کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

و قطعا امتیازاتی می‌دهد

مطهری: ترامپ به شدت به مذاکره با ما نیاز دارد

6 تير 1399 ساعت 15:58


گروه سیاسی: ترامپ در روزهای گذشته مدعی شده بود «آماده مذاکره با ایران است اما ایران معطل انتخابات است»، حسن روحانی در پاسخ به ادعای او گفت «ما معطل هیچ چیز نیستیم. هر لحظه که آمریکا اعلام کند به تعهدات خودم در برجام و چارچوب ۱+۵ برمی‌گردد، آن وقت ما آماده مذاکره هستیم». بعد از تجربه مبادله زندانیان بین دوکشور، برخی این موضع رئیس جمهور کشورمان را پیامی جدید به مقامات کاخ سفید تلقی می کنند اما در مقابل گروهی نیز معتقدند «این موضع جدیدی از سوی ایران نیست و همواره بعد خروج آمریکا از برجام، بیان می شده است». علی مطهری نظر گروه دوم را تأیید می کند و اعتقاد دارد «روحانی یک اصل بدیهی و عقلی را بیان کرده و موضع جدیدی در قبال مذاکره با آمریکا نگرفته است». گفتگوی سایت نامه نیوز با علی مطهری را در ادامه بخوانید.
*اینکه آقای روحانی اعلام کرد «آماده مذاکره با آمریکا هستیم»، موضع شخص ایشان است یا تصمیم جمعی کشور محسوب می شود؟
- آقای روحانی یک اصل بدیهی و عقلی را بیان کرد. حرف آقای روحانی این است که «وقتی آمریکا از برجام بیرون رفت، روند مذاکرات قطع شد. حالا اگر آمریکا به برجام برگردد، ما نیز به همان وضعیت اول بر می گردیم». پیش از خروج آمریکا از برجام، وزیر خارجه ما با وزیر خارجه آمریکا مذاکره می کرد. معتقدم این حرف آقای روحانی جدید نیست.
 *امروز که ترامپ به لحاظ داخلی و خارجی تحت فشار است، آیا حاضر است خواسته ایران را بپذیرد؟
-قطعا ترامپ امتیازاتی را به ایران خواهد داد چون به شدت نیاز به مذاکره با ایران دارد ولی در هر حال او قابل اعتماد نیست چون امکان دارد امتیازاتی بدهد اما بعد از مدتی موضوع توافق را منتفی کند. ضمن آنکه بعد از ترور سردار سلیمانی، مذاکره با ترامپ خیلی مشکل است چون القاکننده ذلت می شود.
 *برخی همچون آقای حسین علایی معتقدند «دشمن‌ترین کشورهای دنیا پس از آنکه با هم جنگیدند، در نهایت سر یک میز نشسته‌اند. ما نیز باید فرض خود را بر پیروزی مجدد ترامپ بگذاریم و اکنون که ترامپ تحت فشار است بهترین فرصت است که ایران به بهترین راه حل برسد»، به نظر شما ایران باید کلا موضوع «مذاکره با آمریکا» را به بعد از ریاست جمهوری ترامپ موکول کند یا آنکه از این چهار ماه سخت ترامپ تا انتخابات بهره بگیرد؟
- البته پیشنهاد آقای سردار علایی قابل بررسی و گفتگو است و مسئولان نظام باید تصمیم بگیرند ولی فعلا به نظر می رسد سیاست درست همانی است که آقای روحانی بیان کرد. همه چیز به بازگشت آمریکا به برجام بر می گردد. اگر این اتفاق بیفتد ما هم به حالت اول بر می گردیم ولی اگر آمریکا همچنان خارج از برجام دنبال توافقاتی در حوزه موشکی و منطقه ای باشد، این به نفع ایران نیست.انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ظاهرا برای ما فرصت محسوب می شود اما دو مسئله یکی شخصیت غیرقابل اعتماد ترامپ و دیگری ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی واقعا کار مذاکره با آمریکا را مشکل کرده است.


کد مطلب: 220323

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/220323/مطهری-ترامپ-شدت-مذاکره-نیاز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir