به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۲۲۰۳۸

در روزهاي آلوده شیرکم​چرب و آب بنوشند

گروه جامعه: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی به گروه‌های در معرض خطر توصیه کرد تا در روزهای آلوده سال، شیرکم چرب و آب فراوانی بنوشند و مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنند.
در روزهاي آلوده شیرکم​چرب و آب بنوشند
دکتر سید ضیاء الدین مظهری با اشاره به اهمیت تغذیه در روزهای آلوده سال گفت: تغذیه برای افراد با توجه به سن و جنس آنها متفاوت است، اما به طور کلی می‌توان گفت که افراد به ویژه آنهایی که در معرض خطر هستند، از تردد در مراکز بحرانی از نظر آلودگی خودداری کرده و بهتر است از ماسک‌های خاصی که ریزگردها را عبور نمی‌دهد، استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه برخی مواد مضر در هوای آلوده به صورت رادیکال‌های آزاد به تمام بخش‌های بدن انسان نفوذ می‌کند، گفت: استفاده از تغذیه درست می‌تواند بخشی از مواد مضر را از بدن خارج و سیستم دفاعی بدن را تقویت کند.

مظهری ادامه داد: برای نمونه مصرف شیر کم چرب به دفعات زیاد، به طوری که بتواند در بدن سم‌زدایی کند، نوشیدن آب فراوان برای خارج کردن مواد مضر محلول در آب از طرق ادرار، عرق و بخار تنفسی، استفاده فراوان از میوه و سبزیجات حاوی ویتامین‌های سی مانند مرکبات، فلفل دلمه‌ای با رنگ‌های متفاوت و سبزیجات به صورت خام و پخته در خارج کردن مواد سمی ناشی از آلودگی هوا در بدن تاثیر فراوان دارد. نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران تاکید کرد: رادیکال‌ها از طریق منابع غذایی حاوی ویتامین "دی" و "ای" و پرو ویتامین‌های "آ" از بدن خارج می‌شوند، از این رو بهتر است از سبزیجات به رنگ‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی و سبزیجات رنگین که حاوی این ویتامین‌هاست استفاده کرد تا در خنثی‌سازی آلودگی هوا در بدن کمک کند.

وی با بیان اینکه تغذیه تنها می‌تواند بخشی از اثرات مضر آلودگی هوا در بدن را خنثی کند، ادامه داد: تغذیه عامل ایجاد نیرو و تامین کننده آنتی اکسیدان‌هاست، این در حالی است که آلودگی هوا دشمن اکسیژن بدن است به طوری که می‌تواند تامین نیاز به اکسیژن را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق بویژه می‌تواند سلامتی افراد دارای کم خونی و کمبود کلسیم را به خطر می‌اندازد چرا که آنها را در معرض جایگزینی فلزات مفید با فلزات مضری مانند سرب، جیوه و ... قرار می‌دهد. این متخصص تغذیه با اشاره به تردد خودروهای دودزا تاکید کرد: این وسایل نقلیه منوکسید کربن ایجاد می‌کنند که سم ایجاد شده می‌تواند ترکیبات پایه‌ای با هموگلبین ایجاد کند که در صورت بالا بودن میزان آن مشکلات تنفسی همراه دارد.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالمندان، زنان باردار، کودکان، افراد با معلولیت‌های مختلف از جمله گروه‌هایی آسیب‌پذیر هستند که تا جای ممکن باید از قرار گرفتن در محیط آلوده، ورزش، پیاده روی و ... خودداری کنند. این افراد لازم است که از ماسک‌های ویژه که فیلتردار هستند استفاده کنند. نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، خواب عمیق شبانه را نیز برای کم کردن اثرات آلودگی هوا توصیه کرد.

مظهری ادامه داد: برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش دریافت آلودگی باید خواب زودهنگام، عمیق و شبانه را نیز در نظر گرفت، چرا که خواب در بدن سم‌زدایی ایجاد می‌کند. این متخصص تغذیه به اهمیت اطلاع رسانی و فرهنگسازی درست در ارتباط با تغذیه در شرایط خاص اشاره کرد و افزود: با اطلاع‌رسانی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد، برای نمونه سوء تغذیه به عنوان یک بیماری جهان شمول، با آموزش در دنیا کاهش یافته به طوری که با آموزش‌های سیستماتیک و مداوم، در دنیا توانسته‌اند سوء تغذیه را 50 درصد کاهش دهند، 50 درصد دیگر آن نیز با کمک خانواده و دولت از بین می‌رود.

به گفته وی، برنامه‌هایی مانند دکتر سلام شبکه آموزش و یا رادیو سلامت، انگیزه زیادی در میان مردم ایجاد می‌کند، به دنبال انگیزه، نیاز نیز ایجاد می‌شود از این رو لازم است که امکاناتی فراهم شود تا به نیاز مردم پاسخ گفته شود. باید امنیت غذایی در کشور تامین شود.
مرجع : ايسنا

م ح س ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۴:۳۲
در روز های آلوده شیر کم چرب و آب بنوشید.!!!این توصیه شما دقیقا به کی بود؟! به ملت یا به مسوولین محترم ملت؟!چون ملت که با این قیمت شیر فک نکنم بتونن شیر را تو برنامه روزانشون جا بدن! آب هم که در بعضی از شهر های کشور اصلا قابل دسترس نیست به دلایل مختلف.پس فک کنم توصیتون به مسوولین عزیز بود (173446)