به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب : ۲۱۹۷۸

سهم صفر مازندران از صادرات مرکبات

گروه اقتصادي: سرپرست معاونت برنامه ریزی استانداری مازندران گفت: 70 درصد سود بازار کشاورزی در جیب دلالان است و کشاورزان در این میان متضرر می شوند.
سهم صفر مازندران از صادرات مرکبات
علی احسانی شامگاه سه شنبه در جلسه کارگروه اقتصادی و امور تولیدی استان افزود: باید روی زنجیره ارزش در بحث مرکبات و نقش صنایع در بحث فراوری محصولات کار بیشتری شده و این مسائل تقویت شود. وی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده بخش کشاورزی استان قانع کننده نیست، بیان داشت: در جلسات بعدی این آمارها پیگیری می شود. محمد محمدپور رئیس سازمان صنایع، معادن و تجارت مازندران نیز گفت: مسئله صادرات امری مهم بوده و زنجیره های ارزش نیز حائز اهمیت است.

صادرات مرکبات مازندران در حد صفر است
وی اظهار داشت: در حال حاضر صادرات مرکبات استان در حد صفر است و این درحالیست که پاکستان از طریق ایران صادر می شود. وی با بیان اینکه در حوزه تحقیقات ضعف وجود دارد، یادآورشد: باید این بخش اصلاح شود و حوزه تامین مالی برای حمایت از تولید تقویت شود. محمدپور اظهار داشت: برند تجاری برای مرکبات استان باید ثبت شود و تلاش کنیم تا هر کسی از آن استفاده نکند. رئیس سازمان صنایع مازندران با اشاره به اینکه، محصولی که باید صادر شود را باید مشخص کنیم، اظهار داشت: به عنوان نمونه باید روی چند سایز با ویژگی خاص کار شود. وی اظهار داشت: سهم ما از صنایع سلولوزی بیش از 16 درصد است و در بخش زراعت چوب باید تلاش بیشتری داشته باشیم.
مرجع : مهر

گياه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۰۷:۳۰
آيا مي دانيد تقريبا يك درخت سالم در اكثر باغات مركبات شمال نمي توان يافت؟ به بركت مديريتهاي غلط و مسكن محور، تمامي نهالستانهاي توليد نهال داراي مشكل آفت و بيماري مي باشند و بدون نظارت و فقط بر اساس ادعاي خودشان انواع نهال توليد مي شود و كشاورزان بيچاره از پولدار و بي پول هم بايد از همين نهالستانهاي غير فني نهال بخرند و باغ احداث كنند يا در باغ موجود بكارند كه در نهايت وقتي نهالي مريض كشت شود بقيه داستان هم معلوم است...كشاورزان ما دو برابر كشاورزان تركيه زحمت مي كشند ولي عملكرد تعداد قابل توجهي از انواع درختهاي ميوه در تركيه نزديك به دو برابر ايران است و در نتيجه قيمت تمام شده براي آنها ارزان تر تمام شده و در رقابت براي صادرات موفقتر هستند ولي عملكرد باغات ما بدليل ضعف و مريض بودن درختان كم است و هزينه توليد بالا... پولي براي نظارت به سازمانهاي نظارتي دولتي داده نمي شود و اگر هم داده شود آنقدر سوراخهاي متنوع مديريتي و هزينه كردي و ....است كه هميشه اين ادارت بدهي دارند و فقط هر از چند گاهي چند كارمند رده پائين را توبيخ و جريمه ميكنند ولي بي قانوني و يا عدم اجراي قانون ادامه دارد...مثلا در كشورما موسسه اي است كه كارش نظارت بر سلامت تمامي بذر و نهالهاي توليدي كشور يا وارده شده به كشور است ولي بعنوان مثال اگر كمي بذر خيار يا چند نهال پرتقال يا گيلاس از كسي خواستيد بخريد از آن فروشند بخواهيد كه تاييديه آن موسسه براي آن بذر يا نهال را براي شما نشان بدهد...آنوقت متوجه مي شويد كه خيلي قانون داريم روي كاغذ و حقوق بگير و رئيس و معاون براي آنها هم داريم ولي در عمل يك پرتقال از مازندران براي صادرات به خارج از كشور نداريم ...چون توليد وضعش خراب است و عده اي دلسوز جيب دائمان حرف از حمايت از آن مي زنند ولي چون توجهي به نظرات كارشناسي ندارند هر چه خرج كنند بر باد است.. (173257)