او گفت: بسیاری از شبکه‌های اجتماعی با ارائه اطلاعات غیرعلمی باعث اضطراب بیشتر می‌شوند. از منابع خبری و شبکه‌های اجتماعی معتبر وعلمی خبر‌ها را دنبال کنید و کودکان را در معرض خبر‌های منفی قرار ندهید. به کودکان در مورد بودن همیشگی ویروس کرونا بگویید اما طوری که ترسی در وجود آنها ایجاد نشود و بتوانند با آن کنار آمده  و از خود در برابر این نوع بیماری مراقبت کنند.شقاقی تصریح کرد: کنترل و مدیریت این بحران توسط خانواده‌ها خیلی ساده است. با توجه به توصیه‌های بهداشتی و آرامش ذهنی می‌توانیم بحران کرونا را پشت سر بگذاریم. خانواده ها تنها با تغییر سبک زندگی خود می‌توانند با کمترین آسیب این بحران را مدیریت و مهار کنند؛ بنابراین با بودن در کنار کودکان، رعایت اصول بهداشتی، ارائه الگوی رفتاری مناسب، حفظ آرامش و گوش نکردن مداوم به اخبار ناراحت کننده، تمام اعضا خانواده می توانند به راحتی از این بحران عبور کنند.