به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۶ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۲۲۰۳۵۶

جزییات بازداشت اعضای کتائب حزب الله عراق

جزییات بازداشت اعضای کتائب حزب الله عراق
گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی عراق شامگاه پنجشنبه (۲۵ ژوئن) در منطقه الدوره در جنوب بغداد به یکی از مراکز "کتائب حزب الله"، حمله بردند و چندین نفر را دستگیر کردند.
به گفته شبکه الجزیره قطر، این بزرگترین حمله آشکاری است که نیروهای عراقی به یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهند. گروه مسلح "کتائب حزب‌الله" برای چندین عملیات نظامی، از جمله حمله به یک پادگان محل استقرار نیروهای آمریکایی، مسئول شناخته می‌شود. نیروهای کتائب دستکم ۱۰ موشک به طرف "منطقه امنیتی سبز" و حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد شلیک کرده‌اند که با اقدام واحد ضدتروریستی ارتش عراق، خنثی شده‌اند. در دو پایگاه یادشده ارتشیان آمریکایی مستقر هستند. شمار افراد دستگیرشده بین ۱۳ تا ۱۹ نفر گزارش شده است. رویترز به نقل از منابع خود گفته است که در میان بازداشت‌شدگان سه فرمانده هستند که یکی از آنها ایرانی است. اما این خبر تأیید نشده است.  "کتائب حزب‌الله" از ستون‌های اصلی حشدالشعبی، نیروهای شبه‌نظامی شیعه به شمار می‌رود، که از سوی ایران حمایت می‌شوند و از چندی پیش زیر فرماندهی ارتش عراق قرار گرفته‌اند. ایران هنوز به تحولات تازه در عراق واکنشی نشان نداده است، ولی منابع خبری نزدیک به اصولگرایان از یک سو با استناد به یک منبع خبری عراقی  بازداشت‌های یادشده  را تکذیب کرده‌اند. نور نیوز به نقل از یک "مقام در استخبارات عراق" نوشته است: «خبر منتشر شده از سوی رویترز در خصوص دستگیری شهروند ایرانی صحت ندارد." ساعاتی بعد اما خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، با استناد به یک رسانه دیگر عراق، از آزادی بازداشت‌شدگان خبر داد. 

قدرت‌نمایی کاظمی

 به گفته الجزیره حمله شامگاه پنجشنبه به دستور مستقیم مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق، صورت گرفته و تلاشی است از سوی دولت جدید او برای متمرکز کردن نیروهای مسلح و قدرت قهریه زیر فرمان دولت مرکزی. به دنبال چند حمله موشکی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق، مصطفی کاظمی وعده داده بود که علیه مسئولان حملات اقدام خواهد کرد. به نظر می‌رسد که او اکنون به قول خود عمل کرده است. به گفته ناظران نیروهای حشدالشعبی و از جمله "کتائب حزب‌الله" با این که در حرف پیرو دولت و ارتش عراق هستند، اما در عمل خودسر هستند و به دلخواه خود عمل می‌کنند. کاظمی که پیش از این رئيس سازمان امنیت عراق بوده، روابط نزدیکی با آمریکا دارد، در عین حال که ایران نیز از نخست‌وزیری او حمایت کرد. از زمان قدرت‌گیری کاظمی در بغداد، روابط آمریکا و عراق تا حدی گرمتر شده است. نیمه ژوئن دو دولت توافق کردند که نیروهای آمریکایی در عراق کاهش یابد. در حال حاضر حدود ۵۲۰۰ ارتشی آمریکایی در عراق مستقر هستند.