به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۲۲۰۲۳۰

آیا دیابت دینامیت کروناویروس است؟

گروه علمی: تحقیقات جدید نشان از ارتباط کروناویروس جدید و دیابت دارد و متخصصان می‌گویند علاوه بر اینکه دیابت یک بیماری زمینه‌ای خطرناک و زمینه‌ساز برای ابتلا به کووید-۱۹ است، کسانی که دیابت ندارند و به کروناویروس جدید مبتلا می‌شوند نیز احتمال فراوانی وجود دارد که به دیابت هم دچار شوند.
آیا دیابت دینامیت کروناویروس است؟
به گزارش ایسنا، همه‌گیری دیگری در آینده نزدیک در حال وقوع است و کروناویروس زندگی بسیاری از مردم در سراسر جهان را مختل یا دچار تغییر کرده است. اکنون دیابت که یک بیماری شناخته شده در سراسر جهان است و می‌تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد، ارتباط جدیدی با کروناویروس پیدا کرده است.محققان دریافته‌اند که به محض تشخیص ابتلای یک فرد به کووید-۱۹، احتمال زیادی برای ابتلای وی به دیابت نوع ۱ وجود دارد.محققان دانشگاه "موناش"(Monash) در ملبورن استرالیا با انتشار مطالعه خود در مجله Nature از شواهد جدیدی در مورد ارتباط کرناویروس با دیابت پرده برداشته‌اند. آنها ادعا می‌کنند که کووید-۱۹ می‌تواند یک بیمار را به دیابت مبتلا کند.
نمونه آن یک دانش آموز پسر ۱۸ ساله از آلمان است. ابتلای او به بیماری کروناویروس در اواسط ماه آوریل مثبت تشخیص داده شد و پس از یک ماه درمان، پزشکان فاش کردند که وی به دلیل تجربه عفونت کروناویروس به دیابت نوع ۱ نیز مبتلا شده است."تیم هولشتاین" از بیمارستان دانشگاه شلشویگ-هولشتاین در کیل آلمان که پزشک مستقیم این دانش آموز بود، مشکوک شد که رشته‌های دی‌ان‌ای کروناویروس ممکن است سلولهای بتا(β) را در بیمار که مسئول هورمون انسولین است، از بین برده باشد."پائول زیمت" که در زمینه بیماری متابولیک در دانشگاه موناش تحصیل می‌کند، این تئوری را توضیح می‌دهد. وی دیابت را "دینامیت" کروناویروس برای مرگ بیمار می‌نامد.

وی و سایر محققان این دانشگاه دریافتند که قند ده‌ها نفر از افراد مبتلا به کروناویروس نیز پس از ابتلا بالاتر رفته است و در نتیجه احتمال ابتلای آنها به دیابت بالا رفته است."زیمت" افزود: در علم، گاهی اوقات شما باید با شواهد بسیار ناچیزی شروع به پیگیری یک فرضیه کنید. دیابت به خودی خود مانند کووید-۱۹ یک بیماری همه‌گیر است و اکنون این دو بیماری می‌توانند همراه باهم همه‌گیر شوند.برخی دانشگاه‌ها در انگلیس نیز می‌خواهند این فرضیه در مطالعات بعدی تأیید شود."نوید ستار" محقق بیماری‌های متابولیک در دانشگاه گلاسگو می‌گوید: ما باید در افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، میزان ابتلا به دیابت را مورد توجه قرار دهیم و مشخص کنیم که آیا این میزان بیش از حد مورد انتظار بالا می‌رود یا خیر.همچنین محققان می‌گویند اگر کسی مبتلا به دیابت است، ۱۲ برابر احتمال بیشتری برای مرگ بر اثر کووید-۱۹ دارد.براساس اطلاعات جدید منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC)، این مطالعه نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به دیابت ۱۲ برابر بیشتر در معرض مرگ بر اثر ابتلا به بیماری کروناویروس هستند.محققان می‌گویند سایر بیماری‌های زمینه‌ای مانند نارسایی قلبی نیز می‌تواند باعث مرگ بر اثر ابتلا به کروناویروس شود.