به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۲۳:۵۴
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۲۲۰۲۷

رکود شديد در بازار فرش دستباف کشور

گروه اقتصادي: رییس انجمن فرش دستباف خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: به دلیل بلاتکلیفی بازار، وضعیت فروش فرش دستباف در داخل کشور مناسب نیست.
رکود شديد در بازار فرش دستباف کشور
باقر صیرفیان اظهار کرد: قیمت فرش دستباف بین 20 تا 30 درصد کاهش داشته است، با این وجود به دلیل رکود، خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود. وی با بیان این‌که متاسفانه فرش ایرانی در خارج از کشور نیز فروش خوبی ندارد، ادامه داد: تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز و وضعیت نامناسب اقتصادی بعضی از کشورهای هدف از عوامل موثر بر کاهش صادرات این کالا است.

رییس انجمن فرش دستباف خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، کمبود بافنده فرش را یکی از مشکلات این صنعت دانست و گفت: به دلیل ضعف در فرهنگ‌سازی، بسیاری از مردم حاضر نیستند بافنده باشند چرا که همواره از خانواده‌های قالیباف به اشتباه به عنوان افراد فقیر نام برده شده است. وی، پشم، کرک، ابریشم و نخ را به عنوان مواد اولیه این صنعت معرفی کرد و با اشاره به این‌که قیمت کرک در چند ماه گذشته 2 تا 3 برابر شده است، افزود: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن دستمزدها، فرش ارزان شده است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: این مسائل، سرمایه در گردش تولیدکننده را کاهش داده است که دولت باید با اختصاص وام بلندمدت و بهره کم، آنها را در رفع این کمبود نقدینگی یاری کند، چرا که شاه مهره زنجیره تولید فرش، تولیدکنندگان هستند و همه بخش‌های مربوطه مانند طراح، نقاش و رنگرز را به هم متصل می‌کنند. صیرفیان ابراز امیدواری کرد، دولت با بهبود روابط با کشورهای خارجی راه را برای صادرات فرش دستباف ایرانی هموار کند.
مرجع : ايسنا

سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۳:۴۸
جهت حمايت از اين صنعت در سطح كشور نمايشگاه بزنيد ،اطلاع رساني كلان كنيد ،فروش اقساطي ويژه بگذاريد تا طبقه حقوق بگير هم عليرغم همه مشكلات شديد مالي كه دارد بتواند در طرح مشاركت كرده و ضمن رفع نياز خود به اين صنعت كمك كند. (173424)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۴:۱۷
کجا ارزان شده است اول چهار برابر شده بعد 20 درصد ارزان شده فرش تبریزی که 1/5 سال پیش بود 10 میلیون الان 45 میلیون است حالا شما بگو ارزان شده!!!! (173440)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۶:۰۹
متاسفانه در این مملکت کسی به این قشر زحمتکش توجهی ندارد انگار هیچ دولتی این طبقه را جزو آمار این کشور نمی داند شخصی که با سابقه 60 سال قالی بافی دچار خمیدگی شده ولی هیچ حقوق و مزایایی در این مملکت ندارد فردی که چشمانش را بر روی دار قالی از دست داده و هیچکس توجهی به او ندارد در حالی که قالیبافی خود در این مملکت یک صنعت بوده و آوازه جهانی داشته .ودر پایان قابل توجه حمید شما که بدون اطلاع از گران بودن فرش دستباف می گویی آیا اطلاعی از قیمت مواد اولیه آن نیز داری؟آیا می دانی یک قالی باف بعد از یک سال زحمت محصول خود را چقدر به فروش می رساند ؟ به طور متوسط سی میلیون ریال .از این مبلغ هشت میلیون ریال کم کرده (بابت هزینه مواد اولیه)حال ببین درآمد خالص ماهیانه چقدر می شود. (173489)