به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۲۲۰۶۹۵
شمار مبتلایان به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد

قربانیان کرونا در جهان به نیم میلیون نفر رسید

گروه بین‌الملل: بنا بر برآوردهای نهادها و رسانه‌های ناظر شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان روز یک‌شنبه هشتم تیرماه به حدود ۱۰ میلیون نفر رسیده و کم‌وبیش نیم میلیون نفر نیز به‌دلیل ابتلا به بیماری ناشی از ویروس جان باخته‌اند.
مراسم خاکسپاری یکی از جان‌باختگان کووید در مکزیک
مراسم خاکسپاری یکی از جان‌باختگان کووید در مکزیک
بیشترین شمار مبتلایان در جهان در آمریکا با بیش از ۲.۵ میلیون نفر و برزیل با نزدیک به ۱.۳ میلیون نفر ثبت شده است. پس از آن روسیه با ۶۲۷ هزار نفر و هند با نزدیک به ۵۳۰ هزار نفر بیشترین شمار مبتلایان به این ویروس را در جهان دارند. نگاهی به آرشیو موارد ابتلا به کووید نشان می‌دهد تا ابتدای فروردین سال جاری شمار کل مبتلایان در جهان کمتر از نیم میلیون نفر بود، اما در ابتدای اردیبهشت به ۲.۶ میلیون نفر و در ابتدای خرداد ماه به ببیش از شش میلیون نفر رسید. بدین ترتیب بیش از ۴۰ درصد کل موارد جدید ابتلا به کرونا در جهان از اول خرداد به این سو اتفاق افتاده است. هنوز ارائه آمارهای روز شنبه توسط بسیاری از کشورها در رابطه با کرونا تکمیل نشده، اما روز جمعه شمار مبتلایان روزانه به بالای ۱۹۴ هزار نفر رسید که یک رکورد محسوب می‌شود.

بیشترین شمار مبتلایان روزانه طی روز گذشته در آمریکا ثبت شده که بیش از ۴۷ هزار نفر را شامل می‌شود. در برزیل نیز نزدیک به ۴۷ هزار نفر در یک روز به این بیماری مبتلا شده‌اند و در هند بیش از ۱۸ هزار نفر. شمار مبتلایان روزانه در آمریکا طی ماه خرداد نسبت به اردیبهشت کاهش نسبی داشت، اما از ابتدای تیرماه به سرعت اوج گرفته است. بیش از یک چهارم کل قربانیان کرونا در جهان در ایالات متحده آمریکا ثبت شده است، اما روز گذشته شمار قربانیان روزانه برزیل و مکزیک از آمریکا پیشی گرفت. کووید-۱۹ در ماه ژانویه بیشتر در کشورهای آسیایی و ایران شیوع یافت و سپس کانون بحران به اروپا، خصوصا ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا و فرانسه منتقل شد. اما آمارهای جدید اروپا نشان می‌دهد شمار مبتلایان و قربانیان روزانه طی هفته‌های گذشته به شدت کاهش یافته است؛ اگرچه هشدارهای زیادی در رابطه با شیوع دوباره کرونا در این کشورها شنیده می‌شود.
 
روز گذشته تنها ۸ درصد از مبتلایان جدید به کرونا در جهان از اروپا بود که البته تقریبا نیمی از آنها در روسیه ثبت شد. همچنین شمار کل قربانیان روز شنبه اروپا تنها ۱۲ درصد از مجموع جهان بود که بیش از نیمی از آنها به دو کشور روسیه و بریتانیا مربوط می‌شد. روز گذشته در مجموع ۴ هزار و ۸۹۳ مرگ و میر در جهان ثبت شد. به نظر می‌رسد اکنون کانون بحران شیوع کرونا، قاره آمریکا و شبه جزیره هند باشد. روز شنبه بیش از ۶۰ درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در جهان در قاره آمریکا ثبت شد و سهم هند نیز این میان نزدیک ۱۰ درصد بود. چین که ابتدای سال جاری میلادی به عنوان خاستگاه ویروس کرونا شناخته شد، بیش از سه ماه است که می‌گوید بیماری را مهار کرده و روزانه شمار اندکی به آمار مبتلایان و قربانیان اضافه می‌شود، اما تردیدهایی درباره این ادعا وجود دارد و به ویژه مقامات و کارشناسان غربی پکن را به پنهان‌کاری متهم کرده‌اند. شمار کل مبتلایان جدید چین از روز پنج‌شنبه تاکنون روی‌هم‌رفته کمتر از ۶۰ نفر و شمار مرگ و میرهای جدید هم صفر گزارش شده است. با این حال، دیگر کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن و کره جنوبی، و همچنین استرالیا از منطقه اقیانوسیه نیز که بسیار زودتر از کشورهای خاورمیانه و کشورهای غربی با کرونا درگیر شدند، چند ماهی است که در مسیر مهار بیماری حرکت می‌کنند به طوری که آمار مرگ و میر و ابتلای به کرونا در این کشورها نسبتا اندک است. سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز روز شنبه از افزایش شمار رسمی قربانیان کرونا در ایران به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر و تعداد مبتلایان به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر خبر داد.
برچسب ها: قربانیان کرونا