کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا تمام نشده، خطر جدی است 

خیز مجدد کرونا در ایران با ثبت ۱۴۴ مورد فوتی در یک روز

8 تير 1399 ساعت 18:08


گروه جامعه: شمار قربانیان روزانه کووید-۱۹ در ایران با ثبت ۱۴۴ مورد فوتی به بالاترین حد خود از نیمه‌های فروردین رسیده است.
بالاترین میزان فوت روزانه در اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایران با ثبت ۱۵۸ مورد در تاریخ ۱۶ فروردین بود. از سوی دیگر طبق آخرین گزارش «روند احتمالی اپیدمی کووید-۱۹ در استان‌های ایران» که روز گذشته از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، روند شیوع این ویروس در استان‌های زنجان، اصفهان، قزوین، فارس، همدان، خراسان، قم، گلستان، مازندران و گیلان، صعودی گزارش شده است.
سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود اعلام کرد که با فوت ۱۴۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته شمار جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسید. وی همچنین درباره شمار مبتلایان جدید به این ویروس نیز گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر۸ تیر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۰۶ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ رسید.»  وی همچنین گفت: «استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.»
آمارهای رسمی درباره روند اپیدمی بیماری چه می‌گویند؟
از سوی دیگر، طبق تحلیل روند بیماری در روزهای منتهی به شش تیر در آخرین گزارش «روند احتمالی اپیدمی کووید-۱۹ در استان‌ها»، روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در هفت استان هرمزگان، کردستان، لرستان، خراسان جنوبی، کرمان، چهارمحال و بختیاری و تهران دیده شد. روند ثبات با تغییرات مختصر نیز در سه استان یزد، خوزستان و البرز مشاهده شده است.
طبق این گزارش، روند صعودی یا شروع پیک در یازده استان زنجان، آذربایجان غربی، ایلام، اصفهان، قزوین، فارس، خراسان رضوی، قم، گلستان، گیلان و مازندران گزارش شده است. همچنین این گزارش می‌گوید: «به نظر می‌رسد پنج استان کرمانشاه، بوشهر، آذربایجان شرقی، سمنان و مرکزی اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در پنج استان اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و همدان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد.» همزمان معاونان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران به شهروندان نسبت به جدی بودن خطر شیوع ویروس کرونا در ایران هشدار داده و اعلام کردند: «کرونا تمام نشده و خطر هنوز جدی است.» علیرضا دلاوری، از مردم خواست همچنان خطر کرونا را جدی بگیرند و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.  دلاوری با اشاره به پویش «من ماسک می‌زنم» گفت: «استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی از مهمترین عوامل پیشگیری از کروناست که متاسفانه در مراکز بزرگ خرید مثل بازار، شرکت های خصوصی و حتی ادارات دولتی و وسایل نقلیه مثل مترو و اتوبوسرانی کمتر رعایت می شود.»

اظهارات رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم، گفت: نمی‌دانیم در فصل سرما چه اتفاقی می‌افتد و قابل پیش‌بینی نیست که کرونا با بیماری مانند آنفلوآنزا همزمان شود و چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد، این موارد از نگرانی‌های وزارت بهداشت است.
محمدمهدی گویا در جلسه کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا اظهار کرد: ما با یک ویروس کاملا جدید مواجه هستیم که شخصیت آن به لحاظ عملکردی با شخصیت سایر ویروس‌های هم‌خانواده خود کاملا متفاوت است. این ویروس ویژگی‌هایی از خود نشان داده که تا به حال هم‌خانواده‌های آن مشاهده نشده بود و پیچیدگی‌هایی دارد که تا به حال بشر با آن مواجه نشده بود. این ویروس هر آن در حال تغییر است و برخی موارد که اعلام شده بود در جلوگیری از شیوع آن موثر است، ممکن است در آینده مشخص شود که تاثیری ندارد. برای مثال روزی گفته می‌شد که این بیماری تنها دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، اما امروز مشخص شده که همه دستگاه‌های بدن را می‌تواند درگیر کند. بی‌تردید اگر بگوییم این ویروس روز به روز پیچیده‌تر می‌شود اغراق نکرده‌ایم.وی در خصوص راه انتقال کرونا ویروس از طریق تنفس اظهار کرد: بیماری که از راه تنفس انتقال پیدا می‌کند. درمان آن بدون واکسن در کوتاه مدت بسیار دشوار است. این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. برای مثال اگر امشب 150 نفر در مراسم عروسی شرکت می‌کنند سه روز بعد 120 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که نشان از قدرت بالای آن است. در ابتدا تصور می‌کردند قدرت و شدت بیماری‌زایی این ویروس کم است، اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند شدت بیماری‌زایی بسیار بالایی دارد.گویا ادامه داد: در حال حاضر بیماری در بیش از 90 درصد موارد در ابتدا کم‌علامت و خفیف است و اگر بیمار به بیمارستان مراجعه نکند و دارو هم دریافت نکند، ممکن است خود به خود بهبود پیدا کند اما اگر دستگاه تنفسی به صورت شدید در بیماری گرفتار شود بیمار باید با شرایط خاص تحت درمان قرار گیرد و شکل بدتر این‌که علاوه بر دستگاه تنفسی دستگاه‌های دیگر بدن نیز گرفتار شوند.  


کد مطلب: 220713

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/220713/خیز-مجدد-کرونا-ایران-ثبت-۱۴۴-مورد-فوتی-یک-روز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir