به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۲۲۰۵۹۴

اعتیاد در زنان با کدام مخدر آغاز می‌شود؟

گروه جامعه: عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روانشناسان مراکز ترک اعتیاد گیلان با بیان اینکه اعتیاد در بانوان و دختران اوایل با مصرف محرک‌ها و قرص‌های آرامش‌بخش آغاز می‌شود، گفت: در حال حاضر دختران جوان با مصرف مواد DNA خودشان را تخریب می‌کنند که باعث بهم خوردن ترکیب ژنی می‌شود و در آینده ما شاهد کودکانی بیمار و نحیف یا معتاد خواهیم بودم.
اعتیاد در زنان با کدام مخدر آغاز می‌شود؟
به گزارش ایسنا، طاهره وارسته نویدی  در خصوص علت گرایش زنان به مصرف مواد مخدر، اظهار کرد: شاید یکی از دلایل مهم در سوء مصرف زنان که کمتر مطرح شده، تفاوت نحوه آغاز مصرف در بین زنان و مردان است؛ مردان برای رسیدن به تجربه لذت، به مصرف مواد مخدر گرایش دارند اما مصرف اولیه زنان و دختران براساس مسائل عاطفی و وابستگی به مردان مصرف‌کننده آغاز می‌شود که جهت حفظ و نگهداری همسر یا دوستان مصرف کننده تن به مصرف می‌دهند.وی از دیگر عوامل سوء مصرف را می‌توان افسردگی، سندرم بی انگیزگی، پوچی، عدم عزت نفس، فقدان شایستگی فردی عنوان کرد و افزود: امروزه باور بسیار اشتباهی در انواع مواد مصرفی در بین جوانان ما وجود دارد که به علت به روز بودن یا همسطح شدن با همسالان خود و باکلاس به نظر رسیدن و مورد تایید همسالان باشند، شروع به مصرف انواع مشروبات الکی، سیگار، گل و ماری جوانا می‌کنند.
فاصله زمانی تخریب در سوء مصرف زنان شدیدتر از مردان است
این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه جوانان ما نگرش بسیار غلط در مورد مصرف دارند و آن هم این است که این مواد محرک چون گیاهی هستند اعتیاد آور نیستند! گفت: در این راستا می‌توان مصرف انواع قرص‌ها و مواد در ایام امتحان پایان ترم‌ها نام برد که بعضی از دانشجویان جهت جبران کوتاهی خودشان در طول ترم از قرص‌های محرک و یا شیشه استفاده می‌کنند و باور غلط آنها اینکه فقط طی همین ایام امتحان مصرف می‌کنند و سریع کنار می‌گذارند در حالیکه صد افسوس نمی‌دانند حتی با یکبار مصرف هم می‌توانند درگیر سوء مصرف مواد شوند.
وی در پاسخ به این سوال که اعتیاد زنان و مردان چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ تصریح کرد: فاصله زمانی آسیب و تخریب در سوء  مصرف زنان شدیدتر از مردان است زیرا زنان از نظر جسمی، روانی و اجتماعی ظرافت بیشتری دارند. فاصله زمان تخریب زنان با مواد مخدر به طور متوسط دوسال اما در مردان هشت سال طول می‌کشد، به همین علت می‌توان بیان کرد زنان ۶ سال زودتر به ورطه وابستگی شدید خواهند رسید.
دختران جوان با مصرف مواد DNA خودشان را تخریب می‌کنند
وارسته ادامه داد: بدیهی است طول درمان نیز سخت‌تر و عوارض جسمی، روحی و اجتماعی به مراتب بیشتری خواهند داشت؛ مردان پس از ترک راحت‌تر می‌توانند به جامعه برگشته و صیانت پاکی خویش را حفظ کنند اما شرایط برای زنان به علت نگرش منفی جامعه به اعتیاد زنان به مراتب سخت‌تر خواهد بود.این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روانشناسان مراکز ترک اعتیاد استان گیلان با اشاره به اینکه نگرش نامناسب قابل توجه بین زنان و دختران ما در گرایش به مصرف شیشه، کاهش وزن است در خصوص عوارض اعتیاد در زنان، گفت: عوارض زنان مصرف کننده در تغییر ساختار هورمونی آنها بوده که اکثرا در حین مصرف دچار مشکلات قاعدگی می‌شوند و همانطور که مطرح کردم تخریب فیزیکی و روانی در زنان سرعت بالاتری دارد؛ در حال حاضر دختران جوان با مصرف مواد DNA خودشان را تخریب می‌کنند که باعث بهم خوردن ترکیب ژنی می‌شود و در آینده ما شاهد کودکانی بیمار و نحیف یا معتاد خواهیم بودم.
