به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ساعت ۰۰:۳۰
کد مطلب : ۲۱۹۸۴۰
ظریف: جعبه‌ سیاه را می‌فرستیم

تهدید رییس‌جمهور اوکراین به شکایت از ایران

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور اوکراین گفت: اگر دولت ایران به تعهدات خود در مورد هواپیمای اوکراینی عمل نکند، مجبوریم به دادگاه‌های بین‌المللی علیه ایران شکایت کنیم.
تهدید رییس‌جمهور اوکراین به شکایت از ایران
ولودیمیر زِلِنسکیمدعی شد: این موضوع فقط مربوط به جعبه‌های سیاه نیست. آنها چیزهای دیگری نیز قول داده‌اند! وی اضافه كرد: امیدواریم روی سیاستی که ایران اتخاذ کرده بتوان حساب کرد و موضوع تنها به تحویل جعبه سیاه ختم نمی‌شود: ایران باید از بابت سرنگون کردن هواپیما رسما عذرخواهی کند و غرامت متناسبی پرداخت کند. ایران از موضع ما آگاه است و می‌داند در صورتی که به وعده‌هایش عمل نکند به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت خواهیم کرد.

ساعاتی بعد از تهدید رئیس‌جمهوری اوکراین به شکایت از ایران در دادگاه‌های بین‌المللی به خاطر حادثه پرواز ۷۵۲ و عدم تحویل جعبه سیاه این هواپیما، وزیر خارجه ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده را «طی چند روز آینده» تحویل خواهد داد. محمدجواد ظریف، با همتای کانادایی خود تماس گرفته و گفته است جعبه سیاه هواپیما «تا چند روز دیگر تحویل داده خواهد شد».

به گزارش تسنیم، ظریف در تماس تلفنی با فرانسوا-فیلیپ شامپین وزیر خارجه کانادا به وی اطلاع داد که ظرف چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه ارسال خواهد شد. تصمیم برای ارسال جعبه سیاه مدتی است اتخاذ شده و بزودی این تصمیم اجرایی خواهد شد».ظریف همچنین گفت: «آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مسائل حقوقی و چگونگی جبران خسارات وارده به خانواده مسافرینی که در این واقعه جان خود را از دست داده‌اند و همینطور جبران خسارت هواپیمای اوکراینی مدتها است به طرف اوکراینی اعلام شده، ولی طرف مقابل تاکنون هیات خود برای انجام مذاکرات را معرفی نکرده است».

ایران ابتدا اعلام کرده بود جعبه سیاه را تحویل نمی‌دهد، اما سپس اعلام کرد تکنولوژی خواندن اطلاعات آن را ندارد و بوئینگ، شرکت آمریکایی سازنده هواپیما، یا کشور دیگری باید تجهیزات فنی در اختیار ایران بگذارد تا خودش جعبه سیاه را بازخوانی کند. سرانجام ۲۱ اسفند اعلام کرد آماده تحویل جعبه سیاه به اوکراین یا کشوری ثالث تا دو هفته آینده است اما از آن زمان تاکنون جعبه سیاه هواپیما تحویل داده نشده است. در آخرین اظهار نظر از این دست، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران ۲۸ خرداد گفته بود جعبه سیاه پرواز ۷۵۲ ابتدا به اوکراین فرستاده می‌شود و در صورت ناتوانی آنها، احتمالا جعبه سیاه برای بازخوانی به فرانسه ارسال خواهد شد.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی شهروند افغانستان، سوئد و بریتانیا بود که همه آنها کشته شدند. کانادا نیز ایران را تحت فشار گذاشته که به وعده‌های خود عمل کند. وکلای کانادایی قربانیان پرواز ۷۵۲ بهمن‌ماه سال گذشته، پرونده‌ای برای دریافت غرامت به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار کانادا (۱٫۱ میلیارد دلار آمریکا) در دادگاه‌های این کشور گشوده‌اند.