به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۲۲۰۱۲۶
آقای روحانی عذرخواهی کنید

با دستاویز کرونا و تحریم، از سوءمدیریت خود عبور می‌کنند

با دستاویز کرونا و تحریم، از سوءمدیریت خود عبور می‌کنند
گروه سیاسی: روزنامه فرهیختگان نوشت: حسن روحانی روز گذشته ریشه مشکلات کشور را در دو موضوع کرونا و تحریم‌ها خلاصه کرد، ‌گو اینکه او به‌عنوان شخص اول اجرایی کشور هیچ سهمی در این وانفسای مشکلات ندارد. از نظر او این مشکلات عادی نیست و به یک فرد و قوه خاصی مرتبط نمی‌شود و این شرایط مربوط به ویروس کرونا و تحریم‌هاست! تحریم‌های ظالمانه از مدت‌ها قبل میهمان ناخوانده کشورمان بوده و ویروس کرونا هم از اواخر سال گذشته مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است، اما کرونا هرچه بدی داشته لااقل برای برخی مسئولان راه فراری باز کرده تا سوءمدیریت‌های خود را گردن این ویروس بیندازند!از خوش‌اقبالی آنها هم همین اندازه بس که هیچ سنجه و شاقولی هم نیست که مشخص شود، سهم اینها چقدر است؟! با این حال در هفته‌های اخیر که دلار و سکه و مسکن شانه‌به‌شانه هم در ماراتن رشد قیمت از هم پیشی می‌گیرند، ‌حسن روحانی با دستاویز کرونا و تحریم، از سوءمدیریت خود عبور می‌کند.

کرونا بلای جهانی و خانمانسوزاست، ‌قبول! اما آقای روحانی لااقل بگذارید کمی زمان بگذرد و سوءمدیریت‌ها در ایام کرونایی یادمان برود!‌ بگذارید یادمان برود که عدم‌تصمیم بهنگام در قرنطینه شهرها، چگونه آمار مبتلایان را صعودی کرده بود!‌ بگذارید فراموش کنیم که بی‌تدبیری در اداره سفرهای نوروزی چگونه اشک کادر درمان کشور را درآورده بود، بعد بگویید همه مشکلات کشور ناشی از کرونا و تحریم است. رئیس دولت دوازدهم طوری این روزها از تحریم‌ها و عهدشکنی اروپایی‌ها می‌گوید گویا او در انجام یک توافق ضعیف سهم و شتابی نداشته است.

آن‌هم وقتی معلوم بود که دولت هیچ ایده‌ای برای حکمرانی جز توسعه از طریق روابط خارجی ندارد و ناباورانه اینکه حسن روحانی همه‌چیز را به برجام گره زد و قول داد اوضاع را 100 روزه ‌بسامان می‌کند!انجام توافق ضعیف برای افکار عمومی در روزهای نخست بزم امضای برجام روشن نبود به‌خصوص آنکه چنان تصویر آفتاب تابانی از آن ساخته شده بود که کسی گمان نمی‌کرد با عوض شدن رئیس‌جمهور یکی از کشورها ورق برگردد. البته در همان روزها دقیقا این سوال از ژنرال‌های مذاکره‌کننده پرسیده شد، اما دولت بی‌ایده، قرص و محکم می‌گفت که آمریکا «نمی‌تواند» از برجام خارج شود و اگر خارج شود مقبولیت خود را از دست خواهد داد. حالا اما از برجام تنها برای ما هزینه‌هایش مانده و تحریم‌های تمدیدی و جدید و البته اظهار شرمندگی طرف اروپایی!روحانی دیروز گفت که «اروپایی‌ها به وظایف خود عمل نکردند اما شرمنده ما هستند و تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند!»توصیفی از این گویاتر برای شرح‌ حال برجام نیست؛ ‌آمریکا برخلاف ادعای روحانی و ظریف، توانسته از یک توافق خارج شود؛ ایران عایدی تقریبا هیچ از آن دارد؛ اروپایی‌ها هم که فقط اظهار شرمندگی می‌کنند!واقعیت این است که از هر طرف به این ماجرا نگاه می‌کنیم جای پای سوءمدیریت به ‌روشنی قابل دیدن است و امکان پاک کردن و فرار روبه‌جلو نیست. اگر سخاوتمندانه اظهار شرمندگی و عذرخواهی اروپایی‌ها را بپذیریم روی دیگر ماجرا این است که آقای روحانی هم برای این همه سوءمدیریت از مردم عذرخواهی کند!
مرجع : روزنامه فرهیختگان

افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۴/۰۶ ۰۹:۵۲
آفرین ،دقیقترین تحلیلی که میشد انجام داد.ممنون (368564)