خانواده سهل انگار و خانواده سختگیر؛ از عوامل گرایش جوانان به مصرف مواد
وارسته در پاسخ به این سوال که زنان بیشتر به کدام ماده مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند؟ بیان کرد: در حد متوسط مصرف محرک‌ها و قرص‌های آرامش‌بخش در اوایل مصرف و سپس به علت بالارفتن مقاومت بدن از مابقی موادهای مخدر نیز بهره خواهند برد.وی در پاسخ به این سوال که بیشتر بانوان در چه سنی گرایش به مصرف مواد پیدا می‌کنند؟ افزود: در چند سال اخیر زنان و دخترانی که برای ترک به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده‌اند شروع مصرف خودشان را بین ۱۳- ۱۴ سال و چه بسا کمتر اعلام کرده‌اند.وی در خصوص نقش خانواده در اعتیاد و ترک اعتیاد بانوان گفت: ساختار خانواده اولیه، سوق به مصرف مواد را شکل می‌دهد. خانواده سهل انگار و خانواده سختگیر دو مجموعه هستند که دختران‌شان بیشتر در دام اعتیاد و آسیب‌ها هستند. اکثر بیماران مصرف کننده در خانواده‌های‌شان تنش وجود دارد. همچنین تربیت نامناسب که منجر به عزت نفس پایین این افراد می‌شود. فقدان امید به آینده نامشخص که اکثر زنان بیمار ما دارند بیانگر نابسامانی وحدت خانواده است.این کارشناس ارشد روانشناسی در پاسخ به این سوال که در چه صورتی آسیب‌پذیری زنان نسبت به اعتیاد بیشتر خواهد شد؟ تصریح کرد: عدم وجود هیچ حمایت عاطفی و مالی و اجتماعی از زنان و دختران باعث رجوع مجدد مواد مخدر خواهد شد. زیرا زنان و دختران پس از ترک کاملا به اشتباهات گذشته خودشان آگاه خواهند شد و شرمسار می‌باشند، لذا اگر حمایت‌های خانواده و اجتماع نباشد بیماران از ادامه درمان اجتناب می‌کند. همچنین نبود حمایت مالی و ترد شدن از سمت خانواده، زن و دختر بهبود یافته را مجدد به سمت دوستان و آشنایان مصرف کننده می‌کشاند.
افزایش گرایش به مصرف مواد در بانوان تحصیل کرده و شاغل
وی ویژه بانوان در پاسخ به این سوال که آیا آماری از گرایش مجدد زنان به اعتیاد پس از بهبودی وجود دارد؟ گفت: بله، طبق پروتکل درمانی تمامی بیماران پس از ترخیص پیگیری و رصد می‌شود که متاسفانه زنان و دخترانی که شرایط و روند خانوادگی‌شان پس از درمان بیمار بهسازی نشده باشد، بیمار عودت خواهد داشت. زیرا حفظ صیانت بیماران، همسو با تحولات رفتاری مناسب و حمایت خانواده است.وارسته در پاسخ به این سوال که سطح رفاه، تحصیلات و جایگاه اجتماعی چه تاثیری در اعتیاد زنان دارد؟  افزود: بیماران که قبلا به مراکز ترک مراجعه می‌کردند اکثرا از خانواده سطح پایین جامعه محسوب می‌شدند اما متاسفانه در ۳ سال اخیر ما شاهد افزایش مراجعه زنان و دختران جوان تحصیل کرده با شرایط اقتصادی مطلوب حتی جایگاه علمی و شغلی مناسب هستیم و بیانگر این است که گرایش به مواد مخدر کماکان مثل سابق فقط برای قشر کم بضاعت نیست؛ چه بسا رفاه مالی این افراد دوز مصرفی آنها را بالاتر هم نشان داده چون دغدغه تهیه پول برای خرید مواد را نداشتند.
نگرش منفی جامعه و مسئولین بزرگترین مانع سیکل درمان اعتیاد زنان است
وی با تاکید بر اینکه کمترین عارضه اجتماعی اعتیاد زنان متلاشی شدن کانون خانواده است، خاطرنشان کرد: مسئولین و خانواده‌ها لازم است اطلاعات درست‌تر و حقیقی‌تر از موادها و تاثیراتش داشته باشند. در این راستا باید جهت کسب مشاوره و یا دریافت اطلاعات درست، از کادر متخصصین حوزه ویژه اعتیاد کمک بگیرند. هر مشاور و روانشناسی در هر سطح علمی که باشد نمی‌تواند بدون داشتن تجربه درمان بیماران اعتیاد کمک شایانی کند، این نکته بسیار حائز اهمیت چون ارائه پیشنهاد نامناسب ممکن است باعث ایجاد خطر مرگ برای بیماران سوء مصرف شود.این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روانشناسان مراکز ترک اعتیاد استان گیلان اضافه کرد: همچنین با تجربه کاری که در این حوزه دارم بزرگترین مانع سیکل درمان اعتیاد زنان نگرش منفی جامعه و مسئولین از زنان و دختران بهبود یافته و عدم حمایت‌هاست. اگر به زنان و دختران جوان کشورمان توجه نکنیم شاهد نسلی نامناسب خواهیم بود. پس تقاضا دارم بی تفاوت از کنار جوانان مصرف کننده رد نشویم خودمان را مسئول رفتار وی بدانیم و تا حد امکان کمک کنیم.
برچسب ها: اعتیاد بانوان